رسانه افق ایران مستقلا به حیات خود ادامه می دهد
به روز شده در      یکشنبه 25 تیر 1396     -   Sunday July 16 2017

مهدی آقازمانی یکی از شناخته شده ترین دست اندرکاران رسانه افق ایران که در سه سال گذشته به عنوان تلویزیون رسمی دفتر سیاسی شاهزاده رضا پهلوی فعالیت دارد اخیر و در یک گفتگوی رسمی با پایگاه خبری امروز نما گفته، افق ایران در صورت ادامه حیات خود همچنان از سیاست های شاهزاده رضا پهلوی حمایت خواهد کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

پایگاه خبری امروز نما این مصاحبه را چنین پوشش داده است:

شاهزاده رضا پهلوی، بر روی کانال یوتیوپ خود ویدیوی را با عنوان «پاسخ به پرسش های شما - ۲۰ تیر ۱۳۹۶»، منتشر کرده است، که در قسمتی از آن می گوید : «... اگر هم قرار باشد از حالا و در آینده مطلبی را ، اطلاعیه ای را، در خواستی را از شما رسما انجام بدهم ، از کانال های رسمی خود من خواهید شنید » ـ ( هم زمان " لیست نشانی های رسمی رضا پهلوی در فضای مجازی " بر روی صفحه آمد ) ـ ، شاهزاده ادامه داد : «... هیچ مرجع دیگری، هر چه قدر هم که فکر بکنید به من وصل هستند، به عنوان یک مرجع رسمی تلقی نکنید، برای این که به قول معروف مو لای درزش نرود ...»

از آن جا که در محافل سیاسی زمزمه های در مورد وضعیت شورای ملی ایران و سرنوشت آن در جریان است، و پیش تر نیز یکی از فعالان سیاسی شناخته شده در طیف هواداران پادشاهی، که نخواست نامش را فاش کنیم، به امروز نما گفته بود: « شاهزاده رضا پهلوی از شورای ملی ایران جدا شده ، اما نمی خواهد این موضوع با سر و صدای رسانه ای همراه باشد»،به سراغ مهدی آقا زمانی رفتیم.شناخته شده ترین چهره شورای ملی ایران بعد از شاهزاده رضا پهلوی،مجری رسانه افق ایران، رسانه ای که به مدت سه سال به عنوان ارگان شاهزاده رضا پهلوی شناخته می شد:

* آیا «افق ایران» همچنان سخنگو و یا ارگان شاهزاده رضا پهلوی است؟

** «توجه داشته باشیم که افق ایران درست سه سال پیش، در تابستان ۲۰۱۴ میلادی، در حالی نطفه اش در لس آنجلس و واشنگتن بسته شد،که نهاد اپوزیسیون به دلایل توافقات فی مابین دولت های ایالات متحده آمریکا به رهبری پرزیدنت اوباما، و دولت تهران برای رسیدن به یک توافق اتمی در محجوریت رسانه ای قرار داشتند. رسانه های جریان های اصلی به طور جدی و پررنگ از اپوزیسیون داخلی رژیم یعنی اصلاح طلبان و دولت حسن روحانی که مسئولیت خطیر امضای توافق هسته ای با گروه ۵ + ۱ را بر عهده داشت، پیدا و پنهان حمایت می کردند. طبیعتا در چنین شرایطی انتخاب شاهزاده رضا پهلوی برای تاسیس یک شبکه تلویزیونی زمینه ای بود برای شکست انحصار رسانه ای که در اختیار اصلاح طلبان حکومتی و موافقان توافق هسته ای قرار داشت.

اما حالا پس از گذشت ۳ سال ، وجود رسانه ای به این حالت، بار دیگر ایجاد انحصاری را رقم می زند که این انحصار بی هیچ تردیدی می تواند بسیاری از اهداف فعالانه رهبران سیاسی موافق خواستگاه های اجتماعی شاهزاده رضا پهلوی را زیر سئوال برد. امروز در این شرایط، رسانه افق ایران، دیگر یک رسانه رسمی و متعلق به دفتر سیاسی شاهزاده رضا پهلوی نیست، چرا که مدتی است شاهزاده دفتر سیاسی خود را تعطیل کرده است.»

