اعتراض دریا صفایی به اظهارات جنجالی کامبیز حسینی درباره فردوسی
به روز شده در      جمعه 24 مهر 1394     -   Friday October 16 2015

دریا صفایی فعال حقوق بشر که پیش از این نقش پر رنگی در کمپین حضور زنان در ورزشگاه‌ها ایفا کرده است، طی مقاله‌ای که در فضای مجازی منتشر کرد، انتقادات نسبتا تندی به آنچه وی «حمله کامبیز حسینی به فردوسی» خوانده است، کرده و این اظهارات را نتیجه بی‌سوادی و لودگی گوینده آن دانسته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

پس از آنکه کامبیز حسنی در قسمت 128 مجموعه برنامه‌های «پنج عصر» با اشاره به اظهارات نژاد پرستانه اکبر عبدی درباره اعراب، گفت: «از اون تاريخ كه ايشون [فردوسى] بذر نفرت يه عرب رو يك جورايى داشت مي‌كاشت تا امروز ايرانى خيلى پيشرفته تَر شده تو شعور...» و سپس برخی ابیات جعلی را به فردوسی منتسب کرد و در نهایت نتیجه گرفت که ریشه‌های نژاد پرستی سبقه‌ای طولانی دارد و فردی مانند فردوسی نیز از گردونه مستثنی نیست، خانم صفایی در یادداشتی که در شبکه‌های مجازی منتشر کرد، به این اظهارات کامبیز حسنی انتقاد کرده و نوشت:

«يكى از بدبختى‌هاى برخى از تريبون به دستان و سلبريتى‌هاى ايرانى اين است كه سواد ندارند ولى مي‌خواهند درباره همه چيز اظهارنظر كنند. ندانستن يك مطلب جرم نيست، اما اظهار فضل در مورد مطلبى كه نمي‌دانيم و انتشار دروغ مسلما جرم است. مطمئنا كامبيز حسينى هرگز شاهنامه فردوسى را نخوانده است و گرنه دچار چنين اشتباهاتى نمي‌شد، اما او با يك جستجوى ساده در گوگل نيز مي‌توانست متوجه شود كه اين اشعارى كه او به فردوسى منتسب كرده است متعلق به فردوسى نيست. متاسفانه بيسوادى، لودگى و ايران ستيزى تبديل به مخرج مشترك اكثريت بزرگ برنامه سازان رسانه‌هاى فارسى زبان دولت‌هاى آمريكا و انگليس شده است.»

خانم صفایی در ادامه مطلب خود با اشاره به تاریخ ایالات متحده آمریکا که کامبیز حسینی نیز در همین کشور سکونت دارد افزوده است: «كامبيز حسينى در كشورى زندگى مي‌كند كه همه روشنفكران و مردم آن احترام خاصى براى توماس جفرسون، از بنيانگذاران كشور آمريكا، قائلند. توماس جفرسون يكى از بزرگترين برده داران كشور آمريكا بود و رسما نژاد سفيد را بر نژاد سياه برتر مي‌دانست و حتى زندگى مشترك آنها در چارچوب يك ملت را امكان پذير نمي‌دانست. اى كاش كامبيز حسينى به جاى انتساب اشعار دروغين به فردوسى و سپس نژادپرست خواندن او كمى از چرايىِ احترام ويژه مردم آمريكا به توماس جفرسون مي‌پرسيد.»

دکتر دریا صفایی در یادداشت خود با مقایسه بین تاریخ ادبیات در کشورهای مختلف می‌نویسد: «فرانسه زبانان، با تمام وجود به ولتر افتخار مي‌كنند و به زبان فرانسه مي‌گويند "زبان ولتر". ولتر يك شاعر به غايت زن ستيز بود. اى كاش كامبيز حسينى از فرانسويان مي‌پرسيد كه چرا به جاى محكوم كردن زن ستيزى ولتر او را افتخار خود مي‌داند و زبان خود را زبان ولتر مي‌نامند. همينگونه است وضعيت دانته و رابطه او با زبان ايتاليايى. اما كامبيز حسينى كه چندين سال است به خارج مهاجرت كرده به جاى درك و فهم عميق جوامع غربى، با بي‌سوادى و لودگى تمام به ايران ستيزى مي‌پردازد و با انتسابِ اشعار دروغين به فردوسى او را نژادپرست مي‌خواند و شگفت اينكه خود را با شعورتر و با فرهنگتر از فردوسى مي‌خواند!!!»

خانم صفایی در پایان این نامه خواهان عذرخواهی کامبیز حسینی از اظهارات خود در برنامه پنج عصر شده است. شایان ذکر است این برنامه با مشارکت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و رادیو فردا تولید می‌گردد.

لازم به یادآوری است اکبر عبدی در استفاده از ادبیات نژاد پرستانه سابقه طولانی دارد و پیش از این نیز با بیان جملات نژاد پرستانه‌ای درباره مردم اسرائیل در حضور محمود احمدی‌نژاد از هدیه ویژه رییس جمهور سابق ایران به خود قدردانی کرده بود. این اظهارات در همان زمان با واکنش گروهی موسوم به دوستی جوانان ایران و اسرائیل برای صلح به رهبری الهام یعقوبیان قرار گرفت و سال گذشته واکنش اعتراضی به موقع موسسه گفتمان ایرانیان یهودی به همین سخنان، از سفر این هنرپیشه ایرانی به آمریکا برای اجرای یک تئاتر طنز جلوگیری کرد.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©