چگونه ساختمش!
به روز شده در      چهارشنبه 16 اسفند 1396     -   Wednesday March 7 2018

امیر رنجبر
درباره انوشه اسکوییان مدیرعامل ایرانی تبار یک شرکت حافظ محیط زیست
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
 ایرانی تباران بسیاری هستند که از استعداد خود و امکانات موجود در ایالات متحده بهره برده اند و در شمار اشخاص موفق در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی وهنری قرار می گیرند. سرکار خانم «انوشه اسکوییان» یکی از آنهاست. خانم اسکوییان مدیرعامل شرکت ساخت تجهیزات و طراح پروژه های حفظ محیط زیست به نام «شیپ اند شور» در سیگنال هیل کالیفرنیاست. نشریه لس آنجلس تایمز در یادداشت بلندی با عنوان «بدنبال سودآوری در جنگ آلودگی» درباره فعالیت ها، چالش ها، موفقیت ها و از همه مهمتر پولسازی انوشه اسکوییان از کمپانی حافظ محیط زیستش، نوشته است. خبرگزاری ایرانشهر چکیده ای از مطلب و مصاحبه انوشه اسکوییان در لس آنجلس تایمز را برای خوانندگان گرامی منتشر می کند:
انوشه اسکوییان ۵۴ ساله مدیر اجرایی شرکت Ship & Shore که یک کمپانی چند میلیون دلاری حافظ محیط زیست است، در سن ۱۴ سالگی به تنهایی از ایران به ایالات متحده مهاجرت کرد. هدف والدین انوشه، دور نگهداشتن او از خشونت ها و خطرات احتمالی موجود در ایران در اوایل وقوع انقلاب اسلامی و ادامه تحصیل وی در محیطی آرام و آزاد بود. رویای اسکوییان نوجوان، مهندس شدن بود.
اما امروز خانم اسکوییان مدیرعامل شرکتی است که نه تنها حافظ محیط زیست است بلکه از فعالیت های مهندسی محیط زیست همچون ساخت تجهیرات کاهش آلودگی محیط، پروژه های کاهش انرژی مصرفی و توسعه انرژی های پاک بهره می برد.
انوشه نوجوان برای اینکه بتواند در کلاس اول دبیرستان های آمریکا تحصیل کند باید حداقل ۱۴ سال می داشت اما او ۱۶ ساله بود بنابراین پدرش با تعویض سن او در شناسنامه، دخترش را به دبیرستان فرستاد. آخرین توصیه مادر خانم اسکوییان پیش از عزیمت به ایالات متحده خیلی کوتاه بود: «هرگز به کسی اجازه نده تا به تو بگوید، چون دختر هستی، نمی توانی فلان کار را انجام دهی!»
دخترک نوجوان پس از ورود به خاک آمریکا در کلرادو مسکن گزید زیرا آنجا کنار تنی چند از بستگانش قرار می گرفت. شیمی دانشی بود که انوشه جوان را هیجان زده و جذب می کرد بنابراین فارغ التحصیل شدن از مهندسی شیمی را هدف گرفت و بالاخره با کسب مدرک این رشته از دانشگاه کلرادو، نیتش را عملی کرد. 
پس از دوران دانشگاه، خانم مهندس اسکوییان به کالیفرنیا نقل مکان کرد. او در سه کمپانی کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ جذب یک شرکت حمل و نقل دریایی با نام Ship & Shore Sheet Metal شد. این همان زمانیست که مهندس انوشه با آلودگی های ترسناک نابودگر محیط زیست آشنا شد و به کسب تجربه در ارتباط با آلاینده ها و روش های مقابله با آنها پرداخت. بارگیری، انتقال و تخلیه بار در صنعت حمل و نقل دریایی، پروسه ای است که در آن آسیب رسانی به محیط زیست به وفور مشاهده می شود. در سال ۲۰۰۰ مالک کمپانی بطور ناگهانی اعلام ورشکستگی کرد و همه کارکنانش را آزاد کرد و همانجا به کارمندانش اعلام کرد که هرکس بخواهد، می تواند مالکیت شرکت را از وی بخرد؛ او برای تصمیم گیری فقط یک شب فرصت داد.
انوشه اسکوییان پس از تفکر و مشورت با همسرش، آلن، تصمیم می گیرد تا با کل پس اندازی که از کارهای گذشته اندوخته، پیشنهاد خرید کمپانی را از مالک آن مطرح کند؛ پس موفق می شود تا شرکت را به مبلغ هشتادهزار دلار خریداری کند و در نخستین گام نام کمپانی را کوتاهتر کرده و اسم آن را بهShip & Shore Environmental تغییر می دهد. او به تدریج شرکت را به سمتی که می خواست سوق داد و شروع به ارایه راه حل های موثر برای نگهداری محیط زیست در حمل و نقل دریایی داد. روش حل مسایل آلاینده ها و پاکسازی محیط توسط مهندس انوشه اسکوییان منحصر بفرد است. راه حل ها تک مرحله ای، ساده و قابل اجرا، مقرون به صرفه و گاه سفارشی است.
روش مدیریت خانم اسکوییان نیز بسیار مورد پسند است؛ وی با اعضای شرکت رابطه دوستانه دارد و سعی می کند تا به افراد با دادن مسئولیت های فراوان، فرصت پیشرفت و بالندگی دهد. انوشه اسکوییان مدت ۲۰ سال است که ازدواج کرده و مادر پسربچه ۱۳ ساله است و هم اکنون در نیوپورت بیچ زندگی می کند.
سرکار خانم مهندس علاوه بر اداره کمپانی خود، به فعالیت های مدنی مانند شرکت در مراسم خیریه، خواندن شعر و لذت بردن از کنسرت های سمفونیک می پردازد. انوشه اسکوییان حتی برای گسترش و حفظ فرهنگ ایرانی نیز گام هایی برداشته است.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©