تاثیر تاریخ ایران باستان بر اشعار بهترین شاعر نوین جاماییکا
به روز شده در      یکشنبه 7 آذر 1395     -   Sunday November 27 2016

سرویس فرهنگی هنری نیویورک تایمز این هفته در بخش نقد کتاب خود به معرفی و تحلیل دیوان شعر «مجلس اعیان و عوام» اثر «ایشین هاچینسون» شاعر جاماییکایی پرداخت که از نگاه نویسنده نیوریورک تایمز، بهترین شاعر معاصر کشور جاماییکاست. اما در اشعارش گذشته باستانی ایرانیان خودنمایی می کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

 ایشین هاچینسون متولد شهر «پورت انتونیو» است و مدارج ترقی در ادبیات را با گرفتن درجه دکترا از دانشگاه یوتا و بردن جایزه «لری لیوایز» از آکادمی شاعران آمریکایی، تکمیل کرد.

اشعار هاچینسون، از نظر ساختار ادبی، پرقدرترین نمونه از آثار شعری است که از کشورهای حوزه دریای کاراییب بیرون آمده است.‌

هاچینسون با اینکه دل‌سپرده کشورش جاماییکاست، از تاریخ به واسطه ادبیات فرار می‌کند اما محک عالی اشعار او نقل‌قولی از گزنفون فیلسوف و مورخ یونانی است که از شاگردان سقراط بود و بعدها به خدمت پروخنوس در آمد و بعنوان سپاهی در لشکرکشی کوروش کوچک (پسر داریوش دوم هخامنشی) علیه برادرش اردشیر دوم شرکت کرد. پس از مرگ کوروش، سپاهیان یونانی، گزنفون را به رهبری و فرماندهی خود برگزیدند. او توانست بازماندهٔ سپاه یونان در امپراتوری پارس (قلمرو هخامنشیان) را از طریق ماد و آسیای صغیر به یونان بازگرداند.

هنگامیکه سپاه مزدوران یونانی به ساحل دریای سیاه می‌رسند، گزنفون فریاد بر می‌آورد: «! Thalatta !Thalatta» (دریا! دریا!) و لحظه‌ای را یادآور می‌شود که شاعر راه خود را از میان یادمان‌ها پیدا می‌کند. 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©