یهودیان ایرانی -آمریکایی در ساحل آزادی سیاسی و مذهبی آمریکا گام برمی دارند
به روز شده در      پنجشنبه 3 شهریور 1401     -   Thursday August 25 2022

ماکان دلرحیم، وکیل دادگستری می گوید: «هر چه ما جامعه ایرانی بویژه یهودیان ایرانی-آمریکایی با دولت مشارکت و همکاری کنیم، انسجام بیشتری در ساختار این کشور خواهیم داشت.»
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
پس از انتخابات محلی و ایالتی در چند ماه گذشته، اعضای جامعه یهودی ایرانی مقیم جنوب کالیفرنیا با گذشت بیش از چهار دهه از ورود خود از ایران، دوباره به دفاتر سیاسی منتخب(حوزه سیاست) وارد شدند. به‌ویژه، شاهد آن هستیم که نسل های جوان‌تر یهودیان ایرانی به موفقیت‌های شگرفی در بخش خصوصی دست یافته‌اند و اکنون به‌طور فزاینده‌ای به دنبال خدمت در مناصب دولتی می باشند. 
شگفت‌انگیزترین تحول پس از انتخابات شهر بورلی هیلز در ماه جون رخ داد، زمانی که روانشناس دکتر «شارونا نظریان» به عنوان اولین زن عضو شورای یهودی ایرانی این شهر انتخاب شد.
نظریان در این رابطه می گوید: " این واقعا باعث افتخار و مباهات است که جامعه ما گرد هم آمده اند." وی افزود: "من یک کمپین مردمی راه اندازی کردم و خانه به خانه با بیش از 3700 نفر برای مشارکت در رأی گیری صحبت کردم . حتی چند نفر به من گفتند که این اولین باری است که طی 43 سال زندگی در ایالات متحده، رأی دادند."
پیروزی او در شورای شهر بورلی هیلز مورد استقبال جامعه یهودیان محلی ایرانی قرار گرفت زیرا آخرین بار «جیمی دلشاد» بود که 12 سال پیش این شورا را ترک کرد.
در سال 1990، او اولین ایرانی-یهودی بود که به عنوان رئیس کنیسای سینای ، قدیمی ترین و بزرگترین جماعت محافظه کار در لس آنجلس انتخاب شد.
دلشاد در سال 2003 اولین ایرانی-آمریکایی و اولین ایرانی- یهودی بود که به مقام دولتی در بورلی هیلز انتخاب شد که این مسأله در آن زمان تاریخ ساز شد. پس از آن، او به عنوان اولین شهردار ایرانی-آمریکایی از سال 2007، در طول هشت سال عضویت در شورای شهر، از آنجایی که منشور شهر اجازه می دهد هر ساله پست شهردار بین اعضای مختلف شورا جابجا شود، در شهر بورلی هیلز خدمت کرد.
دلشاد که در حال حاضر به عنوان سفیر حسن نیت بورلی هیلز خدمت می کند، می گوید: «از دیدن پیروزی دکتر نظریان بسیار خوشحال شدم زیرا اکنون مشعل به دست نسل جدید ایرانیان آمریکایی داده شده است تا در شهر تغییراتی ایجاد کنند. من سال‌ها پیش دفتر را ترک کردم، اما از دیدن این همه ایرانی-آمریکایی از مذاهب مختلف، به‌ویژه جوانانی که برای مناصب منتخب شرکت می‌کنند و به دنبال کمک به جامعه بزرگ‌تر هستند، بسیار خوشحالم.»
پس از گذشت بیش از 20 سال از مشارکت در فعالیت‌های مدنی مختلف شهر، نظریان بر این باور است که انگیزه‌اش برای کاندیداتوری برای شورای شهر بورلی هیلز، رسیدگی به دغدغه ساکنان این شهر و همچنین مقابله باافزایش یهودی‌ستیزیست که چند سال اخیر در سراسر جنوب کالیفرنیا گسترش یافته است.
 نظریان اظهار می کند: « در ایران به عنوان شهروندان یهودی ایرانی،به ما آموختند که سرمان را پایین نگه داریم و ساکت باشیم. اکنون زمان آن است که جامعه ما سرش را بالا نگه دارد و برای مبارزه با یهودی ستیزی با هم متحد شویم. »
 
- برنامه های جامع سیاسی برای رسیدگی به مسائل شهری
 
در همین زمان، یهودیان ایرانی منطقه لس آنجلس خاطر نشان کردند که از پیروزی «سام یبری»، وکیل و یکی از رهبران جامعه یهودی ایرانی منطقه، قرار گرفتن او را در جایگاه دوم انتخابات مقدماتی برای کرسی شورای شهر لس آنجلس که منطقه غرب لس آنجلس را نیز پوشش می دهد، بسیار خرسند می باشند. 
 
