بالا گرفتن احتمال تنش خیابانی بین ایرانیان در تورنتو
به روز شده در      دوشنبه 19 مهر 1395     -   Monday October 10 2016

در پی افزایش اعتراضات مردمی به برنامه‌ریزی برای مراسم سینه زنی در یکی از خیابان‌های تورنتو همزمان با ظهر عاشورا که بدون مجوز برگزار می‌شود و تشکیل یک اکسیون اعتراضی به این حرکت که معترضان آن را «سینه‌زنی جمهوری اسلامی در کانادا» خوانده‌اند، احتمال تنش و برخورد بین دو گروه بالا گرفته است. معتمدین از مردم خواسته‌اند در این سینه زنی شرکت نکنند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

انتشار اخباری دال بر برنامه ریزی برای برپایی مراسم سینه زنی برای امام سوم شیعیان از سوی یک گروه اسلامگرای ایرانی در تورنتو و تبلیغات گسترده این گروه در فضای مجازی به انتشار اعلامیه‌ای از سوی یک کمیته محلی برای دعوت از شهروندان ایرانی در راستای اعتراض به حرکتی شده است که به گفته کمیته برگزاری این آکسیون اعتراضی علیه «برپایی عاشورای جمهوری اسلامی در تورنتو» خوانده شده است.

در اطلاعیه ای که برپا کنندگان این حرکت اعتراضی، خطاب به «شهروندان تورنتو، ایرانیان آزاده مقیم تورنتو، ساکنین نورث یورک و ویلودیل» صادر کرده‌اند آمده است: 

«رژیم جمهوری اسلامی ایران، که یکی از سرکوبگرترین و مرتجع ترین رژیمهای منطقه خاورمیانه و جهان است، چندین سالی است که تلاش کرده است با امکانات مالی گسترده، ارسال آقازاده ها، "دانشجویان" وابسته و مامورین امنیتی خود، و نیز گسترش برنامه های به اصطلاح فرهنگی و مذهبی جای پای خود را در میان ایرانیان کانادا و در کل در میان جامعه مهاجرین در تورنتو و در سراسر کانادا باز کند. از جمله هر سال به بهانه عاشورا در مساجد و سالن های سرپوشیده مراسم هایی را در سالهای اخیر برگزار کرده است. از آنجا که این رژیم نه تنها در میان ایرانیان پناهنده بلکه در میان اکثریت مطلق ایرانیان مهاجر نیز مورد انزجار است، قادر نبوده و نیست به نام خود چنین مراسم هایی را برگزار کند. اما کیست که نداند مراسم های سینه زنی عاشورا و تجلیل از خمینی در سالهای اخیر با هدایت تمام و کمال مامورین رژیم برگزار می گردند. سایتهای حکومتی در ایران مبلغین بی پروای این مراسها بوده و هستند.»

معترضان به برگزاری مراسم سینه زنی در خیابان‌های تورنتو می‌گویند اگر این امر در اماکن سرپوشیده و خصوصی انجام شود، به افشای آن بسنده می‌کردند، اما به توجه به حضور گروهی و دعوت عمومی از مردم برای مشارکت در آن ان را قدرت‌نمایی رژیم اسلامی قلمداد کرده و ناقض حقوق اولیه خود می‌دانند.

در فرازی از این اطلاعیه آمده است: «میدان مل لستمن اگر چه یک میدان عمومی و متعلق به شهرداری تورنتو است و هر هفته در آن مراسم برگزار می گردد، اما تا کنون شاهد مراسم های متعلق و وابسته به رژیم های ارتجاعی منطقه در آن نبوده ایم. اما اینک رژیمی ها، مزدوران و وابستگانشان تحت عنوان "دسته سینه زنی" پای خود را به این میدان کشانده ا ند و همزمان حاکمیت ارتجاعی عربستان سعودی نیز مراسم مخصوص خود را همراه با عکس و تمثال رهبران جنایتکار خود در همین میدان برگزار کرده است. نباید اجازه داد  که مراسم های فرهنگی و هنری ای که در این میدان هر ماهه برگزار می گردد تبدیل شوند به جولانگاه ارتجاعی ترین رژیمهای منطقه خاورمیانه و جهان.»

کمیته برگزاری آکسیون اعتراضی به سینه زنی جمهوری اسلامی در تورنتو از شهروندان ایرانی و کانادایی خواسته تا همزمان با برپایی دسته سینه زنی در میدان «مل لستمن» شهر تورنتو تجمع کنند و شعارهایی در نفی خشونت، محکومیت اعدام در ایران و اعتراض به نمایش خیابانی طرفداران رژیم اسلامی سردهند.

در واکنشی دیگر گروه اسلامگرای «دسته سینه زنی فارسی زبانان» که یک پیج رسمی نیز در فیسبوک دارد گفته با بی توجه به این امور در موعد از قبل تعیین شده دسته سینه زنی خود را راهی خیابان «یانگ» خواهد کرد و با آنچه هتاکی به امام سوم شیعیان خواند مبارزه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©