همکاری هنرمندان جایزه گرمی در «آلبوم زیرزمینی» آهنگساز ایرانی که به جرم ساخت آهنگ زندانی شده بود.
به روز شده در      دوشنبه 14 شهریور 1401     -   Monday September 5 2022

مهدی رجبیان که مدتی را در زندان ایران سپری کرده است، با ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی با موسیقیدانان آمریکایی و همکاری آنلاین، آلبوم کلاسیک جدیدی را به نام « می آید» ( It Arrives) ساخته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
 
«مهدی رجبیان» با نوازندگان، خوانندگان و رهبران ارکستر از طریق رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و از آنها خواسته است تا در آلبوم کلاسیک عصر جدید خود، به نام« می آید» (  It Arrives) با او همکاری کنند. 
این آلبوم کلاسیک بصورت زیرزمینی در شهر ساری (واقع در شمال ایران) تهیه شده است.  مهدی رجبیان، 32 ساله، پیشتر مدتی را در زندانی در ایران جایی که موسیقی و سایر هنرهای دیگر سانسور می شود. سپری کرده است. 
مهدی با تعداد کثیری از نامزدها و  برندگان  جایزه گرمی ، هنرمندانی از جمله دانیل هو ( پیانیست و گیتاریست)، جف کافین (ساکسیفونیست ، پیانیست) تیلور ایگستی (خواننده جاز)، گوردی (نوازنده درامر) ، نیکول زورایتیس (خواننده و پیانیست )، پیتر جاکوبسون (نوازنده ویولن سل)، پریا دارشینی (خواننده )، ووتر کلرمن (نوازنده فلات)، کرتیس استوارت (نوازنده ویولن) و امی اندرسون (رهبر ارکستر)در این آلبوم با یکدیگر همکاری کردند.
دیو متیوز باند، نوازنده فلوت و ساکسیفون، که یکی از اعضای گروه راک معروف آمریکایی است، می گوید که رجبیان از طریق فیس بوک با او در تماس بود و بعداً فایل های صوتی را برای او فرستاد تا از راه دور در استودیوی خود در شهر نشویل ضبط کند.
او به اسکای نیوز گفته است: «من در آن زمان از وضعیت مهدی آگاه نبودم. این که فکر کنم ممکن است کسی به خاطر ساخت موسیقی زندانی شود، حتی در ذهن من نمی گنجید، چه رسد به اینکه ساخت موسیقی، تهدیدی واقعی و همیشگی برای او باشد.»
او می افزاید که موسیقی این آهنگساز «گواهی بر روح انسان» است. ما باید صدای کسانی باشیم که از سوی حکومت ها سرکوب می‌شوند.»
دیگر هنرمندانی که با رجبیان همکاری کرده‌اند به اسکای نیوز گفته اند به این که آنها بخشی از این پروژه غیرعادی هستند، افتخار می کنند.
کلرمن، نوازنده فلوت، اهل آفریقای جنوبی که به خاطر اثرش در بزرگداشت نلسون ماندلا معروف شده است، می گوبید: «برای من سخت است که باور کنم در دنیای امروز، هنوز نوازندگانی هستند که نمی توانند صدای موسیقی خود را به گوش دیگران برسانند. »
او می گوید: « موسیقی که مهدی برای من فرستاد، بسیار زیبا بود و این غیرقابل باور است که او در شرایط محدودش چنین موسیقی دوست داشتنی ساخته است.»
تیلورایگستی ،نوازنده جاز که از شجاعت مهدی رجبیان برای خلق موسیقی هنرمندانه اش با وجود شرایط سخت و ناامیدکننده، بسیار شگفت زده شده است، می گوید:« داستان  مهدی آنقدر باورنکردنی است که در ابتدا حتی باور نمی کردم که او یک شخص واقعی باشد.» 
دانیل هو ، نوازنده پیانیست و گیتاریست، می گوید: او نوازنده و آهنگساز فوق العاده ای است و من را با ملودی های نفس گیر و ریتم های مسحورکننده موسیقی ایرانی آشنا کرد. وقتی او از من برای همکاری در آلبوم جدیدش دعوت کرد، بسیار هیجان‌زده شدم و از همکاری با فرهنگ زیبای او افتخار می کنم.»
زوریست، خواننده  جاز، می گوید: « داستان رجبیان برای من غیرقابل باور بود. علیرغم تمام تاریکی هایی که مهدی با آن مواجه بوده، برای من غیرممکن بود که در این پروژه به او کمک نکنم.»
رجبیان می‌گوید که بدون «کمک و پشتکار» نوازندگانی که در این آلبوم حضور دارند، هرگز نمی‌توانست موسیقی تولید کند.
او از طریق ایمیل به اسکای نیوز گفته است: «من به آزادی موسیقی اعتقاد دارم و تا آخر عمرم برای آن مبارزه خواهم کرد. من هرگز خودم را سانسور نمی‌کنم، حتی اگر دوباره به زندان برگردم، هر آنچه را که بخواهم می‌کنم و زمانی را که نیاز به فریاد کشیدن را احساس می‌کنم، از طریق هنر و موسیقی فریاد می‌زنم.» 
مهدی در پایان تأکید کرد : «من شجاع نیستم، بلکه فقط وظیفه خودم را انجام می دهم.»
 
ترجمه : تیم خبری ایرانشهر 
منبع خبر: اسکای نیوز 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©