«جورج هارونیان»، کنشگر و فعال یهودی-ایرانی که از مدتها قبل در لس آنجلس زندگی می کند، گفت که او سال هاست که سام یبری را می شناسد.او می گوید: « سام یکی از باهوش ترین افراد جامعه یهودیان است و ما باید از دوستان جامعه خود بخواهیم که در انتخابات شرکت نمایند و از او حمایت کنند زیرا او راه حل های جدیدی را برای چالش هایی که امروزه با آن روبرو هستیم بویژه افزایش جرم و جنایت و بی خانمانی در این شهر ارائه می دهد.»
 
یبری برای اولین بار 15 سال پیش زمانی که او و تعدادی از متخصصان یهودی-ایرانی موفق در لس آنجلس، سازمان غیرانتفاعی را با عنوان «30 سال بعد» (30YA)  تأسیس کردند، یهودیان جوان ایرانی-آمریکایی را تشویق به مشارکت در امور مدنی(شهری) می کرد. این سازمان، الهام بخش جوانان متخصص یهودی-ایرانی برای ورود به فعالیت های سیاسی بوده که خود پدیده ای نسبتاً جدید برای این جامعه می باشد به طوری که یهودیانسال های بسیاری در ایران زندگی می کردند و تا حد زیادی از هرگونه فعالیت سیاسی محروم بودند.
یبری، که هنوز برای کسب جایگاه خود در شورای شهر لس‌آنجلس باید در انتخابات عمومی در نوامبر پیروز شود، می گوید: « برای کمک به شهر و غلبه بر چالش‌هایی که با آن مواجه ایم، لازم است یک پست دولتی داشته باشد تا بتواند برای مقابله با مشکلات، راهکارهای مناسبی ارائه کند.»
 یبری اظهار می کند: «من برنامه های جامع سیاسی  را برای رسیدگی به امنیت عمومی شهرمان، بی خانمانها، مسکن، فساد و بحران آب و هوا تهیه و تنظیم کرده ام. برنامه‌های من ریشه در رویکردی عمل‌گرایانه و عقل سلیم دارد که بخش خصوصی و غیرانتفاعی را برای حل این مشکلات که حتی سیاستمداران حرفه‌ای قادر به حل آن‌ها نبوده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
 شایان ذکر است که کاندیداتوری یبری حمایت گسترده‌ای را از سوی جامعه بزرگ‌تر غیریهودی ایرانی- آمریکایی منطقه وست‌وود لس آنجلس جلب کرده است.
 
«روزبه فراهانی پور»، نماینده اتاق بازرگانی غرب لس انجلس تأکید کرد که جامعه یهودی-ایرانی از سام یبری حمایت می کند زیرا او نظرات و ایده های بزرگی را ارائه داده است و می تواند واقعاً به مشکلات کسب و کارهای کوچک در لس آنجلس کمک کند و از همه مهمتر اینکه، او هوادار رژیم تروریست جمهوری اسلامی ایران نیست که همه ما به شدت با آن مخالفیم.»
 بیژن خلیلی، ناشر کتابهای ایرانی-آمریکایی در منطقه لس آنجلس و کارآفرین قدیمی تبلیغاتی و مدیر شرکت کتاب می گوید: « جای تعجب نیست که نسل جدید ایرانیان آمریکایی به طور فزاینده ای در سیاست محلی مشارکت می کنند، زیرا طی چهار دهه گذشته ، تعداد وکلا و دیگر متخصصان جامعه یهودیان در امریکا نیز افزایش یافته است.»
 وی تأکید کرد: «این باعث افتخار ما است که می‌بینیم . جامعه‌ ایرانی امریکایی ، مانند دکتر نظریان در بورلی هیلز یا آقای یبری، در رقابت‌های سیاسی خود موفق شده‌اند. این فقط یک پیشرفت طبیعی است که ببینیم ایرانی‌های آمریکایی با تحصیلات عالی که هرکدام زندگی  موفقی دارند، می‌خواهند به جایی که برای مدت طولانی در آن زندگی کرده‌اند،  و به تغییر اوضاع سیاسی و اجتماعی آن کمک کنند.»
 
- بدیهی است که ما نیاز به تغییر و اصلاحات داریم
 
در حالی که دلشاد، نظریان و یبری، همگی نمایندگان دموکرات‌ هستند، تعداد زیادی از یهودیان ایرانی-آمریکایی در جنوب کالیفرنیا نیز به سمت نامزدهای جمهوری‌خواه برای دفاتر منتخب محلی، ایالتی و فدرال جذب شده اند. آنها به دلیل ارزش های محافظه کارانه خود و مخالفت شدیدشان با مواضع سیاست خارجی طرفدار مذاکره با رژیم جمهوری اسلامی ایران، جذب نمایندگان این حزب شده اند.
 
در واقع، در ماه جون، «جاناتان الیست»، یک بازرگان  یهودی ایرانی-آمریکایی و ناشناخته سیاسی، در رقابت سراسری به عنوان نامزد جمهوری خواهان برای مجلس سنای ایالات متحده شرکت کرد. هر چند که او برنده نشد، ولی در انتخابات مقام چهارم را کسب کرد و مورد توجه جامعه بزرگتر ایرانی-آمریکایی در این ایالت برای مبارزات انتخاباتی قرار گرفت.
 
