10 چهره خبرساز ایرانی تبار 2017
به روز شده در      سه شنبه 28 آذر 1396     -   Tuesday December 19 2017

خبرگزاری ایرانشهر به روال معمول سالانه و بر اساس میزان بازدید خوانندگان اخبار این خبرگزاری که به صورت اختصاصی فعالیت‌های ایرانیان خارج از ایران را گزارش می‌کند، لیستی از 10 چهره خبرساز ایرانی‌تبار ارائه کرده‌است که در طول سال 2017 میلادی بیشترین میزان استقبال را در میان اخبار منتشر شده داشته‌اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
لازم به توضیح است در لیست چهره‌‌های خبرساز سال، عزیزانی که به دلیل انتشار خبر درگذشت‌شان در خلال ایام سال جاری مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفتند، مورد احتساب نبوده‌اند. بر این اساس لیست چهره های خبر ساز سال 2017 به این شرح است:
 
10- کیانوش سنجری، مجری پیشین صدای آمریکا و فعال حقوق بشر:
فوریه 2017: کیانوش سنجری، از زندانیان سیاسی سابق، فعال حقوق بشر و مجری پیشین «صدای آمریکا» پس از بازگشت به ایران بازداشت شد. خانواده آقای سنجری در زمان بازداشت او تهدید شده بودند که اگر موضوع بازداشت وی را رسانه‌ای کنند، فرزندشان اعدام خواهد شد. 
 
9- ندا امین روزنامه‌نگار و پناهنده سیاسی:
آگوست 2017: ندا امین، روزنامه نگار ایرانی تبار پناهجو در ترکیه که خطر بازگرداندنش از ترکیه به ایران وجود داشت با درخواست انجمن روزنامه نگاران اسرائیل و پس از چند هفته پر خطر و نگران کننده، به این کشور رفت. خانم امین نخستین روزنامه نگار ایرانی تبار غیر یهودی بود که در اسرائیل پناهندگی گرفت. خانم امین اخیرا به دلیل تماس‌ با افراد مشکوک در ایران مورد بازپرسی پلیس اسرائیل قرار گرفته بود.
 
8- منشه امیر، رییس پیشین بخش فارسی رادیو اسرائیل:
می 2017: با انحلال مرکز سخن پراکنی دولتی اسرائیل، بخش فارسی رادیو اسرائیل پس از 60 سال پخش بی وقفه برنامه به زبان فارسی روز چهارشنبه دهم ماه می 2017 رسما تعطیل شد. منشه امیر به همراه فرنوش رام مهمترین چهره‌های این رادیو نزد جامعه ایرانیان در سراسر جهان بودند. چند ماه بعد از تعطیلی رادیو اسرائیل، آقای امیر با تاسیس یک مرکز چند رسانه‌ای تحت عنوان بنیاد پیکار با یهود ستیزی کوشید تا جای خالی رادیو اسرائیل را برای مخاطبان آن پر کند.
 
7- پرویز کاردان، مدیر شبکه تلویزیونی اندیشه:
دسامبر 2017: انتشار خبر تعطیلی و سپس بازگشایی مجدد کانال تلویزیونی اندیشه در پی بیش از سه ماه اخبار ضد و نقیض درباره تصمیم مالک ایرانی کانادایی این شبکه تلویزیونی، نام پرویز کاردان مدیر تلویزیون اندیشه را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخت. آقای کاردان نخستین مدیر این تلویزیون در زمان تاسیس آن در سال 2006 میلادی بود و در شرایط بحرانی دسامبر 2017 و تعطیلی این شبکه بار دیگر موفق شد این شبکه را در جمع تلویزیون‌های فعال فارسی زبان نگاه دارد.
 
6- دکتر پریش صدقی‌زاده، دانشمند و استادیار دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاهUSC:
آپریل 2017: دکتر صدقی‌زاده موفق شد تا ترکیب دارویی جدیدی برای درمان بیماری خطرناک عفونت استخوان تولید کند. نشریه معتبر «ژورنال شیمی‌دارویی» این کشف مهم را راهی نوین برای درمان چرک باکتریایی استخوان‌ها معرفی کرد که چهره پزشکی را تغییر می‌دهد. 
 
5- شاهزاده رضا پهلوی، ریاست پیشین شورای ملی ایران:
آگوست 2017: شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه‌ای که به مناسبت چهارمین مجمع عمومی «شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد» منتشر کرده، با تاکید بر اینکه همچنان در شورای ملی عضویت خواهد داشت، اعلام کرده است که با برگزاری این مجمع، دیگر ریاست این شورا را برعهده نخواهد گرفت. کمتر از یک ماه بعد او از پس از 4 سال از این سمت کناره گیری کرد اما همچنان به دیدارهایش با برخی نمایندگان کنگره آمریکا تا کنون ادامه داده است.
 
