پهپادهای ایرانی مراکش را تهدید می کند. آمریکا و اروپا در مقابل این تهدید مسئولند.
به روز شده در      دوشنبه 14 فروردین 1402     -   Monday April 3 2023

سایت خبری میمری در روز دوشنبه 3 اپریل با اشاره به گزارش تحلیلی خیرالله روزنامه نگار لبنانی که در روزنامه امارات دیلی العرب مستقر در لندن، درباره استقرار پهپادهای ایرانی در عرصه های مختلف منتشر شده بود، نوشت: جبهه پولیساریو اکنون پهپادهای ایرانی را در اختیار دارد و از آنها برای تهدید مراکش استفاده می‌کند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
خیرالله روزنامه نگار لبنانی در گزارش خود تصریح کرد که میزان خطر پهپادهای رژیم جمهوری اسلامی ایران زمانی آشکار شد که روسیه از آنها در جنگ اوکراین استفاده کرد و قبل از آن حوثی‌های مورد حمایت این رژیم از آنها برای هدف قرار دادن عربستان سعودی استفاده کردند. وی افزود که اتحاد ایران و روسیه و تهدیدی که اکنون بوسیله پهپادهای این رژیم از سوی پولساریو متوجه مراکش می شود، آزمونی حیاتی برای آمریکا و اروپا است که مسئولیت مقابله با این تهدید را بر عهده گیرند.
لازم به ذکر است که در اوایل اکتبر 2022، "عمر منصور" از مقامات پولیساریو - جنبشی که از سوی الجزایر حمایت می‌شود و برای ایجاد کشوری مستقل در صحرای غربی در سرزمین‌های مورد ادعای مراکش فعالیت می‌کند- اظهار داشت که سازمان او "به زودی از پهپادها به عنوان بخشی از جنگ فرسایشی خود در صحرای غربی استفاده خواهد کرد". 
همچنین در 27 اکتبر 2022، نماینده مراکش در سازمان ملل، عمر هلاله، سفیر مراکش، مدعی شد که رژیم جمهوری اسلامی و حزب‌الله در حال مسلح کردن پولیساریو به سلاح‌های پیشرفته از جمله پهپادهای ایرانی هستند و عکس‌هایی ارائه کرد که ادعای خود را تایید می‌کند. وی رژیم جمهوری اسلامی ایران و حزب الله را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد و هشدار داد که استفاده از پهپادهای ایرانی علیه مراکش توسط پولیساریو با واکنش تند و مناسبی مواجه خواهد شد.
 
در زیر گزیده هایی از ستون خیرالله روزنامه نگار لبنانی ترجمه شده است: 
 
"جنگ در اوکراین نه تنها جهان را تغییر داد، بلکه ماهیت جنگ‌ را نیز با استقرار پهپادهای ایرانی، در خطوط مقدم جبهه تغییر داد. این جنگ خطر رژیم جمهوری اسلامی ایران را آشکار کرد که شروع به تهدید مستقیم اروپا کرده است. ظاهراً آماده است تا فعالیت های خود را به شمال آفریقا نیز گسترش دهد.
دولت ایالات متحده از این موضوع آگاه شده است و آلمان اخیراً شروع به اتخاذ مواضع بسیار محکم در مورد دستیابی ایران به سلاح های هسته ای و به طور کلی در مورد برنامه هسته ای ایران کرده است.
 
رژیم جمهوری اسلامی قبلاً با استفاده از حوثی‌های یمن از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی از جمله فرودگاه‌ها نیز استفاده کرده است و حتی یک بار از آنها برای حمله به فرودگاه عدن در یمن استفاده کرده است. 
این سوابق، خطر جدی پنهانی انتقال پهپادهای ایرانی به پولیساریو را به عنوان بخشی از جنگی که رژیم الجزایر علیه مراکش به راه انداخته است، نشان می دهد و آنچه مسلم به نظر می رسد این است که در موضع آمریکا نسبت به ایران و جاه طلبی های هسته ای، موشک ها و پهپادهایش تغییری رخ داده است. رژیم جمهوری اسلامی پس از تبدیل شدن به بخش جدایی ناپذیری از جنگ اوکراین، چشمان اروپا و ایالات متحده را باز کرد. در نهایت رئیس جمهور روسیه برای به راه انداختن جنگ فرسایشی در اوکراین مجبور شده است تا تسلیم این رژیم شود. سرنوشت پوتین اکنون به این رژیم و حمایت آن بستگی دارد. به ویژه با توجه به اینکه چین هنوز تصمیم نهایی خود برای مشارکت در جنگ اوکراین و تعهدش به حمایت نظامی از پوتین  را اعلام نکرده است.
دولت آمریکا تا کی می‌تواند رفتار ایران را تحمل کند؟ موضوع نه رفتار ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن است و نه شبه‌نظامیانی که زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و در این کشورها فعالیت می کنند، بلکه مواردی بسیار فراتر از این است، پهپادهای ایرانی هستند که دیگر محدود به عراق، سوریه، لبنان و یمن نمی باشند، بلکه شروع به گسترش به کشورهای عربی کرده اند. در شمال آفریقا تلاش آشکاری برای حمله به مراکش وجود دارد، به این معنی که ایالات متحده و اروپا مسئولیت بزرگی دارند و با یک آزمون مهم روبرو هستند. 
ترجمه: خبرگزاری ایرانشهر 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©