اکبر عبدی در لس‌‌آنجلس باید پاسخگوی موضعگیری‌ نژاد‌پرستانه‌اش باشد
به روز شده در      پنجشنبه 9 بهمن 1393     -   Thursday January 29 2015

اکبر عبدی بازیگر طنز پرداز سینما و تئاتر ایران که قرار است در لس‌آنجلس برنامه‌ نمایشی برپا کند، با انتقادات جدی از سوی فعالان اجتماعی جامعه ایرانیان آمریکا روبرو شده‌است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

اکبر عبدی دو سال پیش از این، در مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور پیشین دولت اسلامی در تهران با الفاظ زننده جامعه یهودیان را خطاب قرار داده و تفکراتی نژاد پرستانه را به طنز مطرح کرده بود، سخنان عبدی اگرچه بیشتر جنبه قدردانی از حمایت مالی محمود‌احمدی نژاد از وی را داشت، اما به سبب بار فاحش یهود ستیزانه و اصرارش بر استفاده از عبارت «جهود» که یهودیان آن را توهین آمیز و جهت تحقیر می‌دانند، انتقادات شدیدی را به همراه آورد. تا آنجا که گروهی از فعالان عرصه‌های فرهنگی در داخل و خارج از ایران از وی خواستار عذرخواهی از جامعه ایرانیان به دلیل سخنان نژاد پرستانه شدند که عبدی حاضر به انجام آن نشد.

منابع نزدیک به اکبر عبدی، به خبرگزاری ایرانشهر گفته‌اند آقای عبدی در صدد اجرای نمایشی برای جامعه ایرانیان لس‌آنجلس است و امید دارد تا از محل این نمایش، درآمد هنگفتی حاصل کند. حال آنکه سابقه سخنان نژاد پرستانه‌ او فضا را برای تحقق این خواسته مشکل کرده‌است.

در پی سخنان نژاد پرستانه اکبر عبدی، الهام یعقوبیان در یازدهم جولای 2013 در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آقای عبدی پرسیده بود: «می خواستم از شما بپرسم، آیا می‌دانید فیلم “ای ایران” که شما به خاطر نقش آفرینی در آن خود را لایق سیمرغ بلورین می‌دانستی ساخته یکی از همان هایست که شما با لحن تحقیر آمیز خطابشان کردید؟  آیا خبر دارید فیلم‌های “اجاره نشین‌ها”‌، از پرفروش‌ترین فیلم‌های دهه نخست بعد از انقلاب و فیلم “هنرپیشه” از دیگر فیلم های شما از ساخته‌های همو، “هارون یشایایی” است؟ شما که هنرمندی و احتمالا هنردوست، تا به حال نام مرتضی خان نی داوود،  یونس دردشتی، سلیمان روح افزا، موسی خان کاشی را شنیده اید؟ کسانی که در زنده نگاه داشتن موسیقی اصیل ایرانی نقش مهمی داشتند. نام مشفق همدانی را چه طور؟ می‌دانستید که آنها هم یهودی‌اند؟»

همان زمان گروه دفاع از برابری نژادی و مذهبی در ایران نیز از ایرانیان دعوت کرده‌ تا آن زمان که آقای عبدی از هم‌وطنان خود پوزش نخواسته‌است از وی و آثار او حمایت نکنند.

عبدی در پرونده سینمایی خود علاوه بر نقاط مثبت، سابقه منفی همکاری گسترده با مسعود ده‌نمکی در تولید مجموعه سینمایی اخراجی‌ها را دارد. ده‌نمکی به دلیل مشارکت در وقایع کوی دانشگاه در مقام فرمانده نیروهای انصار حزب‌الله (لباس شخصی‌ها) که به کشته شدن تنی چند از دانشجویان در سال 1378 خورشیدی، انجامید متهم است. 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©