فریار نیکبخت ، کنشگر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درگذشت
به روز شده در      دوشنبه 23 خرداد 1401     -   Monday June 13 2022

یکشنبه 12 جون 2022 ساعت 8 شب به وقت لس آنجلس، فریار نیکبخت کنشگر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در منزل مسکونی خود در لس آنجلس درگذشت. زندگی نامه او توسط آقای جورج هارونیان تهیه شده است که به شرح زیر است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
 
 
زندگی نامه او توسط آقای جورج هارونیان تهیه شده است که به شرح زیر است
 
فریار نیکبخت فرزند موسی و پروین نیکبخت ، زاده تهران سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۳ میلادی) در واقع فرزند خلف جامعه یهودیان ایرانی و مردم ایران است. 
 
او در خانواده ای متوسط زاده شد و از همان اوان نوجوانی علاقه خاصی به مطالعه خصوصا تاریخ ایران و جهان، سرگذشت ملت یهود و یافتن دلائل فقر و محرومیت انسان‌ها بود. 
 
دوران دبستان و دبیرستان را در مدارس اتفاق که توسط یهودیان عراقی مهاجر تاسیس شده بود گذراند و به دلیل حضور دانش آموزان از پشتوانه های گوناگون ، به شناخت چگونگی مهاجرت اجباری یهودیان عراقی و یا تبعیض بر علیه غیر مسلمانان در ایران بسیار دقیق شد. او در این مورد بعد ها در امریکا فیلم مستندی به نام “خانه دوم” ساخت. 
 
 با اینکه فقط والدین او زاده همدان بودند، با دلبستگی خاصی به تاریخ و روابط مردمان و فرهنگ و لهجه آن شهر داشت و همواره به آن شهر ادب و فرهنگ افتخار می‌کرد. 
 
پس از خاتمه دوران متوسطه به آمریکا آمد و به خاطر آشناییو تسلط  بسیار به زبان انگلیسی در دانشگاه UCLA پذیرفته شد. 
 
در آنجا بود که به دنبال عشق به پژوهش و یافتن علل مشکلات سیاسی و اقتصادی ایران جذب جنبش دانشجویی شد و پس از مدتی کوتاه با طی پلکان پیشرفت، دریکی از مقام های رهبری سازمان دانشجویان جنوب کالیفرنیا و سپس در کل آمریکا برگزیده شد. 
 
در طی این سالها با زیروبم مبارزات سیاسی و فرهنگی آگاهی کامل پیدا کرد و نقش آفرین بود. فریار هیچگاه مطالعه و جمع آوری دانش را کنارنگذاشت و  احاطه اش به امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فقط و فقط بدلیل پژوهش و جمع آوری اطلاعات دقیق میسر شده بود.
 
پس از قبضه کردن قدرت سیاسی توسط اسلامیون و طرفداران خمینی، او نیز به جمع دلسرد شدگان پیوست و پس از مدت کوتاهی اقامت دوباره در ایران مجبور به ترک کشور شد. 
 
 فاز بعدی زندگی سیاسی اجتماعی اورا می‌توان “طلایه داری” او در پژوهش درباره یهودستیزی رژیم جمهوری اسلامی و تاریخ معاصر یهودیان ایرانی  برشمرد.  
 
 ارائه مقالات و مصاحبه ها درمرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایران 
 
مقالات تحقیقی در نشریه چشم انداز درباره رژیم جمهوری اسلامی و تبلیغات ضدیهودی آن در دورانی که بسیاری در درون جامعه “سکوت و پنهان کاری” را دراین باره برگزیده بودند
 
شرکت فعال در دفاع از ۱۳ یهودی معروف به Shiraz 13 که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل و آمریکا دستگیر شده بودند و بسیاری با اعتراض آشکار یهودیان ایرانی مخالفت سرسختانه میکردند. فریار با مسافرت به پایتخت آمریکا و ملاقات به مسئولین وزارت خارجه، سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا و دیگر شخصیت ها و ارائه مدارک و شواهد آنان را قانع کرد که موضع محکم تری در قبال رژیم بگیرند. 
 
آگاه رسانی در سطح جهانی درباره ۱۲ یهودی ایرانی که در حین خروج از ایران سال‌های ۹۳-۹۷ میلادی مفقود گردیده بودند و هیچگاه سرنوشت آنها افشا نشد
 
مقالات متعدد تحقیقی در نشریه ایرانشهر   
 
ویراستاری کتابهای متعدد فارسی و انگلیسی و ترجمه بیانیه های سیاسی در همکاری با شرکت کتاب 
 
تاسیس “کمیته دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی” در ایران. با درمیان گذاشتن وضعیت یهودیان، بهایئیان، مسیحیان، زرتشتیان و حتی سنی ها جهانیان را آشنا با تبعیضات رژیم کرد. 
 
  فریار نیکبخت با ایثار و از خودگذشتگی ، با بی اعتنایی به مادیات  و با عشق و ایمان به راهی که برگزیده بود چون ستاره ای درخشید و با نورافکنی بر گوشه های تاریک و تابو فرهنگ و تاریخ ایرانیان ،  آگاهی های بسیاری را  برای نخستین بار،  کشف و مطرح کرد.
 
مراسم خاکسپاری شادروان نیکبخت چهارشنبه ۱۵جون ۲۰۲۲ ساعت ۳ بعدازظهر در مانت ساینای هالیوود هیلز برگزار شد.
مراسم یادبود آن مرحوم به نشانی زیر ساعت 6:30 بعدازظهر روز سه شنبه به تاریخ 21 جون 2022 برگزار می شود.
 
Stephen Wise Temple
15500 Stephen S Wise Dr,
 Los Angeles, CA 90077
(310) 476-8561
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©