نقاشی های خاورانی اثری "آرامش بخش و ماندگار" بر بینندگان دارد
به روز شده در      چهارشنبه 1 خرداد 1398     -   Wednesday May 22 2019

مراقبه (مدیتیشن) می تواند مغز را تجدید حیات داده و ساختار آن را بازسازی نماید و استرس و اضطراب را کاهش دهد. مراقبه، درواقع، ناحیه آمیگدال مغز را که با استرس و اضطراب همراه است، آزاد و رها می کند. با وجود چنین شواهدی، واضح است که مراقبه روزانه می تواند برای سلامت روان، معجزاتی را به همراه داشته باشد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

پریسا امیرمستوفیان، فوق لیسانس هنر( LMFTH, ATR ) در مقاله ای با عنوان « هنر برای آگاهی جدید، هنر برای بشریت جدید- مطالعه موردی: اثر مراقبه ای نقاشی های خاورانی» می نویسد:

همواره دغدغه بسیاری از مردم این است که مراقبه، مستلزم استحکام و استقامت بدن، موقعیت مناسب و زمان خاصی است که همین محدودیت ها اغلب مانع فعالیت می شونداز این رو، من به عنوان یک هنردرمانگر(آرت تراپیست) با چندین سال تجربه  در روانشناسی و علوم پزشکی و هنر،اذعان می کنم که  نقاشی های خاورانی توجه من را برای انجام پژوهشی به خود جلب کرده است. تجربه شخصی درقدرت نقاشی های خاورانی، انگیزه ای  برای انجام پژوهشی روشمند درجهت تأثیر نقاشی ها بر حال مخاطبان، ایجاد می نماید. 

بنا بر یافته های پژوهشی که با همکاری مزینی انجام داده ایم و با استفاده از شواهد قوی، ثابت شده است که تماشاگران نقاشی های خاورانی بدون  توجه به سن، جنسیت و یا خلق و خوی آنها، قبل از تمرکز و تفکر درباره آن آثار، از مشاهده آن ها  لذت می برند. 

این لذت همان چیزی است که ما آن را "شادی و لذت متهورانه" می نامیم. بسیاری از بینندگان احساس "شادی" خود را نسبت به اثر آرامش بخش مراقبه مقایسه می کنند. در پژوهشی دیگری که با همکاری موزیانی و کارل هایینرانجام داده ایم ، تأیید شده است که نقاشی های خاورانی اثری "طولانی و ماندگار" بر روی بینندگان دارد.

از این رو، بر اساس مطالعات روانشناسی ، نتیجه می گیریم که افراد مورد مطالعه در این پژوهش ، در واقع یک نوع «شتشوی مغزی »را تجربه کرده اند که یک  آرامش لذت بخشی درآنها بوجود می آید، گویی که مدیتیشن یا مراقبه انجام داده اند. 

نتیجه این یافته ها به عنوان یک کاربرد عملی برای ایجاد محیط های تقویت کننده احساسات، به خصوص برای خدمات بهداشتی و درمانی مناسب است. نمایش نقاشی های خاورانی می تواند به هزاران نفر از بیماران و مراقبان آنها کمک نماید که در لحظات ناامیدی، آنها را امیدوار و شاد نماید. 

آرزوی حرفه ای من ارتقاء سلامت روان مردم با معرفی قدرت مراقبه نقاشی های خاورانی به عموم مردم است.  در زمانی که بسیاری از بیمارستان ها در ایالات متحده، ارزش اثر درمانی نقاشی ها را در مراکز مراقبت از بیماران به رسمیت می شناسند تا با بهبود بهره وری کارکنان ، بهتر به مشتریان خود خدمت نمایند، بدون تردید، سیستم مراقبت های بهداشتی از مزایای مالی هزینه های کاهش یافته مراقبت از بیماران نیز بهره مند خواهد شد.

به طور کلی، بر این باور هستیم که توانایی درمانی نقاشیهای خاورانی درواقع هدیه ای برای بشریت است، در حالی که جهان به شدت نیاز به شادی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©