قتل در زمان شیوع وبا در یمن «ما هر بهائی را به قتل خواهیم رساند»
به روز شده در      جمعه 20 مهر 1397     -   Friday October 12 2018

کشور یمن از ابتدای بهار عربی دچار دوزخی از جنگ داخلی، قحطی و شیوع بی امان بیماری وبا گشته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
 یمن فقیرترین کشور خاورمیانه است که در جنوب شبه جزیرۀ عربستان قرار دارد و از جنبۀ استراتژیک در سطح جهانی از اهمیّتی بسیار برخوردار است. بخش عظیمی از نفت عالم از تنگه ای باریک بنام باب المندب عبور می کند تنگه ای که دریای سرخ را از طریق خلیج عدن در جنوب به غرب متصل می کند.
یمن سابقه ای طولانی از نزاع و ستیز دارد ولی بحران کنونی این کشور از سال 2011 و هنگامی آغاز می شود که ریاست جمهوری آن زمان آقای عبدالله صالح سعی کرد قانون اساسی کشور را به نحوی اصلاح کند که ریاست جمهوری اش بتواند مادام العمر بشود ولی یک سال بعد وقتی که صالح مجبور به کناره گیری شد معاون ریاست جمهوری آقای عبدالربوه منصور هادی در انتخابات سال 2012 به ریاست جمهوری برگزیده شد ولی خود او نیز 3 سال بعد از صنعاء پایتخت کشور مجبور به فرار گردید و عدن، شهر محلّ زندگی خود را به عنوان پایتخت موقت کشور برگزید ولی مجدداً متواری گشته و این بار به گشور همسایه خود عربستان سعودی پناهنده شد. 
در قلب آشوب و اغتشاش سیاسی و تجزیه آفرین یمن ، خصومت و عناد شدید قبیله ای و فرقه ای وجود دارد. اگر چه اکثریّت اهالی یمن مسلمان سنی هستند ولی برای هزاران سال کشور توسط رهبران مسلمان شیعه اداره می شده است. ائتلافی از قبیلۀ حوثی شیعه برای کسب سهم خود از قدرت سیاسی بر علیه دولت قانونی هادی که سنی و مورد شناسائی بین المللی بود دست به شورش زدند. در عین حال هر دو طرف درگیر جنگ داخلی یمن، نقش و بخشی از جنگ نیابتی بین دو کشور همجوار عربستان سعودی و ایران هستند. کشور عربستان با ساکنان اکثراً سنی مذهب مرزهایی طویل و نفوذ پذیر با یمن دارد در حالی که ایران شیعه مذهب در شمال شرقی شبه جزیره در حاشیۀ خلیج فارس گسترده است. 
آنچه که بی اندازه موضع یمن را بغرنج و پیچیده می کند حضور نمایندگی انحصاری القاعده (الکایدا) است که در مغرب زمین با عنوان الکایدای شبه جزیرۀ عربستان ملحوظ می گردد که هدفش سرنگون کردن هر دو حکومت هادی و شورشیان حوثی و تأسیس یک خلافت اسلامی است.
در میان این جنگ داخلی دوهزار نفر پیروان یمنی آئین بهائی گرفتار هستند که صرفاً بدلیل اعتقاد به دیانتی دیگر مواجه با زجر و آزاری بی سابقه بوده و از جانب هر دو گروه شیعه و سنی مرتد خوانده می شوند.
عبدالملک حوثی رهبر قبیله طی یک سخنرانی آتشین در اوایل امسال از شهروندان یمنی خود مصرانه خواست که از کشور خود در مقابل اعضای دیانت بهائی دفاع کنند و بهائیان را کفار و منکران دیانت اسلام توصیف کرد. به یک معنا اعمال خشونت آتشین و هیجان زده نسبت به بهائیان موردی است که هر سه جناح درگیر در جنگ داخلی یمن می توانند درباره آن به توافق برسند.
کمی بعد از سخنرانی آتشین عبدالمالک حوثی سایت های خبری حملات علیه بهائیان را تکرار نموده و یکی از نویسندگان و استراتجیست های برجستۀ حوثی بنام احمد احمد در ضمن شرحی در رسانه اجتماعی چنین گفت « ما هر بهائی را به قتل خواهیم رساند» یک چنین اظهاراتی توسط مراجع مذهبی در عاصمه یمن نیز ابراز گردید از جمله توسط شمس الدین محمّد شرف الدیّن یک رهبر مذهبی تعلیم دیده در ایران که سال گذشته از طرف حوثی ها بعنوان مفتی یمن برگزیده شد.
در حال حاضر شش نفر بهائی به دلیل اعتقادات دینیشان زندانی هستند و در میان آنان حامد بن حیدر می باشد که از سال 2013 بازداشت و در ماه ژانویه بعد از یک محاکمۀ طولانی و به اتهام عضویّت دیانت بهائی محکوم به اعدام در ملأء عام گردید. 
آژانس های بین المللی به تجهیز کمک های انسانی  اولویّت های درمانی  برای مبارزه با قحطی و شیوع وبا پرداخته اند در حالیکه سازمان های مدافع حقوق بشر مصراً از رهبران قبیله خواسته اند افرادی را که به  ناحق بر اساس اعتقاد دینی شان به زندان انداخته اند آزاد کنند. در همین حال احوال دنیا با نگرانی ناظر است به تخریب و تباهی انچه که از یمن باقی مانده است.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©