دیپلمات ارشد اسرائیلی در گفتگو با ایرانشهر: باید بین نگرش اسرائیل به مردم ایران و رژیم حاکم بر آن تفاوت قائل شد
به روز شده در      سه شنبه 5 بهمن 1395     -   Tuesday January 24 2017

خبرگزاری ایرانشهر به‌تازگی فرصت مصاحبه‌ای اختصاصی با «سم گرونبرگ» سرکنسول اسراییل در منطقه جنوب‌باختری ایالات متحده آمریکا را بدست آورد که این گفتگو توسط «کارمل ملامد» انجام شده است. یکی از الویت‌های اصلی آقای گرونبرگ و همکارانش در دفاتر کنسول‌گری اسراییل مستقر در کلانشهر لس‌انجلس، توسعه و ارتقای آگاهی و ارتباط با جوامع مختلفی است که در کالیفرنیا زندگی می کنند بویژه جامعه برجسته ایرانیان مقیم جنوب کالیفرنیا. در گفتگویی که با آقای گرونبرگ انجام دادیم درباره ایده‌های ایشان برای ساخت و ایجاد پل روابط دوستانه با آمریکایی‌های ایرانی‌تبار محلی و اسراییل و چگونگی آن از راه کسب و کار، هنر، موسیقی، فناوری و ارتباطات فرهنگی به بحث و تبادل نظر پرداختیم. ایشان همچنین نقطه‌نظراتش را درباره نگرش اکثریت مردم اسراییل به آنان که امروز در ایران زندگی می‌کنند و نیز اسراییلی‌هایی که میراث ایرانی‌تبار دارند، بیان کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

گفتگو: کارمل ملامد

·شما چند ماهی است که در لس‌انجلس تشریف دارید و اکنون درباره گروه‌ها و جوامع مختلفی که در این منطقه ساکن هستند و نیز همکاری و روابطشان با اسراییل و اسراییلی‌ها در زمینه‌هایی مانند فرهنگ، غذا، هنر، موسیقی، اقتصاد، فناوری، امنیت، آب، آموزش و پرورش و سایر مسایل اشراف پیدا کرده‌اید. برنامه شما برای رسیدگی به امور جامعه محلی ایرانیان مقیم لس‌انجلس چیست؟

بله من به مدت چهار ماه است که در اینجا هستم و همه چیز برایم فوق‌العاده بوده است. از من به خوبی توسط این جامعه بزرگ استقبال شده است. در لس‌انجلس تنوع انواع جوامع وجود دارد و گاهی اجتماعات تو در تویی در جامعه بزرگتر دیده می‌شود. برای کنسولگری ما توسعه روابط با این جوامع از الویت ویژه‌ای برخوردار است و ایجاد و گسترش ارتباطات جدید با جامعه محلی ایرانیان در اینجا به دلایل زیادی، برای ما اهمیت خاصی دارد. پیش از این، ما فرصت دیدارهای گرم و دوستانه‌ای با جامعه ایرانیان یهودی در اینجا داشته‌ایم اما من دوست دارم تا درباره جامعه بزرگتر و فراگیر ایرانی‌تبارهای لس‌انجلس بیشتر و بهتر اطلاعات کسب کرده و بدانم. من می‌خواهم به دیدار و گفتگو با گروه‌های گوناگون ایرانیان از طریق ملاقات با رهبران، فعالان مدنی، انجمن‌ها، فدراسیون و سازمان‌های آنان بپردازم. من همچنین می‌خواهم در گردهمایی‌های جوامع ایرانی‌تبار و نیز فعالیت‌های مردمی و اجتماعی آن‌ها شرکت کنم.    

·می‌دانیم که ایران و اسراییل از اوایل دهه 1950 تا انقلاب 1979 روابط دیپلماتیک تنگاتنگ و مبادلات فرهنگی و تجاری بسیار گسترده و عمیقی با یکدیگر داشته‌اند. به همین ترتیب اسراییل اکنون خانه بیش از یکصدهزار نفر از افرادی است که صددرصد خون ایرانی دارند یا ارثی از ایران برده‌اند. آیا شما می‌توانید نظر اکثریت اسراییلی‌ها را درباره ایرانیانی که در داخل کشور (ایران) یا خارج از آن زندگی می‌کنند را بیان کنید؟ و آیا شما فکر می‌کنید که اسراییلی‌ها نسبت به ایرانیان نفرت دارند؟  

