آبتین ساسان فر، بنیانگذار انجمن جهانی زرتشتیان درگذشت
به روز شده در      یکشنبه 5 شهریور 1396     -   Sunday August 27 2017

دکتر آبتین ساسانفر بنیانگذار و رییس انجمن جهانی زرتشتیان در سوییس درگذشت. آقای ساسانفر که به «زرتشت زمان» نیز شهرت داشت در هنگام مرگ 90 سال سن داشت و در ژنو زندگی می کرد. او مطالعات گسترده ای در زمینه اوستا شناسی داشت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

دکتر آبتین ساسانفر سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان زرتشتیان جمشید جم و فردوسی و دبیرستان فیروز بهرام به پایان برد و پس از اخذ لیسانس حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران، به وکالت مشغول گردید. وی بعدها فوق‌لیسانس و دکترای حقوق را به ترتیب از دانشگاه ژنو و دانشگاه سوربون پاریس به اخذ کرد.

دکتر ساسانفر از زمان آموزش در دبیرستان و دانشگاه به پژوهش در تاریخ ایران و آیین زرتشت از نظرات علمی و زبان‌شناسی می‌پرداخت و از ثمره کار استادانی نظیر ابراهیم پورداود و ذبیح بهروز، موبد شهمردان و آثار پژوهشگران پارسی نظیر تاراپورولا، کانگا، مدی و هومباخ بهره‌مند شد و مقاله‌های متعددی در مجله‌ها و روزنامه‌های گوناگون تهران به ویژه ارگان سازمان جوانان حزب ایران و سایر نشریات وابسته به آن انتشار داد.

دکتر ساسانفر تا پیش از انقلاب 1979 در ایران، به سمت مشاور حقوقی و وکیل دعاوی سازمان برق تهران و داور بین‌المللی در امور مربوط به دعاوی راه‌آهن «زوریخ، سوئیس» از سوی دولت ایران انجام وظیفه کرد.

دکتر ساسانفر با پیش آمدن انقلاب برای ادامه کار و تحقیقات در فرانسه اقامت گزید و در این مدت به وکالت دادگستری و امور اقتصادی در فرانسه و همچنین پژوهش‌های تاریخی و زبان‌شناسی درباره اوستا و آئین زرتشت مشغول بود. در همین رابطه با پُل دوبروی نویسنده کتاب‌های تاریخی و فلسفی درباره زرتشت همکاری داشت.

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©