داستان ایرانی‌هایی که از ممنوعیت سفر به آمریکا آسیب دیده‌اند
به روز شده در      سه شنبه 12 بهمن 1395     -   Tuesday January 31 2017

طی چند روز گذشته و پس از فرمان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» رییس‌جمهور دونالد ترامپ، مبنی بر ممنوعیت ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه و محرومیت از سفر شهروندان هفت کشور با اکثریت جمعیت مسلمان به ایالات متحده برای سه ماه که شامل ایران هم می‌شود، اتفاقات زیادی رخ داده است؛ از رفتار با افراد این کشورها به مانند تروریست‌ها و اعتراضات مردمی و دولتی در سراسر جهان گرفته تا انتقادهای مقام‌های داخلی و قضایی ایالات متحده و سردرگمی در نحوه اجرای مفاد آن؛ اما در این بین افراد و چهره‌های ایرانی بسیاری نیز دچار مشکل شده‌اند. چه آنان که از فشار و بی‌عدالتی‌های جمهوری اسلامی ترک وطن کرده‌اند و چه آنان که برای دیدار اعضای خانواده به ایران رفته بودند و یا برای تحصیل و کار به آمریکا آمده بودند. شبکه خبری سی‌ان‌ان در این‌باره مصاحبه‌هایی با تنی چند از اتباع این هفت کشور و به ویژه ایرانیان ترتیب داده که فرازهایی از ماجراهای هموطنان‌مان در این چند روز را با هم مرور می‌کنیم:
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

بابک سراجه، 39 ساله

«بابک سراجه» استاد فیزیک دانشگاه ایندیانا است. او در تهران متولد شده و هشت سال در کانادا  به سر برده و هم اکنون در بلومینگتون ایندیانا زندگی می‌کند. بابک تابعیت دوگانه ایرانی‌کانادایی دارد. بابک سراجه سفری برنامه‌ریزی شده برای روز شنبه گذشته به تل‌آویو داشت و قرار بود تا دیداری با همکار تحقیقاتی‌اش، «ایتان گروسفلد» استاد دانشگاه بن‌گوریون داشته باشد.

بابک سراجه به سی‌ان‌ان گفت: «من به شهر نیوارک (شهر صنعتی در نیوجرسی) پرواز کردم تا با استفاده از یک پرواز کانکشن به تل‌آویو بروم ولی با شنیدن خبر فرمان ترامپ مبنی بر ممانعت از ورود ایرانیان به آمریکا که گویا شامل دارندگان کارت سبز و تابعیت دوگانه نیز می‌شود، تصمیم گرفتم تا مسافرت خود را لغو و تا اطلاع ثانوی از ادامه سفرم چشم‌پوشی کنم و به ایندیانا برگردم. بخشی از هزینه این سفر تحقیقاتی توسط بنیاد ملی علوم آمریکا تامین می‌شود. معلوم نیست چگونه و تا چه زمانی بتوانم سفر خود را انجام دهم و سرنوشت کار و تحقیق ما با صدور این فرمان چه خواهد شد.»     

رایا بیدشهری، 21 ساله

 

«رایا بیدشهری» دانشجوی دانشگاه بوستون است. رایا سه سال است که در ایالات متحده زندگی می‌کند و بوستون را خانه خود می‌داند. او از روزی می‌ترسد که فارغ‌اتحصیل شده و مدت ویزای دانشجویی‌اش منقضی شود و مجبور به ترک آمریکا شود. رایا بیدشهری که در دانشگاه بوستون مشغول مطالعه علوم مغز و اعصاب است، از طرف مقامات دانشگاه مطلع شده که بهتر است تا اطلاع ثانوی ایالات متحده را ترک نکند زیرا ممکن است دیگر قادر به بازگشت نباشد. از طرفی برنامه سفر خانواده بیدشهری که می‌خواستند در جشن فارغ‌التحصیلی فرزندشان شرکت داشته باشند نیز با صدور فرمان آقای ترامپ تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

رایا بیدشهری به سی‌ان‌ان می‌گوید: «بدتر از همه این است که با دل‌شکسته نظاره‌گر این موضوع باشی که رویاهایی که تو و خانواده‌ات در آمریکا داشتی نقش برآب شده است. خانواده من با امید بسیار زیادی برای تحصیلاتم خرج و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون با این وضعیت، آینده مبهمی در انتظار ماست. با ما مانند تروریست‌ها رفتار می‌شود در حالی‌که ما با هدف ارتقا و بهسازی ایالات متحده با مطالعه، پژوهش و کارآفرینی در این کشور تلاش می‌کنیم.»

محمد زندیان، 26 ساله

«محمد زندیان» دانشجوی دکترای بیوشیمی در دانشگاه ایالتی اوهایوست.‌ همسر او خانم پریسا پس از بازگشت به آمریکا در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک بازداشت شده است.

آقای زندیان به سی‌ان‌ان گفت: «همسرم در ابتدای بازداشت اصلا حال و روز خوبی نداشت اما ما برای رفع این مشکل اقدام خواهیم کرد. من به اینجا (آمریکا) آمدم چون فکر می‌کردم می‌توانم به رویاهایم جامه عمل بپوشانم. هرگز فکر نمی‌کردم که چنین حادثه‌ای رخ دهد ولی اکنون اتفاق افتاده است. من الان به جای دیگری برای زندگی فکر می‌کنم. اگر قرار است در اینجا زندانی شوم، ترجیح می‌دهم در خانه خودم (ایران) زندانی شوم.»

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©