سمپوزیوم « زن، زندگی، آزادی:آینده دموکراتیک ایران» در دانشگاه تورنتو برگزار شد
به روز شده در      یکشنبه 25 دی 1401     -   Sunday January 15 2023

در پی جنبش سراسری در ایران، سمیناری با موضوع «زن، زندگی،آزادی:آینده دموکراتیک ایران» با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصان فارسی زبان از سراسر جهان در دانشگاه تورنتو برگزار گردید. این سمینار برای اولین بار در روز شنبه 14 ژانویه بصورت آنلاین و حضوری برگزار شد و به موضوع جنبش زنان در ایران و چشم انداز آینده کشور پرداخت.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
این رویداد دانشگاهی به همت الهه امید میرجلالی مدیر انستیتو مطالعات ایرانی و محمد توکلی طرقی، استاد تاریخ و تمدن های خاورمیانه و خاور نزدیک دانشکده هنر و علوم دانشگاه تورنتو برگزار شد.  
توکلی طرقی در خصوص این رویداد اظهار داشت: «ما انستیتو پیشرو مطالعات ایرانی در آمریکای شمالی هستیم که رویدادها، سمینارها و بحث های هفتگی بیشماری در مورد جنبه های مختلف تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران داشته ایم. از این رو، وظیفه خود می دانیم که به جای نشستن و تماشای آنچه در ایران می گذرد، جلسات بحث و گفتگوی دانشگاهی در باره گذار به دوره ایران دموکراتیک برگزار کنیم.»
وی گفت: «ایران در سال 1357 ( 1979 )انقلاب کرد، ولی با وعده آزادی، رژیم اسلامی را تحویل گرفت و حال سؤال این است که: چگونه می‌توان از طریق مشارکت، تفکر و بحث در مورد جنبش آزادیخواهانه اخیر در ایران، اخلاق دموکراتیک را تقویت کرد.»
وی در خصوص افراد شرکت کننده در این رویداد گفت: اعضای پنل این سمپوزیوم از تمامی گروه های فرهیخته از جمله وکلای حقوق بشر مانند مهرانگیز کار، نویسنده مشهور بین المللی حوادث انقلاب 1979 گرفته، تا چهره های برجسته جامعه ایرانی کانادا مانند علی احساسی نماینده مردم منطقه تورنتو و اساتیدی مانند نازیلا غنی از دانشگاه آکسفورد و گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه آزادی مذهب و عقیده حضور داشتند. 
توکلی طرقی گفت: «دراین سمپوزیوم نمایندگانی از تمامی مذاهب بویژه یهودیان و بهائیان ایرانی نیز حضور داشتند که این تنوع اعضای شرکت کننده خود یک ویژگی متمایز رویداد بشمار می آید.»
وی افزود: «این سمپوزیوم یک رویداد منحصر بفرد بود، چراکه ما در این رویداد به یک معنا، هم به تاریخ و هم به افق انتظارات برای یک ایران دموکراتیک و متکثر پرداختیم.»
 
توکلی طرقی خاطرنشان کرد، در حالی که این سمپوزیوم تماماً به زبان فارسی بود، کارشناسان و متخصصان انگلیسی زبان نیز از آن بهره بردند. وی اضافه کرد: «ما در سمپوزیوم های آینده نیز ممکن است به موضوعاتی از جمله: آزادی اندیشه و استقلال دانشگاه ها از مداخله دولت بپردازیم.» 
 
ترجمه گروه خبری ایرانشهر 
منبع : سایت خبری دانشگاه تورنتو 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©