غلامرضا پهلوی برادر شاه سابق ایران درگذشت
به روز شده در      یکشنبه 17 اردیبهشت 1396     -   Sunday May 7 2017

شاهپور غلامرضا پهلوی برادر پادشاه فقید ایران محمدرضا شاه پهلوی در عصرگاه نیمروز یکشنبه 7 می 2017 (17 اردیبهشت 1396) به وقت محلی در پاریس درگذشت. این عضو خانواده سلطنتی ایران اصولا در سال های پس از انقلاب سکوت اختیار کرد و از مداخله در امور سیاسی پرهیز داشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

غلامرضا پهلوی، در روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۰۲ شمسی برابر ۱ شوال ۱۳۴۱ قمری در تهران به دنیا آمد. و در لحظه درگذشت در آستانه 94 سالگی بود.

شاهپور غلامرضا پس از تحصیل مقدماتی به همراه سه تن از برادران ناتنی‌اش (عبدالرضا پهلوی، احمدرضا پهلوی و محمودرضا پهلوی) برای ادامه تحصیل به مدرسه انستیتو لو روزه سوییس فرستاده شد و پس از اتمام تحصیل، در سال ۱۳۱۵ به همراه سایر برادران به ایران بازگشت و همگی به خواست  پدرشان وارد دبیرستان نظام شدند.

شاهپور غلامرضا در سال ۱۳۲۰ و پس از کناره گیری رضا شاه از سلطنت به همراه پدر مجبور به ترک ایران و اقامت در آفریقای جنوبی شد. پس از مرگ رضا شاه در سال ۱۳۲۳ نیز اجازه بازگشت به او داده نشد و ناچار برای ادامه تحصیل به دانشگاه پرینستون آمریکا رفت ولی پس از یک سال با اجازه برادرش محمدرضا شاه پهلوی به ایران بازگشت و وارد دانشکده افسری شد و در مهر ماه ۱۳۲۷ دوره دانشکده افسری را به پایان برد و به تدریج مدارج نظامی را تا اخذ درجه سرتیپی در سال ۱۳۵۰ طی کرد. او سال ۱۳۵۷ مقارن با وقوع انقلاب زمستان 1357، از ایران خارج شد.

کمیته ملی المپیک در ایران از یادگارهای مهم این عضو تازه درگذشته خاندان سلطنتی ایران است که وی در دوران شاهنشاهی پهلوی سال ها ریاست این نهاد ورزشی را به عهده داشت.

از شاهپور غلامرضا پهلوی در سال 2007 یک جلد کتاب گفتگو تحت عنوان با پدرم رضا شاه، با برادرم محمدرضا شاه منتشر شد که می توان آن را تنها اثر مکتوب بازمانده از وی قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©