اورنج تِلِکام" قطع از اسراییل، وصل به جمهوری اسلامی
به روز شده در      شنبه 13 شهریور 1395     -   Saturday September 3 2016

در سی اُم ژوئن 2015، کمپانی مخابراتی بزرگ فرانسه، اورنج تلکام، اعلام کرد که در مدت دو سال آینده، همکاری های استراتژیک و شراکت خود را با همکار اسراییلی اش، اورنج اسراییل، که از برَندهای تحت لیسانس همان کمپانی فرانسویست، قطع خواهد کرد. قرارداد بین شرکت فرانسوی و شریک اسراییلی تا سال 2025 اعتبار داشت و اورنج تلکام برای فسخ این همکاری، مبلغ 90 میلیون یورو به شرکت اسراییلی پرداخت خواهد کرد تا آنها بتوانند، پس از جدایی از اورنج تلکام، کمپانی خود را بازسازی کنند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

 در آن زمان «پی یِر لوئِت» مدیرعامل اورنج تلکام در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که این جدایی با توافق دو طرف حاصل شده است. چند روز بعد لوئت مدعی شد با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسراییل دیدار کرده و درباره ی قطع همکاری با شریک اسراییلی گفته که هدف، پشتیبانی از تحریم آن کشور نبوده و ضمن تحسین اسراییل، خواستار سرمایه گذاری بیشتر در اسراییل شده است. البته گفته می شود که لوئت در سفرش به اسراییل، با مقامات رسمی شریک تجاری شان هیچ دیداری نداشته است. مقامات کمپانی فرانسوی هم در گزارش هایی، دلیل قطع همکاری خود با اسراییل را نداشتن کنترل بر فعالیت های همکار تجاری شان ذکر کرده بودند، نه بایکوت اسراییل.

اما پس از گذشت حدود یکسال از آن ماجرا، اکنون به گزارش خبرگزاری رویترز (چهارشنبه 31 اوت 2016)، کمپانی اورنج تلکام فرانسه در حال مذاکره با شرکت مخابرات تلفن همراه جمهوری اسلامی ایران (MCI یا همراه اول) است که بزرگترین اپراتور موبایل در این کشور محسوب می شود. مذاکرات پیرامون موضوع همکاری گسترده درباره ی فعالیت های مخابراتی تلفن همراه در ایران است. سخنگوی کمپانی اورنج فرانسه در بیانیه ای رسمی که برای رویترز ارسال شده است، می گوید: "ما انتظار داریم که مذاکرات طرفین طی ماههای آینده نتیجه بخش باشد." در این بیانیه جزییات بیشتری اعلام نشده است. همزمان در تحولی دیگر، وال استریت ژورنال نیز اعلام کرد که اورنج تلکالم مشغول بررسی خرید بخشی از سهام شرکت مخابراتی همراه اول جمهوری اسلامی ایران است. شرکت اورنج ضمن عدم تایید یا رد این خبر، اعلام کرد که آنها استفاده از فرصت های موجود در بازار ایران را در نظر گرفته اند.

بدنبال اجرایی شدن معاعهده ی «برجام» که بین رژیم جمهوری اسلامی و قدرت های بزرگ جهانی، رُخ داد و طی آن برخی از تحریم ها در زمینه ی فعالیت های هسته ای کاهش یافت یا برداشته شد، تعدادی از کمپانی های بین المللی برای استفاده از بازار اقتصادی کشور ایران پس از تحریم ها، وارد عمل شده اند. اورنج تلکام در بیانیه ی رسمی خود تصریح کرده است: "ما در حال انجام مطالعات امکان سنجی و ارزیابی آنچه که در موقعیت پیچیده ی فعلی در بازار اقتصادی ایران در حال وقوع است، هستیم و توجه ویژه ای به برخی بخش های ادامه دار تحریم های جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت".

بر اساس مطالعات بخش پژوهش خبرگزاری ایرانشهر، «همراه اول» متعلق به شرکت «ارتباطات سیار» است که مالک آن «شرکت مخابرات جمهوری اسلامی ایران» است. سهامداران اصلی آن در حال حاضر کنسرسیومی به نام «اعتماد مبین» است که متشکل از سه شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران»، «شهریار مَهستان متعلق به بنیاد تعاون سپاه» و «شرکت توسعه اعتماد متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام» است که در تهران و خراسان فعالیت می کنند. این کنسرسیوم پس از تصمیم رژیم جمهوری اسلامی به خصوصی سازی شرکت ها و نهادهای اقتصادی دولتی، در پنجم مهرماه سال 1388، در  تالار بورس تهران و درعرض فقط چند دقیقه 51٪ درصد شرکت سهامی مخابرات را به ارزش 7800 میلیارد تومان خریداری کرد.

آنچه در این بحث جالب توجه است، این است که 23٪ سهام اورنج تلکام تحت مالکیت دولت فرانسه است و اکنون در می یابیم که چگونه قطع همکاری با اسراییل در 2015 منجر به وصل همکاری با جمهوری اسلامی ایران در 2016 شده است.   

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©