* به چه علت آن چه را که شما می گوید، از سوی خود شاهزاده رضا پهلوی رسما و شفاف تر اعلام نمی شود؟

** «من فکر می کنم رفتار شاهزاده کاملا شفاف و کاملا مشخص بوده است. او به دفعات و با صراحت در موارد مختلف با حضور خودش در رسانه افق ایران، یا با عدم حضورش در رسانه یا فعالیت دیگری، کارکرد لازم برای هر چهارچوب را ایجاد کرد.

اجازه بدهید قبل از جواب مستقیم به شما،کمی بیش تر در مورد ساختار افق ایران به شما بگویم، شاهزاده رضا پهلوی برای سه سال تمام از رسانه افق ایران حمایت تام کرد و در این حمایت تام، بی هیچ تردیدی رسانه افق ایران نیز توانست انحصار رسانه ای موجود در تابستان ۲۰۱۴ را بشکند، و زمینه گفتارمان بیش تر را در فضای رسانه ای فراهم کند.

از سوی دیگر در نظر بگیرم که بخش عمده ای از گروهی که در شورای ملی ایران به دنبال برگزاری انتخابات آزاد بودند،در داخل صدای برای شنیده شدن نداشتند و تصور عمومی مردم در داخل ایران از جریان شورای ملی، و یا طرفداران سامانه پادشاهی، جریانی بود که به وسیله جریان های خاص و یا به عبارتی بهتر، رسانه های جریان اصلی، و انحصار رسانه ای در اختیار اصلاح طلبان صادر شده از داخل حکومت، به نوعی بدبینی به فضای رسانه ای حاکم دامن می زد.فضای رسانه ای که سالها بود در لس آنجلس، به دلیل بهره گیری از ادبیات ناشایست برخی مجریان به آن دامن زده بود. در چنین شرایطی، رسانه افق ایران توانست، صدای متفاوت و نزدیک تر به نسل جوان را ، با رنگ و لاب بسیار موازانه آمیز، و نوعی کرامت گفتماتی را داخل فضای سیاسی و رسانه ای داخل ایران کند. فضای که شکست انحصارطلبان اصلاح طلب در عرصه رسانه های جریان اصلی منجر شد.

در این شرایط شاهزاده رضا پهلوی، درست و به جا در وقتی که باید از آن انحصار شکنی رسانه ای حمایت کرد، و در حال حاضر بی هیچ تردیدی در فضای تازه تر می پندارد ، باید مستقیم تر با مردم ، از طریق ارتباطات نوین ، تماس با مردم بهره ببرد ، در شرایطی که امروز شاهزاده رضا پهلوی،در تمام رسانه های جریان اصلی و بسیاری از رسانه ها با استقبال روزنامه نگاران مواجه است، داشتن یک رسانه مستقل و ارگان حزبی ، قطعا به سیاست های شاهزاده برای رسیدن به یک اتحاد، در فضای دمکراسی خواهی در میان اپوزیسیون لطمه خواهد زد.

ۺاهزاده رضا پهلوی، با گفتگوی مستقیم با مردم از طریق شبکه های اجتماعی، در کنار برداشت انگشت از روی یک رسانه خاص، فرصت برابر را برای برقراری ارتباط با خود، در مقام یک رهبر سیاسی فراهم کرده است.»

*برای ما بگوید رسانه افق ایران، بدون سایه شاهزاده رضا پهلوی به کدام سو خواهد رفت ؟

**«اجازه بدهید از این منظر به قضیه نگاه کنیم ، تاسیس افق ایران از یک ایده اولیه آغاز شد و هزینه آن را تا به امروز، مدیر، مالک و بنیانگذار تلویزیون اندیشه ـ (نادر درمانی) ـ تامین کرده است.با توجه به حمایت مسقیم شاهزاده رضا پهلوی، این رسانه توانست در افکار عمومی توجه ویژه ای را جلب کند.

