آخرین فرمانده نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران درگذشت
به روز شده در      شنبه 24 مهر 1395     -   Saturday October 15 2016

تیمسار دریاسالار کمال‌الدین حبیب‌اللهی هفتمین و آخرین فرمانده نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران درگذشت. شادروان حبیب اللهی در هنگام مرگ 86 سال داشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

منابع نزدیک به شاهزاده رضا پهلوی گزارش کرده‌اند که آخرین فرمانده نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران، سی و هفت سال پس از ترک اجباری ایران، در آمریکا دیده از جهان فرو بسته است.

شاهزاده در پیام تسلیت کوتاه خود به یاد تیمسار حبیب اللهی نوشته است: «او که مشهور به دریاسالاري ورزشکار، خوش سیما و آشنا به چهارزبان زنده دنیا بود. پس از رویداد ۱۳۵۷ مجبور به ترک ايران شد و در این روزهای پاییزی به دور از وطن ما را ترک گفت.... نزدیک است آن روز که برای دریاسالار کمال الدین میرحبیب اللهی درآب های نیلگون خلیج فارس مراسم ادای بزرگداشت و احترام را برگزار کنیم.»

حبیب‌اللهی در سال ۱۳۰۸ در خانواده‌ای  در شهر آستارا زاده شد. دورهٔ ابتدایی را در زادگاهش و دورهٔ متوسطه را در تهران سپری کرد و در ۱۳۲۷ از دارالفنون فارغ‌التحصیل شد. سپس در کنکور دانشکدهٔ افسری پذیرفته شد و به نیروی دریایی پیوست.

او که در سال ۱۹۴۹ وارد نیروی دریایی شاهنشاهی شده بود، آموزش‌های ابتدایی نیروی دریایی را در ۱۹۵۳ در انگلستان دید. در سال ۱۹۶۱ از مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده در مونتری کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۹۶۹ دورهٔ فرماندهی نیروی دریایی را در دانشکدهٔ جنگ نیروی دریایی ایالات متحده (Naval War College) در رودآیلند گذراند.

او پس از بازگشت به ایران از سال 1970 به جرگه فرماندهان ارشد نیروی دریایی پیوست و از سال 1974 تا وقوع انقلاب در زمستان 1979 فرمانده نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران بود. 

حبیب‌اللهی در سال ۱۳۵۷ و با تشدید اعتراضات تنها راه مقابله با انقلاب را در مشورت با شاه سرکوبی معترضان می‌دانست ولی شاه به دلیل مغایرت این کار با قانون اساسی با آن موافقت نکرد. شادروان حبیب اللهی پیشتر گفته بود که در پاسخ به پیشنهاد او برای سرکوبی مردم معترض شاه وقت ایران به او گفته بود: «چنين واکنش خونين و مرگباری خلاف قانون اساسی است و شاهان نمی توانند بدان تن در دهند.»

با وقوع انقلاب دریادار حبیب اللهی نیز مجبور به ترک ایران و در نهایت مهاجرت به آمریکا گردید.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©