سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از خشونت نیروهای امنیتی و محدودیت های اینترنتی در ایران ابزار نگرانی کرد
به روز شده در      سه شنبه 5 مهر 1401     -   Tuesday September 27 2022

راوینا شمداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، در روز سه شنبه 27 سپتامبر طی بیانیه ای اعلام کرد: «این دفتر، از واکنش خشونت آمیز نیروهای امنیتی به اعتراضات در ایران و همچنین محدودیت های ارتباطی برای استفاده از تلفن ثابت و موبایل، اینترنت و پلتفرم های رسانه های اجتماعی در این کشور بسیار نگران می باشد». وی در این بیانیه اذعان کرد: «طی 11 روز گذشته، هزاران نفر به تظاهرات ضد حکومتی در سراسر کشور پیوسته اند و نیروهای امنیتی در برخی موارد بسوی آنها گلوله های جنگی شلیک کرده اند. »
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
راوینا شمداسانی در این بیانیه یادآور شد: « بسیاری از معترضین در جریان اعتراضات به مرگ مهسا امینی کشته، مجروح و یا بازداشت شده اند. بطوری که به دلیل محدودیت های مخابراتی، تعیین تعداد دقیق این تلفات و دستگیری ها بسیار دشوار شده است. بطوری که در 24 سپتامبر، رسانه های دولتی ایران تعداد کشته شدگان را41 نفر اعلام کردند. در حالی که سازمان های غیردولتی که این اوضاع را رصد می کنند، رقم کشته شدگان را بیشتر اعلام کرده اند که از جمله تعدادی زن و کودک در بین کشته شدگان در حداقل یازده استان این کشور گزارش شده است. »
سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اذعان کرد: « ما از اظهارات برخی از مقامات و مسوولین جمهوری اسلامی ایران که معترضان را با عناوین نامناسب خطاب کرده و بر علیه آنها اعمال زور کرده اند، به شدت نگران هستیم.»
 
وی در این بیانیه تأکید کرد، این حکومت هرگز نباید از سلاح گرم صرفاً برای پراکنده کردن اجتماعات معترضین استفاده کند. همچنین گزارش ها نشان می دهد که صدها نفر از جمله مدافعان حقوق بشر، وکلا، فعالان جامعه مدنی و حداقل 18 روزنامه نگار نیز دستگیر شده اند. در حالی که طی چند روز اخیر فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی  در استان گیلان اعلام کرده بود: در ادامه اعتراضات طی سه روز 739 نفر از جمله 60 زن دستگیر شدند. 
 
راوینا شمداسانی در ادامه اعلام کرد: ما از مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که همه معترضانی را که خودسرانه بازداشت کرده اند را آزاد کند. وی افزود: ما نگران هستیم که اختلال در خدمات ارتباطی، اثرات جدی بر تبادل اطلاعات، انجام فعالیت های اقتصادی و دسترسی به خدمات عمومی داشته باشد و این موضوع به ویژه حق آزادی بیان را نیز تضعیف کند. ما از مقامات می خواهیم که دسترسی به اینترنت را به طور کامل برای مردم ایران بازگرداند.»
وی در پایان اظهار داشت: « ما نگران نقض حقوق بشر در ایران، از جمله مرگ مکرر معترضان توسط نیروهای امنیتی این حکومت همانند آنچه  در نوامبر 2019، ژوئیه 2021، و می 2022 اتفاق  افتاد، هستیم. 
سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مجدداً از مقامات حکومت جمهوری اسلامی ایران خواست که به‌عنوان یک کشور عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، به حقوق آزادی عقیده، بیان، اجتماعات مسالمت‌آمیز و تجمعات به طور کامل احترام بگذارند.
 
ترجمه از گروه خبری خبرگزاری ایرانشهر 
منبع خبر: سایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©