ارائه خدمات گروه پزشکان متخصص خارج از ایران با عنوان «مهسا» به آسیب دیدگان داخل کشور
به روز شده در      پنجشنبه 8 دی 1401     -   Thursday December 29 2022

برادران علایی به منظور حمایت از خیزش سراسری مردم ایران و برای بزرگداشت نام مهسا امینی، گروه «ائتلاف پزشکی ارائه خدمات بهداشتی خارج از کشور» را با عنوان MAHSA (Medical Alliance for Health Services Abroad ) تأسیس کرده اند که شامل 120 پزشک متخصص می باشد و خدمات پزشکی را حداقل بمدت 16 ساعت در روز به صورت مجازی و از راه دور به آسیب دیدگان در اعتراضات اخیر ارائه می دهد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
این دو برادر پزشک به نامهای کامیار و آرش علایی، اساتید دانشگاه ایالتی لانگ بیچ کالیفرنیا می باشند که با ارائه خدمات پزشکی به صورت مجازی به هم میهنان خود در ایران که برای آزادی می‌جنگند و در حدود 7700 مایل از انها فاصله دارند، یاری می رسانند.  
برادران علایی در مصاحبه خود با روزنامه پرس تلگرام اظهار داشتند که چنین مراقبت هایی حیاتی است، زیرا مراجعه آسیب دیدگان به بیمارستان ها و درمانگاه های محلی می تواند موجب بازداشت آنها شود.
دکتر کامیار علایی، رئیس دپارتمان علوم پزشکی دانشگاه ایالتی لانگ بیچ کالیفرنیا، گفت: " بسیار مهم است که چگونه به مردم ایران در داخل کشور کمک کنیم و فکر می‌کنم همه می‌توانند با هر ظرفیتی صدای مردم ایران باشند."
وی افزود: "ماموریت گروه ائتلاف پزشکی «مهسا» ، کمک و یاری به مردم ایران است که برعلیه حکومت جمهوری اسلامی به خیابان ها آمده اند و  برای دستیابی به بدیهی ترین حقوقی که مردم بسیاری از کشورها از آن برخوردارند، مبارزه می کنند. " 
دکتر آدام سولومون، مدیر ارشد پزشکی بنیاد پزشکی مموریال کر ، گفت: « اغلب سلامت دیجیتال به عنوان یک مجموعه گسترده‌تری از خدمات پزشکی است که می‌توان از طریق فناوری ارائه کرد و خدمات پزشکی از راه دور نیز زیرمجموعه ای از آن خواهد بود که توانایی ویزیت کردن و ارزیابی توسط پزشک را به صورت ویدیویی یا تلفنی فراهم می کند.»
وی اذعان کرد:  ارائه خدمات پزشکی از راه دور توسط گروه «مهسا» به معترضان ایرانی نشان دهنده نوعی مبارزه است. 
 
دکترکامیار و آرش علایی اظهارداشتند که کمک به همنوع خود را از پدرشان شعبان آموخته اند. این دو پزشک متولد کرمانشاه در جنگ عراق و ایران شاهد َآن بودند که چگونه پزشکان به مجروحین کمک می کنند و این خود انگیزه ای شد تا بتوانند به مردم خود خدمت نمایند. آنها همچنین با مشاهده برخورد تبعیض آمیزی که رژیم جمهوری اسلامی نسبت به مبتلایان به ایدز قائل می شد، انگیزه بیشتری برایشان ایجاد شد تا برای ادامه تحصیل به دانشکده پزشکی بروند و پزشک شوند.
در دهه 2000، برادران علایی اولین "کلینیک مثلثی" جامع ای را برای سه گروه هدف در ایران - مصرف کنندگان مواد مخدر، بیماران مبتلا به ایدز و مبتلایان به سایر بیماری های مقاربتی ایجاد کردند. این کار توسط برادران علایی از طریق کلینیک آنها به قدری مهم بود که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان "بهترین مدل عمل" ثبت کرد.
در سال 2008، این دو برادر پزشک به دلیل همکاری با این کلینیک متهم به دست داشتن در توطئه برای سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی شدند و برادر کوچکتر علایی بیش از دو سال، تا دسامبر 2010 و آرش علایی تا آگست 2011 در زندان اوین بودند. 
اما این بازداشت ها انگیزه آنها را برای کمک و یاری به هم میهنانشان بازنداشت و همواره به آنها می اندیشند. 
خاطرنشان می گردد، برادران علایی علاوه بر فعالیت هایشان در ایران، دوره هایی آموزشی را برای کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان و تاجیکستان برگزار کرده و کوشیده اند همکاری های منطقه ای را در زمینه بهداشت میان دوازده کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی ترغیب کنند.
 
ترجمه  گروه خبری خبرگزاری ایرانشهر
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©