درخشش هنرمند ایرانی در تئاتر فنیکس
به روز شده در      دوشنبه 8 شهریور 1395     -   Monday August 29 2016

امیرمنصور رنجبرنیا
بزودی نسخه جدید نمایش موزیکال «در بلندی ها» (IN THE HEIGHTS) از هفتم سپتامبر تا دوم اکتبر در تئاتر فنیکس آریزونا به روی صحنه خواهد رفت. نمایش «در بلندی ها» بر اساس کتابی به همین نام از «کیارا الگریا هیودز» و موسیقی و اشعاری از «لین مانوئل میراندا» تنظیم و اجرا می شود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
  امیرمنصور رنجبرنیا:
 «در بلندی ها» نخستین بار در سال 2008 پس از نمایش در تئاتر مشهور برادوی نیویورک، نامزد سیزده جایزه جشنواره تونی (آنتوانت پری) یکی از معتبرترین جوایز تئاتر در ایالات متحده شد که موفق به کسب چهار جایزه در بخش های بهترین نمایش موزیکال، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی رقص وبهترین تنظیم ارکستراسیون شد. «در بلندی ها» برنده ی جایزه ی معتبرGrammy  بعنوان بهترین آلبوم شوی موزیکال و برنده ی جایزه ی مشهور پولیتزر با عنوان بهترین درام شده است.  از 1999 که این نمایش اول بار در دانشگاه Wesleyan بر روی صحنه رفت تاکنون بارها در تئاترهای مشهور آمریکا اجرا شده و مورد استقبال فراوان مردم و منتقدین هنری قرار گرفته است. بر اساس بیانه ای که چندی پیش از سوی تهیه کننده و سازندگان کمپانی تئاتر فنیکس مستقر در آریزونا منتشر شده بود، بازیگر نقش اول «در بلندی ها» که قرار است در فنیکس اجرا شود، «جک دی سزار» بازیگر ایتالیای تبار بود که تهیه کننده و کارگردان نمایش از همکاری با وی منصرف شدند و اکنون هنرمندی ایرانی قرار است بعنوان هنرپیشه اصلی این تئاتر، نقش آفرینی کند. 
«پاشا یامطهری» هنرمندِ زاده یِ ایران قرار است تا در نقش کاراکتر اصلی نمایش «در بلندی ها» با نام «اوسنوی» (Usnavy) به ایفای نقش بپردازد. اوسنوی مردی لاتین تبار از جمهوری دومنیکن است که به نیویورک مهاجرت کرده و ماجراهای گوناگونی را در آمریکا تجربه می کند. قهرمان داستان در برخورد با زندگی آمریکایی، سعی دارد تا هویت اصلی خود را نیز حفظ کند. نمایش «در بلندی ها» همراه با رقص و موزیک عمدتا هیپ-هاپ بومی لاتین اجرا می شود. 
 
اهمیت اصلی بازیگری پاشا یامطهری در این نمایش نه فقط دارا بودن نقش اول است بلکه  او بعنوان یک هنرمند ایرانی در حضور کاندیداهای مشهور و سرشناس لاتین و آمریکایی تبار، برای ایفای نقش اوسنوی انتخاب شده است و باید در قالب یک مرد لاتین تبار در یک داستان و فضای لاتین-آمریکایی به روی صحنه برود.
«تو باید حرف بزنی، تو باید قصه را به جلو ببری، تو باید بر روی من بیننده تاثیر بگذاری در حالیکه تو یک مرد لاتین تبار نیستی» این جملاتیست که «ریکی ارایزا» کارگردان هنری «تیاترو براوو» از کمپانی تئاتر فنیکس درباره ی پاشا یامطهری می گوید. ارایزا اضافه می کند: «برای من بعنوان یک کارگردان لاتین تبار، این بسیار خطرناک است که مخاطبان، نقش اصلی یک داستان لاتین را از یک بازیگر غیرلاتین ببینند اگر حس هویتی آن را درک نکنند. همه خواهند گفت: قهوه ای، قهوه ای است (اشاره به رنگ پوست مردم لاتین) و او یک سفید است (پاشا یامطهری) و از قوم ما نیست. من بعنوان یک بیننده ی لاتین تبار از اینکه نقش اوسنوی را یک غیرلاتین بازی کند، احساس راحتی نمیکنم. نمی خواهم استعداد پاشا را زیرسئوال ببرم یا استعدادش را تمسخر کنم اما اگر به این نمایش بروم و با نقش پاشا رابطه برقرار نکنم، سالن را زودتر ترک خواهم کرد و به دیگر لاتین تباران هم خواهم گفت که به این تئاتر نروند»؛ حرف های ریکی ارایزا، سختی کار پاشا یامطهری را در نمایش «در بلندی ها» بیشتر نمایان می کند.
مایکل برنارد کارگردان هنری این نسخه از نمایش «در بلندی ها» می گوید: «بیست هنرمند بازیگر که سیزده نفر از آنها لاتین تبار، چهار آفریقایی-آمریکایی و دو نفر سفیدپوست به علاوه ی «پاشا یامطهری» که نقش اصلی نمایش، کاراکتر اوسنوی، در این نمایش ایفای نقش خواهند کرد. 
به این ترتیب باید تا چهارشنبه هفتم سپتامبر صبر کنیم تا درخشش احتمالی «پاشا یامطهری» را در تئاتر فنیکس شاهد باشیم. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره نمایش موزیکال «در بلندی ها» می توانید به وبگاه  www.phoenixtheatre.com مراجعه فرمایید.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©