بیژن خلیلی اظهار می کند: «قرار گرفتن الست در جایگاه چهارم چنین حوزه وسیعی از کاندیداها در سراسر کالیفرنیا، بسیار چشمگیر بود و او با تبلیغات در برنامه‌ها و شبکه های رادیویی فارسی زبان، تلاش زیادی کرد تا رأی ایرانیان آمریکایی را از آن خود کند. او جوان 30 ساله ای است که اگر بخواهد برای پست دولتی نامزد شود، آینده درخشانی خواهد داشت .»
الیست می گوید که او کلاه خود را در رقابت های مقدماتی به سمت جمهوری خواهان سنا پرتاب کرده زیرا سیاست های نمایندگان منتخب دموکرات ها در طول سال ها که عمدتاً بر سیاست در کالیفرنیا تسلط داشته اند، او را ناامید کرده است.
الیست که در بورلی هیلز زندگی می‌کند، می‌گوید: «مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، نتیجه مستقیم یک حکومت تک‌حزبی و غیرقابل پاسخگویی است که برای یک نسل در کالیفرنیا داشتیم. با توجه به نتایج وحشتناک برای مالیات دهندگان، صاحبان مشاغل، والدین و تقریباً همه کالیفرنیایی ها، واضح است که ما نیاز به تغییر داریم.»
 
 - "ایده ای بهتر برای حل مشکلات"
در عین حال که جامعه یهودی ایرانی مقیم کالیفرنیای جنوبی در خدمت به دولت موفق بوده است، برخی از اعضای جامعه مقیم نیویورک نیز موفق شده اند. در سال 2018، «آنا کاپلان» اولین زن یهودی-ایرانی بود که پس از پیروزی در رقابت برای گزیده شدن به مقام  سناتوری  ایالت نیویورک، به  این مقام دولتی در ایالات متحده دست یافت. 
آنا کاپلان، ( آنا مناهمی) در یک خانواده یهودی در شهر تبریز به دنیا آمد. او اکنون دومین دوره خود را به عنوان سناتور ایالتی نیویورک برای ناحیه هفتم سپری می کند.
 شاید موفق ترین عضو جامعه یهودی ایرانی از جنوب کالیفرنیا که در حوزهسیاسی فعالیت کرده، وکیل «ماکان دلرحیم» بوده است. در سال 2017، وی توسط سنای ایالات متحده تایید شد و در دوران دولت ترامپ به عنوان دستیار دادستان کل در بخش ضد تراست در وزارت دادگستری ایالات متحده خدمت کرد.
 دلرحیم می گوید:" من از کاری که توانستم در حین انجام وظیفه در وزارت دادگستری انجام دهم، در زمان حساسی که چندین ادغام بین شرکت‌های بزرگ در کشور، به‌ویژه شرکت‌های دارای فناوری پیشرفته در جریان بود، احساس غرور می‌کنم.» 
او اظهار می کند« من در حرفه خود بسیار خوش شانس بودم که در کارهایی که در بخش دولتی و خصوصی به آنها علاقه داشتم، فعالیت کرده ام.»
پست قبلی وی به عنوان دستیار معاون رئیس جمهور و معاون مشاور کاخ سفید در دولت ترامپ به دلیل مشارکت مستقیم وی در کمک به قاضی دیوان عالی ایالات متحده در روند تایید سنا در سال 2017، سروصدای زیادی در جامعه بزرگتر ایرانی آمریکایی ایجاد کرد.
 
دلرحیم می گوید: «قاضی گورسوچ کسی بود که قبل از اینکه رئیس جمهور ترامپ او را به کاندیدای قضاوت در دیوان عالی معرفی کند، می شناختم و از آنجایی که من تجربه قبلی کار به عنوان مدیر ستاد و مشاور ارشد کمیته قضایی سنا را داشتم، با پروسه تایید آشنا بودم و برای من افتخار بزرگی بود که در آن زمان به او مشاوره دادم."
دلرحیم، که ماه گذشته به همراه خانواده‌اش برای زندگی به لس آنجلس بازگشت و اکنون در دفتر کار خصوصی خودش  کار می‌کند، گفت که از دیدن بسیاری از جوانان ایرانی آمریکایی که برای مناصب دولتی نامزد می‌شوند، بسیار خرسند است.
دلرحیم می‌گوید: «من طرفدار افرادی هستم که سیاسی هستند، زیرا آنها ایده بهتری برای حل مشکلات دارند و می‌خواهند واقعاً به جای اینکه این کار را برای تبلیغ خود انجام دهند، اصلاحات واقعی ایجاد کنند. ما در جامعه ایرانی امریکایی هر چه بیشتر با دولت مشارکت کنیم، بیشتر در ساختار این کشور پذیرفته خواهیم شد.
 
نویسنده مقاله: کارمل ملامد 
ترجمه از تیم خبرگزاری ایرانشهر 
 
منبع خبری:
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©