از مجسمه عمر خيام در روسیه پرده بردارى شد
به روز شده در      یکشنبه 17 مرداد 1395     -   Sunday August 7 2016

دولت محلی آستاراخان در فدراسیون روسیه از مجسمه عمر خیام شاعر نامی ایران پرده برداری کرد. این مجسمه چهار متری که از بزنر ساخته شده، در محوطه دانشگاه آستاراخان نصب شده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

ایتارتاس خبرگزاری رسمی روسیه در گزارش این مراسم گفته ساخت این تندیس و نصب آن در قالب یک طرح مشترک از کشورهای همسایه دریای خزر انجام شده و قصد آن تقویت روابط میان فرهنگی بین ملت ها و اقوام ساکن در سواحل این بزرگترین دریاچه جهان است.

مجسمه ای که از خیام نیشابوری در دانشگاه آستاراخان نصب شد با عنوان «خیام: خرد، آزادی و زندگی» نامگذاری شده است.

به گفته خبرگزاری رسمی روسیه، مقامات دولت محلی در آستاراخان، بین سه شخصیت پیشنهادی از سوی مقامات استانداری گیلان در ایران، عمر خیام را انتخاب کرده اند. 

از سوی دیگر در آرشیو سایت رسمی استانداری گیلان خبری به تاریخ سال 1393 خورشیدی به چشم می خورد که نشان می دهد. مقامات آن استانداری «میرزا کوچک جنگلی»(رهبر شورشیان مذهبی و متمایل به شوروی سابق، علیه دولت مرکزی در دهه 1300 خورشیدی)، محمد تقی بهجت فومنی (مرجع تقلید مشهور به نزدیکی به امام دوازدهم شیعیان که در قم سکونت داشت) و در رتبه سوم فهرست حکیم عمر خیام (شاعر و فیلسیوف نامی ایران) را به دولت آستاراخان معرفی کرده بودند.

هیچ اطلاعی از اینکه چگونه مقامات روس از بین سه گزینه پیشنهادی استانداری گیلان دو مورد نخست را مردود کرده اند در اختبار خبرگزاری ایرانشهر قرار نگرفته است.

مراسم رونمایی از مجسمه «خیام: خرد، آزادی و زندگی » روز چهارم آگوست 2016 برگزار شده است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©