دومین روز هفتمین «نمایشگاه کتاب تهران بدون سانسور» در شرمن اوکس برگزار گردید
به روز شده در      دوشنبه 1 خرداد 1402     -   Monday May 22 2023

دومین روز هفتمین نمایشگاه «کتاب تهران بدون سانسور» در روز یکشنبه 21 ماه می در مرکز برابری پارس واقع در شرمن اوکس برگزار گردید. در این رویداد، ابتدا بیژن خلیلی برگزار کننده نمایشگاه و مدیرمسئول شرکت کتاب هدف از برگزاری نمایشگاه را مقابله با بختک سیاه سانسور عنوان کرد و گفت: « در این برهه از زمان که مردم ایران بویژه بانوان ایرانی، از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محروم می باشند و از خفقان و سرکوب رژیم جمهوری اسلامی به تنگ آمده اند، بر آن شدیم تا در راستای انقلاب «زن، زندگی، آزادی» در جهت دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات و آگاهی رسانی بیشتر جامعه ایرانی گام برداریم.»
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
وی در ادامه با اشاره به اعدام 3 تن از جوانان معترض توسط رژیم جمهوری اسلامی، برگزاری این رویداد را ایجاد فضایی برای بحث، هم فکری و همبستگی بیشتر در راستای خیزش سراسری و برابری خواهانه مردم ایران عنوان کرد تا بتوان صدای ملت ایران را در مقابل سانسور این رژیم به گوش جامعه جهانی رساند. 
در ادامه محمود افهمی شاعر و نویسنده در مورد «نقش سانسور و آزادی بیان در فرهنگ ایرانی» مطالبی ایراد کرد و گفت: «برخی از استعارات و ضرب المثل هایی از گذشته در فرهنگ ایرانی موجود است که باعث رعب و وحشت در بین مردم می گردد. ضرب المثل هایی مانند «زبانت را از حلقومت می کشند» ، « کله ات بوی قرمه سبزی می دهد»، «سرت را زیر آب می کنند» و« سرت را به باد می دهی»، با این هدف در گذشته بکار می رفت که مردم را از بیان نظرات خود منصرف کنند و به طور غیرمستقیم به او هشدار دهند که « نباید از حکومت انتقاد کنند »
وی در ادامه به نقش ضرب المثل ها و اشعار فارسی در تفکرات آزادی خواهانه شاعران و نویسندگان در مقاطع مختلف تاریخی اشاره کرد و گفت: « ادبیات فارسی سرتاسر هشدار و پند است و ضرب المثل هایی مانند: « هرچه می خواهد دل تنگت بگو» از جمله پندهایی است در بیان آزادی ابراز عقیده و نظر افراد. محمود افهمی در پایان سخنان خود اذعان کرد: «بدون شک اندیشه والای شاعران و نویسندگان آزادی خواه موجب دگرگونی های اساسی در جوامع بوده و گاهی سر یک شاعر آزادی خواه بالای دار رفته است تا درخت تنومند آزادی را سیراب سازد. »
 
در ادامه امین اکبریان اقتصاد دادن جامعه ایرانی در کالیفرنیا ترویج «فرهنگ دموکراسی» را مقدم بر برقراری «حکومت دموکراسی» دانست و گفت: «در هر جامعه ای ابتدا باید فرهنگ پذیرش دموکراسی را ایجاد کرد و سپس در آن جامعه حکومت دموکراسی برقرار نمود.»
وی افزود: «در کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان اگرچه حکومت از نوع دموکراسی است، ولی سانسور فرهنگی در آن جامعه موج می زند. برای نمونه اگر در پاکستان کتابی در نقد دین و دینداری نوشته شود و از نظر حکومت مورد تأیید باشد، ممکن است از سوی گروهی از جامعه، نویسنده آن کتاب به مرگ تهدید می شود. »
اکبریان «دیکتاتوری فرهنگی» را بدترین نوع حکومت خواند و گفت: «در صورتی که زمینه دیکتاتوری فرهنگی در جامعه وجود نداشته باشد، هیچ گونه حکومت دیکتاتوری شکل نمی گیرد. »
اکبریان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «متأسفانه در جامعه ایرانی، مدرنیته و تفکر نو نهادینه نشده است و  تنها مانعی که وجود دارد آگاهی و داشتن  اطلاعات است.» وی تنها راه مقابله با استبداد و دیکتاتوری را «آگاهی جامعه» و برقراری ارتباط با دیگران عنوان کرد.  
در این رویداد پیمان ملاز مدیر مرکز برابری پارس (Pars Equality Center) بر همکاری بیشتر شرکت کتاب در زمینه امور فرهنگی با این مرکز تأکید کرد و برای آشنایی بیشتر حاضرین در جلسه توضیحاتی را درخصوص خدمات مرکز برابری پارس ارائه نمود و گفت: «این مرکز با هدف کمک به ایرانیانی که تازه وارد آمریکا می شوند بویژه پناهندگان و پناهجویان تشکیل شده است.» وی افزود: «در این مرکز هر ماه از یک چهره برجسته ایرانی دعوت می گردد تا برای جمعی از ایرانیان سخنرانی نماید و همچنین کلاسهای زبان انگلیسی و آشنایی استفاده از کمک های رایگان دولتی نیز برای ایرانیان بطور رایگان برگزار می گردد. »
 
در طی برگزاری نمایشگاه دکتر نوشان اشتری نویسنده کتاب « ماجراهای ایلیا و ایران»، دکتر علی کیافر نویسنده کتاب «آتشگهی در خواب آتش ها»، دکتر پرستو رضایی نویسنده کتاب« امید زیستن»، سهیل روحانی نویسنده کتاب «راز نیمه شب آخوندها» و الهام م.ف مترجم کتاب « قدرت خلوص» با معرفی آثار خود توضیحاتی در مورد آنها ارائه نمودند.  
لازم به ذکر است، بیژن خلیلی مدیرمسئول شرکت کتاب و برگزار کننده این نمایشگاه از همکاری مرکز برابری پارس بویژه مدیر این مرکز پیمان ملاز تشکر و قدردانی نمود. 
 
یادآوری می گردد، هفتمین نمایشگاه « کتاب تهران بدون سانسور» طی  دو روز در هفتم، و بیست و یکم ماه می به ترتیب در شهرهای لس  آنجلس و شرمن اوکس برگزار شد و سومین روز آن در ماه جون برگزار خواهد گردید. 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©