این بسیار مهم است که بین نگرش اسراییل به مردم ایران از یک سو و رژیم حاکم بر آن در سوی دیگر تفاوت قایل شویم. احساسات مردم اسراییل درباره حکومت جمهوری اسلامی و رفتار و گفتار سران آن بسیار خشم‌آلود است زیرا اقدامات این رژیم در حمایت و تامین مالی تروریسم دولتی، آرمان‌های هسته‌ای نظامی و اعلام نظرشان درباره محو اسراییل از روی نقشه جهان باعث بوجود آمدن این احساس خشم و نگرانی در اسراییلی‌هاست اما در مورد مردم ایران، نگرش دولت و ملت اسراییل کاملا متفاوت است؛ می‌خواهم بگویم در میان اسراییلی‌ها احساس عالی بسیار گرم و صمیمانه و حتی عاشقانه نسبت به مردم ایران وجود دارد که دلایل بی‌شماری دارد. نخست این واقعیت است که جوامع یهودی ایرانی بیش از 2000 سال است که در آن سرزمین زندگی می‌کنند و بسیاری از آداب و سنت‌های ما از آموزه‌هایی است که از نهادهای مستقر در ایران به اسراییلی‌ها منتقل شده مانند تلمود یهودی؛ بنابراین با توجه به تاریخ ژرف و غنی یهودیت که از ایران می‌آید بصورت خودکار پیوند محکم و ناگسستنی بین ما و ایرانیان بوجود آورده است. من معتقدم که بسیاری از اسراییلی‌ها احساس همدلی و نزدیکی نسبت به مردم ایران دارند که امروز تحت سلطه رژیم فعلی جمهوری اسلامی قرار دارند. چند سال پیش کمپینی در فیس‌بوک با عنوان «اسراییل عاشق ایران است» به راه افتاد که هدف آن نشان دادن علاقمندی مردم اسراییل به ایرانیان بود و اینکه آنها نمی‌خواهند آسیبی به مردم ایران وارد شود و هیچ چیز برای مقابله با آنان از طرف اسراییلی‌ها وجود ندارد.

·       اسراییل محل استقرار اماکن مذهبی ادیانی همچون اسلام، مسیحیت و بهایی است که گاه درباره امنیت آن‌ها ترس‌هایی وجود داشته است. دولت اسراییل برای حفاظت از این اماکن و ایرانی‌آمریکایی‌هایی که برای زیارت و سیاحت این اماکن به اسراییل می‌روند، چه اقداماتی انجام داده است؟

با اینکه اسراییل به‌عنوان یک کشور با دولت یهودی تعریف شده اما دارای اقلیت‌های قومی و مذهبی گوناگونی است که همگی توسط حکومت اسراییل محافظت می‌شوند و اسراییل مفتخر است که حدود 20 درصد از جمعیتش را اقلیت‌های قومی – مذهبی تشکیل می‌دهند. این افتخار کشور اسراییل نشاندهنده این واقعیت است که ما به آزادی ادیان احترام می‌گذاریم.‌ اسراییل قاطعانه حفاظت از اماکن مقدس همه ادیان را وظیفه خود می‌داند. به‌طور مثال اگر به وضعیت شهر اورشلیم (بیت‌المقدس) پیش از اتحاد بخش‌های آن در سال 1967 نگاه کنید، هیچکدام از اماکن مقدس یهودیت، مسیحیت و اسلام در آن شهر تحت محافظت قرار نداشت و برخی از این مکان‌ها به روی عموم بسته بود. مسلما اگر حکومت دیگری در اورشلیم وجود داشت، وضعیت این اماکن مقدس نمی‌توانست مشابه امروز باشد.

·اسراییل بیش از یک میلیون نفر شهروند عرب دارد که یهودی نیستند؛ اعراب دروزی، مسیحی و مسلمان چه نقش عمده‌ای در جامعه امروزی اسراییل بر عهده دارند؟

بسیاری از مردم دنیا نمی‌دانند و حتی تصور نمی‌کنند که در بسیاری از بخش‌های مختلف جامعه اسراییل شهروندان غیر یهودی وجود دارند که از کابینه دولت منتخب گرفته تا صنعت، تحصیلات، آموزش و غیره فعالیت می‌کنند. نمونه‌های زیادی از این دست می‌توان بر شمرد؛ اگر نگاهی به مجلس اسراییل بکنید، نمایندگان غیریهود در آن می‌بینید که آزادانه با همکاران خود می‌نشینند و درباره مسایل کشوری و خاورمیانه به بحث و گفتگو می‌پردازند.‌ برخی قضات دیوان عالی کشور، بعضی فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و انتظامی نیز غیر یهودی‌اند. بسیاری از آنان مسلمان، مسیحی و دروزی هستند. ما اکنون قائم‌مقام وزیر در کابینه دولت اسراییل داریم که «ایوب کارا» نام دارد و دروزی است.‌ این نمونه‌ها نشان می‌دهد که برای اقلیت غیریهودی فرصت‌های یکسان و بیشتری برای پیشرفت در جامعه اسراییل وجود دارد.

