سرقت تومارهای قدیمی تورات از کنیسه ای در تهران
به روز شده در      چهارشنبه 22 اسفند 1397     -   Wednesday March 13 2019

سوسن عزیز زاده پرزیدنت فدراسیون یهودیان ایرانی- آمریکایی در تاریخ 11 مارس 2019 تأیید کرد که تعدادی از دست نوشته ها و تومارهای قدیمی و بسیار ارزشمند تورات از کنیسه « عزرا یعقوب» واقع در محله کلیمیان (یهودی) در تهران روز سه شنبه 21 فوریه 2019 به سرقت رفته است. وی دراین رابطه تصریح کرد: تاکنون انگیزه و هدف عاملان این حادثه مشخص نشده است .
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

 پرزینت فدراسیون یهودیان ایرانی- آمریکایی اظهار داشت: این فدراسیون عمیقا ازاین رویداد متأثر و نگران است و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر از طریق مسئولین و مقامات مربوطه و اجرای قانون در این خصوص می باشد.  

شایان ذکر است، کنیسای عزرا یعقوب با مساحت ۵۲۵ متر به عنوان بزرگترین کنیسه دوره قاجار در شهر تهران و محله عودلاجان قرار دارد، این کنیسه به همت بانو صنوبر حق نظر همسر مرحوم عزرایعقوب و به وصیت ایشان پس از مرگشان در سال ۱۲۷۳ خورشیدی بنا شد.

کنیسه عزرا یعقوب در دوره های مختلف میزبان یهودیان مهاجر بخارا و سمرقند، یهودیان مهاجر لهستانی در تهران بوده و از دیرباز محل پخت مصا پزی (نان فطیر) در ایام جشن پسح بوده است.

آثار سرقت شده از این کنیسه، طومار تورات های مقدس که با جعبه های میناکاری، نقره کاری مزین شده بودند، ریمونیم های نقره ای و تاج های تزئینی کنیسه ، قلم های تورات و دیگر موارد بوده است.

.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©