38 درصد جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می برند
به روز شده در      پنجشنبه 16 تیر 1401     -   Thursday July 7 2022

بررسی گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهیانه، طی ۵۰ سال اخیر در خردادماه سال جاری شکسته شده وقشر فقیر جامعه تورم بیشتری را نسبت به قشر ثروتمند تجربه کرده‌ است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

براساس این گزارش نرخ تورم دهک اول جامعه ۴۲.۷ و نرخ تورم دهک دهم که در واقع ۱۰ درصد ثروتمند جامعه هستند در این مدت حدود ۳۸.۳ درصد بوده‌ است. کارشناسان با هشدار نسبت به گسترش فاصله طبقاتی می‌گویند این اختلاف باعث کاهش امنیت اجتماعی شده‌ است.

روزبه کردونی رئیس مؤسسه تامین اجتماعی سال گذشته گفته‌ بود از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران بیش از ۳۰ میلیون نفر زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند

معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردیبهشت امسال در گزارشی در خصوص وضعیت معیشتی خانوارهای ایرانی اعلام‌ کرد به صورت تقریبی ۳۸ درصد از جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می‌برند و نیازمند کمک‌های معیشتی هستند.

اما آمارهای منابع غیردولتی نشان می‌دهد در حال حاضر بیشتر از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت ایران یعنی حدود ۵۰ درصد زیر خط فقر مطلق به سر می‌برند.

آمارها و اخبار رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد نه تنها فقر رو به پایان نیست، بلکه با سیاستهای اقتصادی دولت و افزایش بی‌وقفه هزینه‌ها، فقر روند صعودی گرفته و هر ماه بر شمار فقرای ایران افزوده می‌شود.

سایت انتخاب، در گزارشی با اشاره به افزایش شکاف طبقاتی و حجیم‌تر شدن طبقه‌ فقیر جامعه و همچنین رشد و گسترش حاشیه‌نشینی نوشته‌ است: «افزایش فقر، باعث شتاب روزافزون جرم و بزه به ویژه سرقت در ایران شده‌ است.

بنا به این گزارش، در چند سال‌ اخیر روند سرقت در جامعه به شدت صعودی بوده به طوری که در سال ۱۴۰۰ تعداد سرقت‌های ثبت شده ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره بوده است. یعنی از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ سرقت تنها طی ۵ سال بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

روزنامه «شرق» نیزبا اشاره به ارتباط مستقیم وخیم شدن شرایط اقتصادی جامعه با بالارفتن ناهنجاری‌ها و جرائم عمومی، نوشت: سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده حدود «۶۸ درصد» زندانی‌های کشور به دلیل «جرائم مواد مخدر و سرقت» در زندان به سر می‌برند و پیش از این پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرده بود که «نیمی از سارقان، سرقت اولی هستند

این رسانه گزارش‌های متعددی از «سرقت دریچه‌های فاضلاب، پایه فلزی پل‌های عابر پیاده، علائم راهنمایی و رانندگی، سیم‌های برق و کابل‌های مخابراتی» در ماه‌های گذشته ارائه کرده است. 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©