مرد اول تفسیر فوتبال ‌ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی درگذشت
به روز شده در      جمعه 15 شهریور 1398     -   Friday September 6 2019

«مانوک خدابخشیان» بامداد روز جمعه ششم سپتامبر ساعت 11:35 به وقت غرب امریکا در بیمارستانی در شهر گلندل دار فانی را وداع گفت. خبر درگذشت این مفسر پرتوان در صفحه فیس بوک وی درج گردید . در این خبر نوشته شده است: « عمو مانوک رفت. مانوک، روح بزرگ و منحصر بفردی داشت که همه کسانی که او را می شناختند و دوست داشتند، هرگزفراموشش نخواهند کرد. او مرد، برادر، پسر، پدر، دوست و رهبری بزرگ بود.»
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

مانوک خدابخشیان متولد 1324 خورشیدی شهر آبادان، از مطرح ترین چهره های رسانه ای ورزش قبل از انقلاب اسلامی و مبتکر برنامه «ورزش از نگاه دو» بود. وی یک مفسر پرتوان، تحصیلکرده و آگاه به مسایل روز فوتبال بود که در دههٔ پنجاه خورشیدی شیوهٔ تازه‌ای در تفسیر فوتبال را در تلویزیون ملی ایران بنا نهاد. 

مانوک با مطالعات روز و ارزیابی فنی در افزایش آگاهی‌ مردم نسبت به ورزش فوتبال نقش چشمگیری داشت. وی خیلی زود جایگاه خود را به ‌عنوان یک مفسر بلامنازع در تلویزیون به‌ دست آورد تا اینکه مسئولین وقت، مهم‌ترین مسابقات را به وی سپردند و او نیز با تحلیل‌های حساب شده و اطلاعات ریز و دقیق، مردم را با ورزش فوتبال و ریزه کاری های آن بیشتر آشنا کرد، به طوری که وی به عنوان مرد اول تفسیر فوتبال ایران معروف گردید. 

نگاه کارشناسی و دید فنی بالای مانوک خدابخشیان به حدی بود که در چند دیدار جام جهانی چند تعویض مهم و حیاتی را پیش‌بینی کرد و دقایقی بعد دقیقاً همان تعویض‌ها توسط مربیان بزرگ و مطرح دنیا انجام شد.

مانوک خدابخشیان نیز جزو روزنامه نگارانی بود که بالاجبار خاک میهن را به دلیل استقرار حکومت استبدادی و ضد بشری خمینی ترک نمود. او نخست به ایالت مینه سوتا و سپس به لس انجلس آمد نشریه رایگان را در سال ۱۹۸۵ در ساختمانی که آن روزها به نام ساختمان شرکت کتاب ( در حال حاضر ساختمان ایرانیان) مشهور بود بنیاد گذاشت .  

در این رهگذر، فرهنگ فرهی روزنامه نویس با سابقه همکاری خود را با نشریه رایگان و مانوک خدابخشیان آغاز نمود. هم چنان که از نام نشریه پیداست خدابخشیان آغاز کننده و مبتکر نشریه رایگان در لس انجلس بود. با توجه به دانش وی‌ در احاطه به زبان  انگلیسی اکثر نشریات سیاسی آمریکا و جهان را مطالعه می کرد و در صفحات”رایگان “ همراه با تفسیرهای خود نگاههای این نشریات را نیز در رابطه با حکومت ضد بشری جمهوری اسلامی مطرح می‌کرد. در نتیجه مانوک خدابخشیان از یک مفسر ورزشی صرف، با حفظ سمت و سوی  ورزشی  به یک مفسر سیاسی آگاه تبدیل شد.

او هم زمان با تلویزیون جنبش ( بعدها تلویزیون جنبش ایران) به سرپرستی امیر مجاهد  و برادرش فرزان دلجو و بعدها با تلویزیون ملی ایران به سرپرستی ضیا آتابای، همکاری گسترده ای را آغاز کرد. مانوک در این سال‌های آخر پس از یک خانه نشینی که خود آن را در پیش گرفته بود، فعالیت های گسترده ای را در افشای سیاستهای ضد بشری  و تروریستی جمهوری اسلامی علیه ایرانیان و جهانیان در شبکه های اجتماعی آغاز نمود. او در این اواخر با علیرضا امیر قاسمی در تلویزیون تپش و آرتین پرتویان در رادیو شمرون همکاری تنگاتنگی را آغاز کرده بود که  بسیار مورد توجه بینندگان و شنوندگان قرار گرفته بود به طوری که «مردم ریپورت» که معمولا نخبه خبرها را در صفحه آگاهی های خود مطرح می کند در اکثر مواقع نام مانوک خدابخشیان را در صفحه نخست خود یدک می کشید. تفسیرهای مانوک خدابخشیان از سبک و سیاق خاصی در تمامی سال‌های روزنامه‌نویسی برخوردار بود. برای نمونه سال صفر و ساعت صفر و ترامپ شیردل و.... از ابداعات و تکیه کلام های او‌ بود. 

بیژن خلیلی مدیر شرکت کتاب و ایرانشهر که از همان آغاز انتشار «نشریه رایگان» با او همکاری می کرده است او را مردی به غایت میهن دوست و انسانی پاک سرشت و مفسری آگاه و توانمند چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه ورزشی می داند.     

خبرگزاری ایرانشهر، درگذشت این مفسر پرتوان، آگاه و فراموش نشدنی را به خانواده محترم وی و تمامی هم میهنان بویژه ورزش کاران و ورزش دوستان و هم‌چنین روزنامه نگاران سیاسی و ورزشی تسلیت می‌گوید. باشد که آرزوی او که همانا براندازی رژیم وحشت و ترور جمهوری اسلامی بود بزودی جامه عمل بپوشد و یاد او در میهن خود نیز‌گرامی‌ داشته شود.

 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©