موزه هنرهای معاصر تهران: یادگار 4 میلیارد دلاری شهبانو فرح برای ایران
به روز شده در      سه شنبه 3 مرداد 1396     -   Tuesday July 25 2017

دو نویسنده استرالیایی در حال تکمیل کتابی هستند که می‌کوشد بخشی از تاریخ هنر معاصر ایران و تلاش‌های آخرین ملکه این کشور برای مدرن سازی ساختار هنر و آموزش‌ آن در ایران را مستند کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN

داستان عشق دیرین شهبانو به آثار هنری، موزه هنرهای معاصر و آثار پنهان شده در آن موضوع این کتاب است که  میراندا دارلینگ، نویسنده استرالیایی، و وایولا رایکل بولوت، مشاور هنری ساکن لندن، در حال نگارش آن هستند. ناشر بریتانیایی کتاب مذکور که از بیان نام آن پرهیز کرده می‌گوید: «این کتاب دویست صفحه‌ای شامل یکصد تصویر است و در ماه سپتامبر منتشر می‌شود.»

 میراندا دارلینگ، نویسنده استرالیایی باور دارد می‌گوید جرقه نگارش این کتاب از زمانی در ذهن او زده شده استکه درباره سفر شاه و ملکه ایران به اسرالیا مطالبی را خوانده است. محمدرضا شاه پهلوی و شهبانو فرح در سال ۱۹۷۴ برای یک سفر رسمی هشت روزه به استرالیا رفتند. یک سال قبل، بین شهبانو فرح و موزه ملی استرالیا در کانبرا رقابتی سخت بر سر خرید «بلو پولز» یکی از آثار معروف جکسون پولاک، نقاش معروف آمریکایی، در جریان بود. در نهایت آن اثر نصیب استرالیا شد.

بعد شهبانو فرح به سراغ خرید «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی»، دیگر اثر پولاک، رفت و با خرید آثاری از پیکاسو، گوگن، جیاکومتی، وارهول، راتکو و دیگران بنای بزرگترین کلکسیون آثار مدرنیست ها و هنر معاصر خارج از اروپا و آمریکای شمالی را گذاشت.

یک سال قبل از انقلاب پنجاه و هفت در آبان ۱۳۵۶ پروژه بزرگ شهبانوی ایران، «موزه هنرهای معاصر تهران» افتتاح شد. موزه‌ای که نماد بین المللی تلاش‌های فرهنگی ملکه در تکمیل روند حرکت شاه به سوی مدرنیسم بود.

نویسندگان کتاب می‌گویند: «فرح پهلوی مروج حقوق زنان، برنامه‌های سوادآموزی، کتابخانه های سیار و بنیانگذار یک جشنواره سینمایی بود.»

پس از انقلاب، کلکسیون هنری شهبانو به زیرزمین موزه نو ساز انتقال پیدا کرد و به ندرت در معرض دید عموم قرار گرفت. آخرین بار حدود دوازده سال پیش تنها شمارمعدودی از آثار موزه هنرهای معاصر از جمله کارهای پولاک از زیرزمین بیرون آورده شد که برخی مدعی شدند این تابلوها کپی بوده‌اند و مسئولان موزه از نمایش آثار اصل خودداری کرده‌اند با اینکه مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی به این اعتراضات واکنشی نشان ندادند.

در آخرین تحول مربوط نیز مقامات جمهوری اسلامی با امانت دادن شصت نقاشی از کلکسیون موزه هنرهای معاصر به آلمان در ماه‌های گذشته، مخالفت کردند که باز به شایعاتی در خصوص تاراج این گنجینه نفیس را در اذهان مردم دامن زد. برخی کارشناسان آثار هنری می‌گویند در صورت وجود کلیه آثار خریداری شده توسط شهبانو فرح پهلوی ارزش این مجموعه امروزه بالغ بر 4 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©