·       کالیفرنیا طی چند سال اخیر با یکی از بدترین بحران‌های کمبود آب و خشکسالی کم سابقه‌ای در تاریخ خود روبرو بوده و نیز می‌دانیم که اسراییل در فناوری‌های غلبه بر خشکسالی و نوآوری در این زمینه پیشتاز بوده است؛ چگونه شرکت‌های اسراییلی با دولت و شهرداری‌های محلی کالیفرنیا جهت رفع مشکل کمبود آب همکاری می‌کنند؟

در سال 2014 توافقنامه تاریخی بین اسراییل و ایالت کالیفرنیا امضا شد که همکاری در مسایلی همچون فناوری آب، کشاورزی، امنیت سایبری و غیره را شامل می‌شود. در این چارچوب مسئله آب جایگاه ویژه‌ای دارد که به آن پرداخته شده است. اسراییل کشور پیشرویی در زمینه فناوری بازیافت آب و مطالعات در مورد لوله‌‌های سوراخ‌دار زیرزمینی آب برای انتقال و آبیاری است. شرکت‌های اسراییلی زیادی هستند که قادرند از اتلاف آب جلوگیری کرده و مصرف بهینه و دوباره آن را در مقیاس‌های مختلف انجام دهند. همچنین یک واحد نمک‌زدایی در خارج از سن‌دیه‌گو توسط شرکتی اسراییلی راه‌اندازی شده که به دولت ایالتی کمک خواهد کرد که آب‌شور دریا را به آب‌شیرین قابل شرب تبدیل کند. کمپانی‌های اسراییلی با همکاری شرکت‌های آمریکایی و دولت محلی با استفاده از تخصص و تجارب خود کمک خواهند کرد تا در مقابل خشکسالی در کالیفرنیا وضعیت بهتر و با ثبات‌تری ایجاد شود.

·       کشور شما، اسراییل، یکی از پیشروان فناوری امنیت سایبری در سطح بین‌المللی است. هر روز درباره حملات هکرها به سامانه‌ و شبکه‌های محلی و ملی در ایالات متحده اخباری می‌خوانیم و می‌شنویم. چگونه اسراییل و کمپانی‌های اسراییلی به شرکت‌های لس‌انجلس و دولت محلی در اینباره کمک خواهند کرد؟ با توجه به این‌که در عصر جدید امنیت سایبری یکی از مهم‌ترین امور زندگی روزمره ماست.

اسراییل مفتخر است که در زمینه امنیت سایبری دومین کشور صاحب‌نام این فناوری در جهان است. حداقل حدود بیست درصد از سرمایه‌گذاری درباره امنیت و اطلاعات سایبری در دنیا متعلق به شرکت‌های اسراییلی است. در اسراییل امنیت سایبری یک الویت مهم است بطوری‌که حتی دانشگاهی در این‌مورد تاسیس شده که محل مطالعه و آموزش افراد مستعد و صادرات این دانش به دیگر نقاط جهان است. متاسفانه نمی‌توانم درباره جزییات همکاری شرکت‌های اسراییلی با مقامات لس‌انجلس در مورد این موضوع صحبت کنم اما فعالیت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و در مسیر حل مسایل امنیت سایبری پیش می‌رود.

· کنسولگری اسراییل در سال 2012 میزبان یک کنسرت بزرگ با هنرنمایی «ریتا» خواننده محبوب ایرانی‌اسراییلی بود که با استقبال کم‌نظیر ایرانیان ساکن لس‌انجلس روبرو شد. آیا برنامه مشابه دیگری در نظر دارید؟

خوشحالم که به اطلاع شما برسانم در تاریخ 29 ژانویه جاری، ریتا به لس‌انجلس باز خواهد گشت و به اجرای برنامه خواهد پرداخت. ما در اینباره بسیار هیجان‌زده هستیم و اجرای موسیقی و یا جنبه‌های فرهنگی دیگر از اسراییل را برای مردمی که ممکن است به‌طور کامل در این مورد آگاهی نداشته باشند را لازم می‌دانیم.

· شما درباره بزرگترین تصور نادرست مردم خاورمیانه و پس‌زمینه ذهنی‌شان در مورد اسراییلی‌ها چه فکر می‌کنید و چرا این تفکرات اشتباه است؟

من فکر می‌کنم بیشتر مردم خاورمیانه‌ای که خارج از اسراییل زندگی می‌کنند، نمی‌دانند که اسراییلی‌ها واقعا چه مردمان خونگرم و حساسی هستند. آن‌ها فکر می‌کنند اسراییلی‌ها ملتی بسیار جدی و عاری از احساسات‌اند که هر روز برای زنده ماندن در یک منطقه خشن و خطرناک در تلاش و تقلا هستند اما هنگامی‌که به اسراییل بیایند و از شهرهای ما بازدید کنند، شگفت‌زده شده و با مردمی خونگرم، حساس و دوست‌داشتنی روبرو خواهند شد.

 

· با سپاس از شما سرکنسول گرونبرگ برای وقتی که صرف کردید و در این گفتگو اختصاصی با خبرگزاری ایرانشهر شرکت کرده و نقطه‌نظرات خود را با جامعه ایرانیان جنوب کالیفرنیا در میان گذاشتید.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©