بررسی جایگاه کتاب گویا در ایران توسط صدای آمریکا
به روز شده در      چهارشنبه 20 تیر 1397     -   Wednesday July 11 2018

شپول عباسی‌مجری‌ برنامه «افق نو» در تلویزیون صدای امریکا از واشنگتن دی سی در گفتگوی با حسن‌خیاط باشی و بیژن خلیلی هر دو از لس انجلس جایگاه کتاب گویا در ایران و خارج از ایران را مورد بررسی قرار داد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
در این برنامه،  شپول عباسی از متوسط سرانه کتابخوانی در ایران بنا بر  برآورد کارشناسان ‌نقل کرد  که بالغ بر دو دقیقه در سال است و افزود که دبیر کل نهادهای کتابخانه های عمومی اخیرا این آمار را تصحیح کرده و اعلام کرده که سرانه متوسط‌مطالعه در ایران  ۱۵ دقیقه و ۱۷ ثانیه است. دلیل عمق  این تراژدی چیست؟  عامل اصلی توسط بخشی از کارشناسان،  مشغله زیاد و سخت بودن سطح  زندگی و عدم فرهنگ‌سازی است در حالی‌که صاحب نظران دیگری‌هستند‌که دلیل آن را گستردگی‌ وسیع شبکه های اجتماعی ، صفحات مجازی و کسب اطلاعات تیتری ‌و تک خطی می دانند.
او اظهار داشت بسیاری از کشورهای پیشرفته در جبران تاثیر‌ گرفتاری های بشر در زندگی‌روزانه و در مسیر استفاده درست از ارتباطات اینترنتی،  بهره گیری از کتابهای گویا یا صوتی درجایگزین کردن شیوه کتاب خواندن سنتی را ترویج کرده اند کتاب گویا یک فایل صوتی‌از متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده خوانده می شود. آیا ایرانیان با کتاب گویا آشنا هستند ؟  آیا حق مولف و یا کپی رایت آثار رعایت می شود 
در حالی که ایران به توافقنامه های بین المللی در خصوص رعایت حق مولف پای بند نیست. با مشکلات اینترنت و فیلترینگ گسترده در ایران ، علاقمندان در ایران با چه موانع  و مشکلاتی روبرو‌هستند؟  
 حسن خیاط باشی هنرمند برجسته و پیش کسوت که اخیرا کتاب بعثت  الاسلامیه صادق هدایت را با صدای خود و به صورت کاری نمایشی به هیئت  کتاب گویا منتشر کرده است
در این گفتگو اظهار داشت که « من فقط به گویندگی اثر اکتفا نکرده و نمی کنم و تلاشم این است با اجرای یک نفر یعنی خودم صدا و شخصیت های مختلف متن  را باز آفرینی کنم»
بیژن خلیلی ناشر و مدیر شرکت کتاب اظهار داشت که بیش‌ترین مانع و مشکل در امر کتابخوانی در ایران امر سانسور است که توسط استبداد مذهبی حاکم اعمال می شود.
https://ir.voanews.com/a/4469109.html
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©