نخستین فیلم فارسی زبان سینمای اسرائیل کاندید اسکار شد
به روز شده در      پنجشنبه 2 مهر 1394     -   Thursday September 24 2015

"بابا جون" نخستین فیلم فارسی زبان تاریخ سینمای اسرائیل که چهارشنبه گذشته، عنوان بهترین فیلم از مهمترین جوایز سینمایی این کشور، موسوم به اوفیر را به خود اختصاص داد، امروز برای دریافت اسکار بهترین فیلم داستانی غیر انگلیسی زبان امسال انتخاب شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

این فیلم ساخته یووال دلشاد، کارگردان ایرانی‌الاصل اسرائیلی است که نخستین بار دو هفته پیش در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش در آمد.

"بابا جون" علاوه بر جایزه بهترین فیلم، چهار جایزه دیگر از جمله بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی را هم از جوایز اوفیر دریافت کرد.

جوایز سینمایی اوفیر که به اسکار اسرائیلی مشهور است از سال ۱۹۸۲ به بهترین‌های سینمای اسرائیل اهدا می‌شود.

باباجون قرار است به عنوان نماینده سینمای اسرائیل برای بخش بهترین فیلم غیر زبان انگلیسی اسکار معرفی شود.

ماجرای این فیلم در روستایی به نام "زراهیا" در جنوب اسرائیل اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از ساکنان آن - از جمله خانواده خود کارگردان- سال‌ها پیش از ایران به آن مهاجرت کرده‌اند.

شخصیت نخست این فیلم، "موتی" -با بازی "آشر آوارهامی"- پسری‌ است ۱۴ ساله که از او انتظار می‌رود به حرفه خانوادگی بپیوندد و در مزرعه‌ پرورش بوقلمونی که پدر بزرگش سالها پیش و در بدو مهاجرت بنیان گذاشته٬ کار کند.

اما موتی شیفته سر هم کردن قطعات اوراق شده ماشین‌ها و به راه‌ انداختن آنهاست و علاقه‌ای به کسب و کار موروثی نشان نمی‌دهد. برای پدر و پدربزرگ، این سرکشی حکم اعلام جنگ را دارد.

نقش پدر فیلم را نوید نگهبان و نقش "داریوش"، عموی موتی را دیوید دیان (فریبرز داودیان) ایفا کرده‌اند. این دو بازیگر ایرانی-آمریکایی پیشتر در سریال Homeland و فیلم "سنگسار ثریا" نیز در کنار هم ظاهر شده‌ بودند. نگهبان برای شخصیت "ابونظیر" در این سریال پرطرفدار شناخته می‌شود.

یووال دلشاد درباره این فیلم به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: "این فیلم نه از یک زاویه دید اسرائیلی، که از نگاه یک خانواده ایرانی در اسرائیل روایت می‌شود در نتیجه نگاهی همدلانه به فرهنگ ایرانی دارد. به همین خاطر فکر می‌‌کنم مخاطبان ایرانی بتوانند تصویر خود را در آن ببیند، در واقع در تمام فیلم نشانه‌هایی از ساختار و دینامیک خانواده‌های ایرانی مخفی شده که بیننده وقت تماشا آنها را خواهد شناخت و امیدوارم که با آنها ارتباط برقرار کند."

تهیه‌کنندگی این فیلم و پخش آن را به ترتیب دو شرکت اسرائیلی Metro Communications و United King Films برعهده داشته اند. یکی از مدیران شرکت تهیه‌کننده چند ماه پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه های چاپ اسرائیل، ابراز امیدواری کرده بود مردم ایران هم بتوانند "بابا جون" را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند؛ حتی اگر مقامات تصمیم بگیرند آن را ممنوع کنند.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©