شیرین عبادی: کالج اوبرلین بر جنایت «محلاتی» سرپوش می گذارد
به روز شده در      سه شنبه 6 دی 1401     -   Tuesday December 27 2022

سه منتقد برجسته ایرانی طی نامه‌ای عمومی به کارمن تویلی امبار، رئیس کالج اوبرلین، این کالج را به «سرپوش گذاشتن» جنایت علیه بشریت توسط یکی از اساتید خود بنام محمد جعفر محلاتی، متهم کردند. یکی از این سه منتقد، شیرین عبادی، اولین برنده جایزه صلح نوبل از جهان اسلام می باشد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
در این نامه که روز دوشنبه 19 دسامبر منتشر شد، آمده است: «روند انجام تحقیقات کالج اوبرلین مبنی بر بی اطلاعی آقای محلاتی از کشتار سال 1367، ما را به این نتیجه می‌رساند که این تحقیقات صوری بوده است. شیرین عبادی همراه با آذر نفیسی (نویسنده) و لادن برومند( مورخ و یکی از بنیانگذاران مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند در ایران)، نوشتند که کالج اوبرلین به جای تلاش برای رسیدن به حقیقت، بر اتهامات محلاتی سرپوش می گذارد. 
بنا به گزارش جروزالم پست در سال 2020، محلاتی ادعای عفو بین‌الملل مبنی بر همدستی خود در جنایت سال 1988 (کشتار 1367) را رد کرده است. 
از آنجایی که محمد جعفر محلاتی د رحال حاضر در گروه علوم دینی کالج اوبرلین تدریس می کند و از سال 1987تا 1989به عنوان سفیر رژیم ایران در سازمان ملل متحد منصوب شده بود، نویسندگان این نامه از کالج اوبرلین درخواست کرده اند که « به شخص ثالثی اجازه دهد تا تحقیقات شفافی در مورد اتهامات علیه محلاتی انجام دهد چراکه شهرت دانشگاه و تعهدشان به عدالت و انصاف به این قضیه بستگی دارد.»
در این نامه همچنین آمده است: « سنگینی این مسأله اینجاست که در کمال ناامیدی، گذشته از استخدام آقای محلاتی و اعطای تصدی کرسی آموزشی به وی، کالج اوبرلین مداخلات محرمانه ای را انجام داده است تا این فرد تبرئه شود. طبق اطلاعات ما، اوبرلین در تحقیقات خود با هیچ کارشناس، فرد مطلع یا بستگان جان باختگان در مورد این موضوع صحبت نکرده است.»
 
آذر نفیسی، نویسنده ایرانی-آمریکایی کتاب «لولیتاخوانی در تهران»، گفت: «این دانشگاه احتمالاً  از روی آگاهی همانند خود محلاتی سعی در تحریف واقعیت دارد که این خود یک مشکل اساسی است. ازآنجایی که محلاتی نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل بوده است و باید ارزش های این رژیم از جمله ازدواج دختران کم سن و سال و سنگسار زنان را باور داشته باشند،  نمی‌دانم کالج اوبرلین چگونه این فرد را با توجه به پیشینه ای که دارد، استخدام کرده است! »
دانیل پایپس، مورخ و رئیس انجمن خاورمیانه مستقر در فیلادلفیا به جروزالم پست گفت: «مایه دلگرمی است که چهره‌های مشهوری مانند شیرین عبادی، آذر نفیسی و لادن برومند، پرونده تحقیق در مورد استاد کالج اوبرلین را بر عهده گرفته‌اند.
از طرفی محلاتی اظهار می کند: «مواضع رسمی که در طول مدت خدمت  خود به طور رسمی در سازمان ملل اتخاذ کرده ام، بیانگر دیدگاه شخصی من نبوده است».
دانیل پایپس در پاسخ به اظهارنظر وی گفته است: « همینکه وی وانمود می‌کند که خدمتش به رژیم توتالیتر جمهوری اسلامی هیچ ارتباطی با دیدگاه‌ها یا سوابق او ندارد، خود حاکی از غیرقابل اعتماد بودن وی می باشد. »
وی افزود: پس از موج جدید خیزش سراسری در ایران، پانصد نفر از اعضای دانشگاه ییل جنایات رژیم جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند و بیش از 3500 دانشگاه از جمله 10 برنده جایزه صلح نوبل با ارسال نامه به جوبایدن خواستار توجه فوری به وضعیت وخیم دانشگاه های ایران شدند و از وی خواستند تا «اقدامات ملموس بیشتری» را در این زمینه انجام دهد و بویژه مذاکرات با این رژیم را متوقف کند. جای تعجب است که کالج اوبرلین و محلاتی در این مورد سکوت اختیار کرده اند. 
لادن بازرگان یکی از اعضای خانواده های جان باختگان دهه شصت از عبادی، نفیسی و برومند به خاطر نامه آنها به کالج اوبرلین که تحقیقات ناقصشان در مورد محلاتی را زیر سؤال برده است و خواستار رسیدگی شفاف توسط یک شخص ثالث مستقل شده اند، تشکر کرد و گفت ما درخواست کمپین خود در اکتبر 2020 را تکرار می کنیم و خواهان برکناری فوری محلاتی هستیم و اگر کالج اوبرلین مجددا درخواست ما را نادیده بگیرد، برای بهار 2023 تظاهراتی را برگزاری خواهیم کرد. 
جروزالم پست در سال 2021 گزارش داد که محلاتی در سازمان ملل خواستار نابودی اسرائیل شده و جامعه اقلیت مذهبی بهائیان که از سوی رژیم جمهوری اسلامی تحت آزار و اذیت قرار می گیرند را نیز در سازمان ملل مورد حمله قرار داده است. 
 
ترجمه گروه خبری خبرگزاری ایرانشهر 
منبع : سایت خبری جرازالم پست
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©