جنجال حجاب اجباری در کنسرت شنبه شب چارتار در ونکوور
به روز شده در      سه شنبه 23 شهریور 1395     -   Tuesday September 13 2016

اعضای گروه موسیقی چارتار در حاشیه کنسرت شنبه دهم سپتامبر 2016 خود در ونکوور کانادا، زنانی که مایل به عکس گرفتن با آنها بودند را مجبور کرده‌اند که از حجاب استفاده کنند. این حرکت گروه چارتار واکنش‌های جدی کوشندگان حقوق زنان را به همراه داشته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

گروه چهارتار که در قالب تور کانادا 2016 خود در این کشور به سر می‌برد علاوه بر کنسرتی که شنبه شب در ونکوور برگزار کرد دو کنسرت دیگر در تاریخ‌های 16 و 17 سپتامبر به ترتیب در شهرهای مونترال و تورنتو در کانادا برگزار می‌کند. گروهی از مخالفان حجاب اجباری برای زنان در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص رویدادهای حاشیه کنسرت این گروه در ونکوور می‌گویند، سالن کنسرت در تورنتو و مونترال را به صحنه مخالفت با حجاب اجباری تبدیل خواهند کرد.

برگزار کننده این تور در کانادا یک موسسه برگزاری رویدادهای هنری به نام «کمپانی تار نوا» است که پیش از این نیز کنسرت‌هایی در کانادا برگزار کرده‌است. این موسسه به خبرنگار خبرگزاری ایرانشهر گفته در تصمیم گروه موسیقی برای اجبار زنان به استفاده از حجاب نقش نداشته و آن را تایید یا رد نمی‌کند.

برای نخستین‌بار وب سایت رادیو زمانه وابسته به دولت هنلد این موضوع را رسانه‌ای کرده و به نقل از یک بانوی ایرانی بازدید کننده از این کنسرت نوشت: 

یکی از زنانی که در کنسرت این گروه در کانادا با آرمان گرشاسبی، خواننده چارتار، عکسی به یادگار گرفته، این عکس را در اینستاگرامش منتشر کرده است که در آن حجاب دارد. در کامنت‌ها از این زن پرسیده شده که چرا با وجود بی‌اعتقادی به حجاب روسری به سر دارد و او پاسخ داده که ‌«گروه چارتار اگر با خانم‌های بی‌حجاب عکس داشته باشند، در ایران دچار مشکل می‌شود.» این کاربر در ادامه، در پاسخ به این سوال که «روسری از کجا آوردی؟» جواب داده که: «روسری‌ها را خودشان آورده بودند.»

این وب سایت خبری در ادامه گفته بود: «امتناع از عکس گرفتن با زنان بی‌حجاب به دلیل معذوریت‌های داخلی و احتمال اعمال فشار از سوی نیروهای امنیتی و وزارت ارشاد در ایران پیش‌تر هم دیده شده است اما اینکه گروهی روسری همراه داشته باشد و شرط عکس گرفتن را بر سر کردن روسری تعیین کند، کم‌سابقه است.»

منتقدان به این رفتار گروه چارتار این نکته را مطرح کرده‌اند که این انتخاب گروه چارتار است که با «بی‌حجاب‌ها» عکس نداشته باشند اما مجبور نیست زنان را به روسری دعوت کند و به حجاب اجباری مشروعیت ببخشد. آنها همچنین می‌گویند عمل زنانی که برای یک عکس یادگاری حاضرند روسری سر کنند قابل انتقاد است.

در اقدامی دیگر انجمن زنان ایرانی که در تورنتو مستقر است به خبرگزاری ایرانشهر گفته خواهد کوشید تا سالن کنسرت این گروه در روز 17 سپتامبر در تورنتو را به صحنه مقابله با حجاب اجباری و مشروعیت بخشی به آن تبدیل کند. این معترضان می‌گویند علاوه بر آنکه برخی از اعضای گروه در سالن کنسرت هستند، برخی دیگر از اعضا که بلیط این رویداد را از قبل تهیه نکرده بودند نیز با پلاکاردهای اعتراضی به حجاب زنان در مقابل سالن برگزاری کنسرت تجمع خواهند کرد. آنها از دیگر کوشندگان فرهنگی و سیاسی خواسته‌اند در زمان برگزاری این کنسرت در مقابل Toronto Centre for the Arts در شماره 5040 خیابان یانگ در این شهر گردهم آیند.

برخی خبرهای تکمیلی حاکیست برگزارکنندگان کنسرت چارتار از احتمال لغو آن به دلیل این اعتراضات و احتمال درگیری در مونترال و تورنتو خبرداده‌اند. در حالی که مشخص نیست چنین تصمیمی در صورت وقوع در کانادا اتخاذ شده یا از تهران به برگزارکنندگان دیکته شده است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©