فرانسه جایزه "خرد ورز سال" خود را به نویسنده ایرانی‌تبار اهدا کرد
به روز شده در      سه شنبه 3 بهمن 1396     -   Tuesday January 23 2018

شهلا شفیق نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی مقیم پاریس، جایزه اتحاد خردورزان فرانسه را در این شهر دریافت کرد. اتحاد خردورزان برای ترویج علم و گشودن چشم اندازهای نوین در عرصه دانستنی‌های بشری و مبارزه با هرگونه اندیشه غیرعقلانی فعالیت می‌کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی

اتحاد خرد ورزان در سال ۱۹۳۰ توسط دانشمندانی چون "پل لانژون"، "فدریک ژولیو" و "هلن ژولیو" ( نوه ماری کوری) پایه گذاری شد و از همان زمان همه ساله به جز ایام اشغال فرانسه از سوی آلمان نازی در دوران جنگ جهانی دوم، جایزه اتحادیه خرد ورزان فرانسه را که به جایزه «خردورز سال» شهرت دارد به اندیشمندان و پژوهشگران متعددی اهدا کرده است. در میان برجسته‌ترین برندگان این جایزه می توان به "موریس گودولیه" انسان شناس برجسته فرانسوی، "لوسین سو" فیلسوف مارکسیست و "میشل پرو" مورخ فرانسوی اشاره کرد.

اتحاد خردورزان فرانسه درعرصه علم با دیدگاه‌های نسبی گرایانه که در کار توهم پراکنی‌اند، مبارزه می‌کند و شعبی نیز در سایر کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا دارد که به انجمن دانشمندان نگران شهرت یافته است.

از دیگر اهداف این نهاد تقویت نقش خرد ورزی و عقلانیت در بحث‌های نظری و اجتماعی و همچنین دفاع از لائیسیته و مبارزه با افکاری است که تلاش می‌کند اخلاق دینی را در مرتبه بالاتری از اخلاق لائیک قرار دهد.

خانم شهلا شفیق جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده ایرانی‌تبار از سال 1983 میلادی مقیم فرانسه است و پیشتر نشان لژیون دونور  را نیز در این کشور به پاس سال‌ها خدمت در حوزه برابری جنسیتی دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©