تلاش وزیرخارجه جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب به گردشگران ایرانی در گرجستان
به روز شده در      سه شنبه 29 فروردین 1396     -   Tuesday April 18 2017

طی دیدار جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی با گیورگی کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان، این مقام ایرانی ابراز تاسف عمیق دولت خود از آنچه به گفته او «عدم رعایت شئونات زن مسلمان» در خصوص زنان گردشگر ایرانی در گرجستان دانسته را تسلیم نخست وزیر این کشور کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

خبرگزاری‌های داخلی در ایران با انتشار خبر دیدار وزیر خارجه ایران و نخست وزیر گرجستان گفته‌اند ظریف ادامه همکاری دو کشور در حوزه صنعت توریسم را منوط به رعایت مقررات و شئوناتی دانسته‌است که مبانی حقوق دینی در ایران برای زنان ضروری می داند.

در پی حوادث سال گذشته در ترکیه و نیز و تیرگی روابط بین ایران، عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در سال گذشته و خصوصا تعطیلات نوروزی امسال جمهوری گرجستان در کنار ارمنستان به مهمترین مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران مدعی شده‌اند نخست‌وزیر گرجستان با ابراز تعجب از شنیدن موضوع عدم رعایت شئونات زنان مسلمان ایرانی در بازدید از کشورش، به وزیر خارجه ایران گفته: «دستور خواهم داد این موضوع سریع مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.» اما مشخص نیست واکنش نهادهای حقوق بشری در گرجستان به چنین اظهار نظری چه خواهد بود.

این اتفاق در نوع خود بی سابقه نیست و پیشتر نیز اخباری از تبادل نظر بین ایران و منطقه خودمختار کردستان در عراق نیز برای الزام گردشگران ایرانی در مناطق کردنشین برای استفاده از حجاب اسلامی منتشر شده بود، اما در پی حضور داعش و کم شدن سفر ایرانیان به این مناطق این بحث مسکوت ماند.

با اینکه استفاده از حجاب اسلامی در داخل ایران از زمان وقوع انقلاب 1357 خورشیدی اجباری است اما تا پیش از این زنان ایرانی در خارج از مرز‌های ایران می توانستند با این مقوله به خواست خود و به صورت اختیاری برخورد کنند. 

تلاش وزیر خارجه ایران در اعمال محدودیت‌های حجاب در جمهوری گرجستان نخستین تلاش از این نوع برای تاثیرگذاری در امورداخلی سایر کشورها به دلیل شئونات اسلامی نیست و پیشتر در بازدید حسن روحانی از ایتالیا نیز با پوشاندن مجسمه‌‌های برهنه و نیمه برهنه موزه شهرداری رم در زمان بازدید رییس دولت اسلامی، سابقه داشته است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©