وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد: سه مرد متهم که مأمور ترور نافرجام مسیح علینژاد بودند، از ایران دستور می گرفتند
به روز شده در      شنبه 8 بهمن 1401     -   Saturday January 28 2023

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا در روز جمعه 27 ژانویه با اعلام این خبر که سه فرد متهم در طرح ترور مسیح علینژاد مورد حمایت جمهوری اسلامی می باشند،گفت: «دولت ایران قبلاً مخالفان خود را در سراسر جهان از جمله آنهایی که مخالف نقض حقوق بشر این رژیم هستند، را مورد هدف قرار داده است.» او گفت که «افرادی در ایران» این متهمان را مأمور کشتن این خبرنگار ایرانی آمریکایی کرده اند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
این افراد به نام های رفعت امیر اوف 43 ساله از ایران، پولاد عمر اوف 38 ساله از جمهوری چک و خالد مهدی اف 24 ساله از یونکرز نیویورک، به پولشویی و مشارکت در ترور مسیح علینژاد متهم شده اند. 
مریک گارلند اذعان کرد: « این فرد قربانی(اشاره به مسیح علینژاد) در مورد نقض حقوق بشر، رفتار تبعیض آمیز با زنان، سرکوب دموکراسی و آزادی بیان و حبس و زندانی، شکنجه و اعدام مردم ایران را توسط این رژیم به اطلاع عموم می رساند. «این فعالیت چنان تهدیدی برای دولت ایران ایجاد کرده است که رئیس دادگاه‌های انقلاب ایران هشدار داده است که هرکس فیلم‌هایی در انتقاد از این رژیم برای قربانی ارسال کند، به زندان محکوم خواهد شد».
لیزا موناکو، معاون دادستان کل، گفت: «این پرونده همچنین تهدید و رفتار وقیحانه ای که از ایران سرچشمه می گیرد، را نشان می دهد. او همچنین به اتهاماتی که علیه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در طرحی ادعایی برای قتل یک مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده و به اتهامات علیه هکرهای ایرانی متهم به هدف قرار دادن شرکت‌های خدماتی آمریکا نیز اشاره کرد.
 
پس از اعلام این اتهامات توسط مقامات آمریکایی، مسیح علینژاد به آسوشیتدپرس گفت: « رژیم ایران فکر می‌کند با تلاش برای کشتن من، می تواند من و یا زنان دیگر ایرانی را ساکت کند. این کار آنها فقط من را بیشتر تقویت و قدرتمندتر می کند تا برای دموکراسی بجنگم و صدای زنان شجاعی باشم که در خیابان ها در مقابل اسلحه و گلوله رژیم جمهوری اسلامی مبارزه می کنند.»
او گفت که مقامات اف‌بی‌آی پیامهایی را که بین این افراد متهم رد و بدل شده است خوانده اند که انتهای پیامشان نوشته اند: «امروز این کار انجام می‌شود».
از سویی دیگر، نماینده ایران در سازمان ملل متحد به درخواست برای اظهار نظر درباره این اتهامات پاسخ نداده است و رسانه های حکومتی جمهوری اسلامی نیز این اتهامات را تأیید نکرده اند. در حالی که که گفته می شود فردی که این توطئه را سازماندهی کرده است در ایران زندگی می کند ولی این کیفرخواست حکومت را به اجیرکردن برای قتل این فرد متهم نمی کند.
 
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت، با این حال، این پرونده «نمونه نگران‌کننده‌ای از تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی برای کشتن، شکنجه و ارعاب در جهت ساکت کردن فعالان ایرانی در سراسر جهان است».
کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، گفت، در سال‌های اخیر، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران استفاده از «تاکتیک‌های سرکوب فراملی» را برای هدف قرار دادن مخالفان و منتقدان سیاسی افزایش داده‌اند. او گفت که در کنار توطئه آدم ربایی و ترور، تاکتیک ها شامل نظارت، عملیات سایبری و ارعاب خانواده و دوستان در ایران بوده است.
وی گفت: «تلاش‌های دولت ایران برای ساکت کردن منتقدانش به مرزهای ایران محدود نمی‌شود».
 
مسیح علینژاد به آسوشیتدپرس گفت امیدوار است که رفتارهای رژیم جمهوری اسلامی برای کشتن یک شهروند آمریکایی در خاک آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به درخواست های برخی از اعضای کنگره و اتحادیه اروپا را به قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سازمان های تروریستی متقاعد کند. 
او گفت: «آنها در واقع مقامات ایالات متحده را به چالش می‌کشند تا ببینند اگر مجازاتی در کار نباشد، چه عواقبی در پی خواهد داشت و هیچ دلیلی وجود ندارد که از کشتن آمریکایی‌های بی‌گناه یا ایرانی‌های بی‌گناه دست بردارند».
 
مهدی اف سال گذشته با یک تفنگ پر از گلوله در محل زندگی مسیح در بروکلین دستگیر شد. علینژاد در آن زمان به آسوشیتدپرس گفت که مقامات به او گفته بودند که این مرد در تعقیب وی بوده و ویدیوی امنیتی خانه او نشان می داد که وی در حال گشتن اطراف خانه مسیح بوده است. 
وکیل مهدی اف از اظهار نظر در روز جمعه خودداری کرد. عمر اوف اوایل ماه جاری در جمهوری چک دستگیر شد و هنوز مشخص نیست که آیا او وکیلی دارد که از طرف خود صحبت کند.
امیروف اولین جلسه دادگاه خود را در نیویورک انجام داد و مایکل مارتین وکیل دادگستری از طرف او ادعای بی گناهی کرد. در جلسه کوتاه دادگاه، مدافع بلافاصله درخواست وثیقه نکرد. 
این سه متهم در عین حال، بر اساس اسناد دادگاه، اعضای یک سازمان جنایتکار اروپای شرقی هستند که با ایران ارتباط دارد.
در کیفرخواست آمده است که امیروف، یکی از رهبران گروهی که در ایران زندگی می‌کند، "موظف شد" او را توسط افراد ناشناس در آنجا هدف قرار دهد. گارلند از ارائه جزئیات بیشتر در مورد محل مبدا سفارشات خودداری کرد. امیروف به عمروف که در اروپای شرقی زندگی می کند مراجعه کرده و آنها مهدی اف مستقر در نیویورک را اجیر کرده و مبلغ 30000 دلار پول نقد به او دادند. مقامات ایالات متحده گفتند که مهدی اف تفنگ را دریافت کرد و در ماه ژوئیه شروع به تماشای خانه خود کرد.
در کیفرخواست آمده است که او عکس‌ها و فیلمهایی گرفته است تا به بهانه ای بتواند مسیح را از خانه بیرون بکشد.
 
ترجمه خبرگزاری ایرانشهر 
 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©