مهرخانه؛ خورشید معماری ایرانی در شرق اروپا
به روز شده در      دوشنبه 19 مهر 1395     -   Monday October 10 2016

پروژه «مهرخانه» واقع در خیابان Ostrovskogo در قلب شهر کیف پایتخت اوکراین، شاهکاریست که توسط سه مهندس آرشیتکت ایرانی پدید آمده است. سولماز فولادی، نیما کیوانی و سینا کیوانی معماران این اثر شگرف در اروپای خاوری هستند. این معماران جوان باعث شدند تا توجه جهانیان بار دیگر به هنر معماری ایرانی معطوف شود.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

منبع: کلیواند استار / مترجم: امیر رنجبر

نیما کیوانی مدیر پروژه «مهرخانه» در گفتگو با رسانه‌ها در این‌باره گفته: «مهرخانه پروژه‌ای کاملا مدرن با رویکردی متفاوت به فرهنگ و فضای معماری ایرانی است. ما در ساخت این محیط از نمادهایی که در ایران باستان، آیین میترایی و مهرپرستی به کار می‌رفته و به ویژه از خورشید، به عنوان مهم‌ترین سمبل، بهره برده‌ایم.»

این آرشیتکت جوان ایرانی می‌گوید، این نخستین بار است که یک عمارت در اروپا ساخته می‌شود که طراحی، ساخت و چیدمان داخلی آن را ایرانیان برعهده داشته‌ و از نمادهای ایرانی استفاده کرده‌اند.

نیما کیوانی با اشاره به محدودیت بودجه می‌گوید، سعی شده تا فضاهای مینیمال در طراحی شکل بگیرد. او گفته: «ما ناچار به خلق فضاهایی مینیمال، ارزان و در عین حال هنری و ایرانی بودیم که برگرفته از آیین میتراییسم باشد. به همین خاطر، سبک معماری لافت (استفاده از فضای زیرشیروانی یا بادگیر در بنا - مترجم) برای طراحی انتخاب شد و ما با استفاده از بتن نما (بتن اکسپوز یا بتن نما به بتن‌هایی گفته می شود که به صورت بلند مدت یا میان مدت، نمای اصلی است و سطح بتن، سطح نهایی کار بوده و بر روی آن پوشش و یا مصالح دیگر اجرا نمی‌شود – مترجم)، میلگرد و آهن اکسید شده به طراحی این فضا پرداختیم و تلاش کردیم با استفاده از مواردی همچون آجر، چوب و نور به فضای مسکونی حس مطلوب و گرمای لازم را بدهیم.»

نیما کیوانی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های طراحی «مهرخانه» را پله موجود در فضای سالن نشیمن دانست و افزود: «از این پله‌ها می‌توان به عنوان یک عنصر فلسفی در طراحی پروژه نام برد که با الهام از فضای محراب‌ها و زیگورات‌ها (سازه‌های هرمی و پلکانی شکل در بابل و ایران باستان - مترجم) طراحی شده و نشانه‌ای از کمال و صعود به مرتبه بالاتر و نزدیکتر شدن به خورشید است. مهر سمبل نور و روشنایی نشان آگاهی است و با هر پله که به بالا می‌روید، به خورشید و در نتیجه به روشنی و آگاهی نزدیکتر می‌شوید. هدف از طراحی این پله، بیان این مطلب بود که هنرمند برای خلق اثر نیازمند آگاهی و خلاقیت است و این مهم فقط با پیشرفت اندیشه ممکن است. جهت استقرار و صعود پله نیز به سمت خاور و طلوع خورشید است.»

به گفته آقای کیوانی، در طراحی لوسترها و چراغ‌های روشنایی نیز از مفهوم مهر استفاده شده که از فرم‌های مثلثی نشات گرفته و از همان شکل هندسی خورشید با ۱۲ ضلعی‌های منتظم که در معماری سنتی ایران به کار می‌رفته، الهام گرفته شده است. علاوه بر این، در بخشی از سقف نیز از همان فرم‌های مثلثی و هرمی به گونه‌ای استفاده شده که شبیه به امتداد تششع نور است که از سقف عبور می کند و به داخل می‌تابد و مفهومی از این ایده است که هیچ مانعی حتی دیوار بتنی هم نمی‌تواند جلوی نفوذ آگاهی و اندیشه را بگیرد.

این معمار ایرانی در ادامه به جزییات دیگر پروژه مهرخانه اشاره و بیان کرد: «در طراحی فضا از قدیمی‌ترین طرح حجاری سنگی خورشید به صورت تابلوی نورانی استفاده شده است. همچنین در طراحی مبلمان منزل، بتن و میلگرد همسو با کانسپت طراحی به کار گرفته شده و این مفهوم در تمام صندلی‌ها، میز و سایر مبلمان‌ هم دیده می‌شود. در فضای آشپزخانه نیز همان کانسپت بتن حتی در طراحی کابینت دیده می‌شود ولی در کنار آن با استفاده از کاشی شیشه‌ای فیروزه‌ای با الهام از معماری سنتی ایران، حس مکان سنتی ایرانی داده شده است.»

آقای کیوانی با اشاره به نقش مهم گیاهان در معماری ایرانی گفت: «با توجه به نقش گیاه در معماری سنتی ایران در بخش‌های مختلف مهرخانه به گیاهان پرداخته‌ایم حتی بصورت آویز از سقف مقابل آشپزخانه. در فضای روبروی آشپزخانه نیز در کنار پنجره، یک گوشه دنج با چوب و تزیین گیاهی طراحی شده که چشم‌انداز زیبایی در هنگام غروب خورشید دارد.»

نیما کیوانی پیش از این با طراحی و اجرای پروژه معماری «ارسی خانه»، توانسته بود جایزه آدیزاین 2016  (A’ Design Award)را به عنوان بزرگترین و مطرح‌ترین جایزه بین‌المللی طراحی دنیا، از آن خود کند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©