شنل شهبانو فرح پهلوی از تهران به اورشلیم انتقال یافت
به روز شده در      پنجشنبه 17 شهریور 1401     -   Thursday September 8 2022

پس از گذشت 43 سال از انقلاب جمهوری اسلامی در ایران، طی عملیاتی شنل بازسازی شده شهبانو فرح پهلوی از تهران به اورشلیم منتقل شد و در موزه هنرهای اسلامی این شهر در معرض نمایش عموم قرار گرفت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
در ایرانشهر شماره ۳۳۱ به تاریخ نهم سپتامبر در مورد انتقال شنل شهبانو از ایران به اسرائیل مطلبی از منبع عبری ترجمه شده بود که متاسفانه اشتباه بود. در مطلب  زیر که توسط همکار مطبوعاتی ایرانشهر تهیه و تنظیم شده  به درستی نشان می دهد، این شنل بازسازی شده  که هم اکنون در موزه هنر اسلام اسرائیل به نمایش گذاشته شده است، بر اساس الگوی شنل اصلی طراحی و دوخته شده است.
 
در سال 1967 در مراسم ازدواج و تاجگذاری،  محمدرضا شاه پهلوی شنل و ردای باشکوهی بر روی دوش شهبانو فرح دیبا انداخت. این شنل پس از انقلاب جمهوری اسلامی در ایران تا مدتی ناپدید شده بود و اخیراً طی عملیات مخفیانه ای در تهران از مسیری نامشخصی به اورشلیم در اسرائیل منتقل شد که به زودی در موزه هنرهای اسلامی این شهر به نمایش گذاشته خواهد شد.
محمد رضا شاه پهلوی در سال 1941 به قدرت رسید و پس از ازدواج با فرح دیبا، طی مراسم باشکوهی وی را به عنوان شهبانوی ایران معرفی کرد. شهبانو فرح در این مراسم یک شنل و ردای مخملی مزینی به طول چهار متر پوشیده بود که  توسط «دیور» خانه مد فرانسه طراحی و دوخته شده بود.
 
در سال 1979، پس از انقلاب اسلامی، این زوج از ایران به غرب رفتند که یک سال بعد، شاه ایران بر اثر سرطان درگذشت و همسرش شهبانو فرح پهلوی که هم اکنون 83 سال دارد در مریلند آمریکا زندگی می کند، او در حال حاضر، مادر یک پسر و مادربزرگ سه نوه می باشد.
 
پس از انقلاب اسلامی، ایران به کشوری تاریک تبدیل شد که رهبران متعصب مذهبی رژیم جمهوری اسلامی برای پاک کردن خاطره دوران شاه که در آن زمان ایران رابطه خوبی با غرب و اسرائیل داشت، دست به هر کاری زدند.
گیلاد لبیان، مدیر موزه هنرهای اسلامی در اورشلیم، که پیگیر شنل شهبانو فرح پهلوی بود با سیون شهاب، مدیر عامل میشکان در بخش فرهنگ ایران در اسرائیل تماس گرفت  و شهبانو را در آمریکا پیدا کرد و  شهبانو فرح به وی گفت که این شنل  در تهران می باشد. 
به منظور احیای فرهنگ ایرانی مقرر شده بود که شنل شهبانو فرح با همکاری تیمی متشکل از یک طراح و شش خیاط در تهران و قسمت هایی از این شنل در شهرهای دیگر طراحی و بازسازی شود. شنل بازسازی شده  در یک جعبه مقوایی ساده در یک پتو پیچیده و بسته بندی شده بود تا مشکوک به نظر نرسد. طی عملیات اطلاعاتی مخفیانه ای، با همکاری سیون شهاب این شنل از طریق نامشخصی از تهران به اورشلیم منتقل شد. 
مقرر شده است این شنل بازسازی شده از طرح اولیه در نمایشگاه موزه هنرهای اسلامی  در اورشلیم در معرض نمایش عموم قرار گیرد. 
گیلاد لبیان، مدیر موزه هنرهای اسلامی در اورشلیم اذعان کرد سیون شهاب توانست با تلاش بسیار این شنل را از تهران به اورشلیم انتقال دهد که این مساله برای ما بسیار اعجاب انگیز است. 
 
ترجمه از تیم خبری خبرگزاری ایرانشهر
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©