حالا پس از این مرحله نیز، استمرار حیات افق ایران، با توجه به آن چه قبل اشاره شد، یعنی استقلال بیان در این رسانه، و نحوه مدیریت آن، که از روز اول بدون هیچ سانسوری در اختیار همه گروه ها قرار گرفت. در این رسانه ، من مهدی آقا زمانی، به عنوان نخستین سردبیر، برنامه ساز ، تهیه کننده و مجری ، اکثر مهمانانی که به این برنامه دعوت کردم، حتی از منتقدین سامانه پادشاهی بودند، بسیاری از مهمانانی که در این برنامه دعوت شدند، هرگز عضو شورای ملی ایران نبودند. لازم به یاد آوری است که رسانه افق ایران هرگز وابسته به شورای ملی ایران نبود و زیر نظر دفتر سابق سیاسی شاهزاده رضا پهلوی و مستقیما زیر نظر او هدایت می شد، و همواره بدون سانسور ، فضای گفتمان در اختیار اکثر کنشگرانی که ادبیات مناسب برای گفتگو با مردم در داخل کشور را داشتند، فراهم می کرد. از حالا به بعد نیز تا زمانی که مدیران تلویزیون اندیشه مایل به ادامه این برنامه ها باشند، افق ایران با حفظ استقلال خود، در تلویزیون اندیشه استمرار خواهد یافت.افق ایران تقرییا ۱۴ ساعت در طول هفته برنامه تولید می کند، و مادامی که هزینه های لازم برای تولید این برنامه ها در اختیار رسانه افق ایران قرار گیرد ، افق ایران به حیات رسانه ای خود ادامه خواهد داد.»

* یا شورای ملی ایران همچنان وجود دارد ؟

** «شورای ملی ایران وجود دارد.شاهزاده رضا پهلوی چندی پیش در گفتگو با رادیو فردا، مشخصا به حمایت خود از شورای ملی ایران اشاره کردند.شورای ملی ایران همچنان که شاهزاده رضا پهلوی، پیش از این و در زمان تاسیس این شورا اظهار کرد،آخرین تیر ایشان برای برقراری دمکراسی و عدالت خواهی در ایران است. یقینا شورای ملی ایران به کار خود ادامه می دهد. نزدیکی یا دوری شاهزاده رضا پهلوی به ارکان اداری و اجرای شورا ، بحثی کاملا انحرافی است . ماهیت شورا برای برگزاری انتخابات آزاد، که طی آن مردم نحوه حکومت آینده را انتخاب کنند، هم چنان ماهیتی پا برجاست و قطعا شورای ملی ایران وجود دارد ، و همچنان از حمایت شاهزاده رضا پهلوی به عنوان پشتیبان معنوی این شورا برخوردار است.»

* آیا شما عضو شورای ملی ایران هستید؟
** «خیر. من در مقام یک روزنامه نگار همواره کوشیده ام از عضویت در هر گروه سیاسی سر باز بزنم . اجازه بدهید این را هم اضافه کنم ، که بارها و بارها از طرف منتقدان دفتر شاهزاده رضا پهلوی و برخی افراد نفوذی در ساختار اپوزیسیون و همچنین دادستانی جمهوری اسلامی، مرا به عنوان حقوق بگیر شاهزاده رضا پهلوی معرفی کرده اند. در این جا ضمن تکذیب این مسئله ، مشخصا اعلام می کنم این جانب کارمند تلویزیون اندیشه هستم و در راستای حمایت از برنامه های افق ایران در اختیار افرادی بودم که این رسانه را اداره و تهیه کنندگی کرده اند. اما مشخصا تاکید می کنم تا این لحظه به اندازه یک سنت از هیچ دفتر سیاسی ، نهاد و یا دولت خارجی پولی دریافت نکردم. همواره از طریق روزنامه نگاری و به دلیل خدمات روزنامه نگاری وجه ای دریافت کرده ام و کارمند دفتر هیچ سیاستمداری تا به امروز نبوده ام.»

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©