محقق ایرانی که یکی از اولین کیت های تشخیص ویروس کرونا را در جهان طراحی کرد
به روز شده در      پنجشنبه 21 فروردین 1399     -   Thursday April 9 2020

علی نورانی
سلما تیموری، محقق ایرانی ساکن آلمان، کسی است که یکی از اولین و دقیقترین کیتهای تشخیص کرونا را طراحی کرده. این اولین باره که ایشون داره با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنه چون تا بحال کارش به نام شرکت دیگه‌ای بفروش می‌رسید.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
خانم تیموری رییس بخش تحقیق و توسعه یک شرکت بیوتکنولوژی در برلینه.
شرکت آنها در آلمان تقریبا هفته ای چهار و نیم میلیون کیت تشخیص ویروس کرونا تولید می کنه. این کیت ها به دو صورت خشک (فریز درای) به شکل قرص و همین طور محلول ارائه می شوند. 
با هر قرص تقریبا می شه ۹۶ تا ۹۸ تست کرونا انجام داد. 
ابتدا نمودار زمانی ساخت کیت تشخیص ویروس کرونا رو خواهیم دید.*
چین ۳۱ دسامبر به طور رسمی ویروس ناشناخته جدید رو اعلام کرد.
روز دوازهم ژانویه محققان چینی نقشه ژنتیک این ویروس رو منتشر کردند.
و فقط ۴ روز بعد، یعنی روز ۱۶ ژانویه محققان شرکت TIB Molbiol آلمان با همراهی بیمارستان علوم پزشکی شریته Charité آلمان در مقاله‌ای اولین تست کرونا رو منتشر کردند.
این مقاله به سرعت توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان اولین تست معتبر ویروس کرونا مورد تایید قرار گرفت.
اما هنوز بصورت عملی تستی وجود نداشت.
به گفته دکتری تیموری، آنها فقط پرایمر داشتند، یعنی چیزی که با استفاده از نقشه ژنهای ویروس طراحی میشه و کارش علامتگذاری بخشی از ژنهای ویروسه. اما این علامت به درد تشخیص نمیخوره. برای چی خوبه؟ برای تکثیر ویروس!
 
چرا ویروس کرونا را تکثیر می کنیم؟
بجای اینکه بکشیدش واسه چی تکثیرش می‌کنید؟؟ 
علت اینه که ویروس بینهایت کوچکه و با میکروسکوپ آزمایشگاهی و اینها قابل دیدن نیست. پس اول باید تکثیرش کنند. در نمونه‌ای که گرفته میشه شاید یکی دو تا یا مثلا پنج ویروس وجود داشته باشه. 
این تعداد رو باید به میلیونها عدد تکثیر کرد تا بیماری فرد قابل تشخیص بشه. اینجاست که پرایمر به کار میاد. 
 
تفاوت DNA و RNA در چیست؟
اگر در نمونه فرد ویروس باشه، پرایمر پیداش می‌کنه و روی آدرس خاصی (قطعه خاصی) از RNA یاDNA  ویروس می‌نشینه.
یک فرق ساده DNA و RNA اینه که اولی (که ما هم داریم) مثل یک نردبانه، یعنی دو رشته در هم پیچ خورده است، ولی دومی فقط یک رشته است. اینها علمیه و برای ما فرقی نداره. ولی اگر مایل هستید بدونید که کرونا ویروس RNA داره.
 
تست تشخیص PCR کرونا چیست؟
اینجاست که نیاز به یک کمپلکس هست که وقتی پرایمر داد میزنه « یافتم!»، و میره میچسبه بهش، بتونه اون تکه از ژن ویروس رو تکثیر کنه. 
این کمپلکس اسمش PCR هست، مثل خاک حاصلخیز یا یک مخلوط خاصه که پر از مواد مختلف مثل آنزیمها و عملکردهای دیگه‌ست که برای ساخت و تکثیر ژن لازمه. 
سپس این دو ماده رو در دستگاهی (معمولا به نام ترمو سایکلر) می‌گذارن و این مخلوط خودش به قدرت خدا ژنی که پرایمر نشان کرده رو تکثیر می‌کنه. به میزان خیلی زیاد.
 
این خبر را به محض دریافت، به صورت خلاصه در خبرگزاری ایرانشهر قرار دادیم که آقای علی نورانی مصاحبه گر به ایرانشهر تذکر دادند که در  خلاصه کردن اشتباهی صورت گرفته است . به همین دلیل برای جلوگیری از هرگونه اشتباه، کل خبر را با استفاده از سامانه خود ایشان در سامانه ایرانشهر قرار می دهیم. 
 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©