رفتار ایران در ماه های آینده زیر ذره بین خواهد بود
به روز شده در      دوشنبه 22 اسفند 1401     -   Monday March 13 2023

در حالی که ایران و عربستان با میانجیگری چین تلاش می کنند روابط دیپلماتیک خود را از سرگیرند، مقاله نویسان سعودی از تمرکز بر رفتار جمهوری اسلامی ایران طی ماه های آینده می نویسند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
حمود ابوی، مقاله نویس سعودی در روز یکشنبه 12 مارچ مدعی شد که عربستان سعودی رفتار ایران را در طول دوره دو ماهه توافق شده برای احیای روابط مدنظر قرار خواهد داد که لازمه احتیاط در رقابت طولانی مدت بین قدرت های مسلمان سنی و شیعه منطقه است.
تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه های خود ظرف دو ماه آینده به توافق رسیده اند و وزرای امور خارجه آنها برای اجرای این توافق (بدون اشاره به جدول زمانی دقیق تر)، ملاقات خواهند کرد.
حمود ابوطالب مقاله نویس سعودی دیلی نیز در این رابطه نوشت: «دوره دو ماهه این توافق، اولین آزمون اعتبار و اثبات حسن نیت ایران است، زیرا باید شاهد آغاز تغییرات واقعی در چشم انداز منطقه و تعاملات این کشور با عربستان باشیم.» 
منبع اصلی تنش ایران و عربستان، یمن است، جایی که ریاض رهبری یک ائتلاف نظامی را بر عهده دارد که از سال 2015 با جنبش حوثی‌های همسو با ایران می‌جنگد  و در طول این جنگ موشک‌ها و پهپادها را به سمت عربستان پرتاب کرده است.
 
عبدالله العتیبی نیز در مقاله ای در روزنامه الشرق الاوسط نوشت: جدول زمانی بازگشایی سفارتخانه ها، پایبندی ایران را "آزمایش" می کند که در این رابطه، پکن می تواند نقش موثرتری نسبت به تلاش های "شکست" خورده غرب ایفا کند.
 
طارق الحمید، ستون نویس دیگر سعودی همچنین نوشت: «داشتن روابط دیپلماتیک حتی اگر در سطح پایین باشد طبیعی است، زیرا رویکرد توسعه طلبانه ایران ، اصطکاک زیادی را با عربستان سعودی ایجاد کرده است...(اما) ما باید چشمانمان را باز کنیم.» وی افزود: چین ضامن این توافق است، اگر ایران به آن عمل نکند این مسأله مهم خواهد بود.
در حالی که ایالات متحده نسبت به تعمیق روابط بین کشورهای خلیج فارس و رقیب اقتصادی اش چین، ابراز نگرانی کرده است، مقامات ریاض و ابوظبی بارها گفته‌اند که به دنبال تنوع بخشیدن به شرکای استراتژیک خود هستند و در عین حال برای امنیت منطقه بر واشنگتن فشار می‌آورند.
 
ترجمه گروه خبری ایرانشهر 
 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©