4- دکتر سپهر سرشار شیمی‌دان و دانشمند کاشف:
جون 2017: دانشگاه UCLA اعلام کرد جایزه عالی شیمی و بیوشیمی خود در سال 2017 را به دکتر سپهر سرشار شیمی‌دان و دانشمند کاشف در رشته امور دارویی اهدا می‌کند و از وی برای سخنرانی ویژه مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان این دانشگاه در سال 2017 دعوت کرده است. از مهمترین کارهای دکتر سپهر سرشار می‌توان به تولید داروی ضد تشنج در بیماری هانتینگتون، دیسکینزی کینزیا و سندروم تورت نام برد که توسط اتحادیه دارویی و غذای ایالات متحده (FDA) تایید شده است.
 
3- روح الله زم فعال سیاسی و مدیر کانال آمد نیوز:
ژانویه 2017: روح الله زم به فاصله دو روز از مرگ مشکوک هاشمی رفسنجانی  در مصاحبه ای زنده با برنامه افق ایران به میزبانی مهدی آقازمانی برای نخستین بار شواهدی را مطرح کرد که نشان می‌داد این سیاستمدار رژیم اسلامی به وسیله مقامات امنیتی و به دستور دفتر علی خامنه‌ای به قتل رسیده است. 11ماه بعد خانواده هاشمی اعتراف کردند که در جسد او 10 برابر میزان مجاز اثرات رادیواکتیو کشف شده بود که نشان می‌داد وی مورد سو قصد قرار گرفته است. روح الله زم در آستانه پاییز امسال نیز اخباری دال بر جاسوس بودن دختر رییس قوه قضاییه را افشا کرد که به یک بلوای سیاسی در داخل ایران تبدیل شد. برخی آقای زم را به دلیل موقعیت حساس شغلی پدرش در ساختار حکومت ایران، وابسته به بخش اصلاح طلب رژیم ایران می‌دانند.
 
2- مسیح علینژاد، روزنامه نگار و مدیر کمپین چهارشنبه های سفید:
جولای 2017:  خانم علینژاد با راه اندازی کمپین جدیدی به اسم چهارشنبه‌های سفید از زنان ایرانی خواست تا با استفاده از یک نماد سفید در پوشش خود در روزهای چهارشنبه به وجود حجاب اجباری در ایران اعتراض کنند. این دعوت با استقبال گسترده زنان در داخل ایران مواجه شد و فیلم‌های متعددی که این زنان از حضور خود با نمادهای سفید و حتی بدون رعایت حجاب اجباری و درگیری با ماموران حکومتی به وسیله موبایل‌هایشان تهیه کردند، از طریق همین کمپین در بسیاری از تریبون‌های جهان پخش گردید.
 
1- پریسا خواننده و موسیقی دان:
مارچ 2017: «کریستینا دلا کولتا»، رییس دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه کالیفرنیا – سن دیگو اعلام کرد که سمت استادی این دانشگاه برای تدریس ردیف آوازی موسیقی سنتی ایرانی به خانم پریسا خواننده نامدار ایرانی اختصاص یافته است. پریسا در زمان حضورش در دانشگاه یوسی سن‌دیگو به تدریس دوره‌های مقدماتی و پیشرفته نوازندگی موسیقی سنتی پارسی و تکنیک‌های آوازه‌خوانی به دانش‌پذیران پرداخت.
 
شایان ذکر است خبرگزاری ایرانشهر از سپتامبر 2014 به صورت رسمی فعالیت آن لاین خود را با تمرکز بر اخبار و رویدادهای جامعه ایرانیان برون مرز و با پشتوانه دو دهه انتشار نشریه ایرانشهر چاپ آمریکا (از 1995 تا اکنون) آغاز نمود و از دسامبر سال بعد (2015) هر سال 10 چهره خبر ساز جامعه ایرانیان برون مرز را بر اساس میزان استقبال مخاطبان خود از خبر منتشر شده معرفی نموده است.
 در سال 2015 دکتر نادر انقطاع، به دلیل اخذ مهمترین جایزه علمی جهان در زمینه نور و در سال 2016 نیز استاد محمدرضا شجریان، به دلیل انتشار خبر ابتلای ایشان به سرطان کلیه خبرساز ترین چهره‌های سال بودند.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©