برج ایرانی منهتن مصادره می شود
به روز شده در      جمعه 12 خرداد 1396     -   Friday June 2 2017

اعضای هیات منصفه دادگاه فدرال نیویورک برای تصمیم گیری نهایی درباره سرنوشت برج 36 طبقه اداری شماره 650 خیابان پنجم منهتن که متعلق به بنیاد پهلوی بود و پس از وقوع انقلاب اداره آن به بنیاد علوی رسیده است، وارد جلسه مشورتی شده اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

به گزارش نیویورک­تایمز، دادگاه فدرال نیویورک در حالی آماده تصمیم­ گیری و صدور حکم در مورد برج اداری خیابان پنجم شده است که هفته­ ها کشمکش بین دولت ایالات متحده به­ عنوان شاکی و بنیاد علوی وارد مراحل حساسی شده است. دولت آمریکا در تلاش است تا این ساختمان را مصادره کند وبا فروش آن به نفع افرادی که از تروریسم حکومت جمهوری اسلامی آسیب دیده ­اند، خسارت آنان را جبران کند. دولت فدرال معتقد است که بنیاد علوی، مالک فعلی برج اداری 36 طبقه خیابان پنجم، آگاهانه تحریم­ های آمریکا علیه حکومت اسلامی را دور زده و به­ عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی، قوانین را نقض کرده است.

در این پرونده اشاره شده که بنیاد علوی با پرداخت اجاره ­های جمع­ آوری شده از مستاجرین برج مذکور به شرکت آسا که تحت کنترل بانک ملی ایران است، قانون تحریم ­های آمریکا را نقض کرده و دست به پولشویی زده است.

در سال ۲۰۰۹ پلیس فدرال آمریکا فرشید جاهدی رئیس بنیاد علوی را در ارتباط با یک پرونده مالی مربوط به بانک ملی ایران بازداشت کرد. وی متهم بود سعی در نابود کردن اسنادی داشته که ثابت می‌کند این بنیاد اجاره‌ بهای ساختمان‌های متعلق به خود را از طریق شرکت آسا در اختیار بانک ملی ایران گذاشته ‌است. بانک ملی ایران بدلیل پشتیبانی مالی از برنامهٔ اتمی ایران تحت تحریم است    

 بنیاد علوی یک سازمان غیرانتفاعی خصوصی در ایالات متحده است. این سازمان در سال ۱۹۷۳ با نام بنیاد پهلوی توسط محمدرضا پهلوی، شاه فقید ایران، تأسیس شد. درسال ۱۹۸۱ به نام بنیاد مستضعفان تغییر نام داد ولی در سال ۱۹۹۲ نام بنیاد علوی برای آن در نظر گرفته شد. بنیاد علوی هدف خود را تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی از طریق کمک‌های مالی خیریه و انسان‌دوستانه در قالب برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی اعلام کرده است اما بسیاری معتقدند، فعالیت‌های بنیاد علوی فراتر از برنامه‌های خیریه اسلامی است. راشل ارنفلد رئیس مرکز آمریکایی برای دمکراسی در مقاله‌ای در مجله فوربس از مشارکت‌های مالی ۲۵ هزار دلاری و ۵۰ هزار دلاری این بنیاد به بنیاد کلینتون در سال ۲۰۰۸ اشاره می‌کند و دادستان فدرال نیویورک هم در سال ۲۰۰۹ بنیاد علوی را ویترین جمهوری اسلامی ایران و یک نهاد صوری معرفی کرده و افزوده‌ است که از دو دهه پیش و با نقض کامل قوانین آمریکا ریاست این بنیاد را مقامات مختلف ایرانی، از جمله نمایندگان جمهوری اسلامی در سازمان ملل برعهده داشته‌اند. 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©