برخی از مواد صاف کننده دائمی مو می‌توانند باعث بیماری های کلیوی شوند.
به روز شده در      پنجشنبه 17 فروردین 1402     -   Thursday April 6 2023

پروفسور لیندا شاویت از مرکز پزشکی شار زدک در اسرائیل پیش‌بینی کرد که بسیاری از موارد جدید بیماری های کلیوی، ناشی از صاف کردن دائمی مو می باشد. وزارت بهداشت اسرائیل ماه گذشته طبق پیش نمایش این پژوهش که در مجله آمریکایی بیماری‌های کلیوی منتشر شده بود، تمام محصولات حاوی اسید گلیوکسیلیک را ممنوع کرده است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
این متخصص به تایمز اسرائیل گفت: «ما ۲۶ مورد آسیب حاد کلیوی را طی سه سال گذشته ثبت کرده‌ایم»
بیماران مورد مطالعه این پژوهش که میانگین سنی 28 سال داشته و هیچگونه سابقه بیماری نداشته اند، پس از استفاده از محصولات صاف کننده مو، عوارضی از جمله : درد شکم، تهوع، استفراغ و بثورات پوستی سر را تجربه کرده‌اند. 
پروفسور شاویت گفت: «هیچ یک از این بیماران فوت نکرده‌اند و آسیب‌ها قابل برگشت بود، اما سه زن جوان مورد مطالعه برای چند هفته تحت دیالیز بودند و تعدادی از آن‌ها نیاز به نمونه برداری از کلیه داشتند.» وی اضافه کرد که برخی از این افراد نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که این موضوع جدی می باشد. 
محصولات حاوی اسید گلیوکسیلیک، در کرم‌های مخصوص برای «صاف کردن دائمی مو» موجود است که باعث ماندگاری چندماهه صافی مو می‌شود. این کرم‌ها معمولا در سالن‌های آرایشی استفاده می‌شوند.
شاویت اضافه می کند: « اسید گلیوکسیلیک می‌تواند جذب پوست شود و وقتی وارد جریان خون می شود، می‌تواند متابولیزه شود، سپس به کلیه‌ها رفته و باعث آسیب گردد. اگزالات یک مولکول طبیعی است که مقادیر بیش از اندازه آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.»
وی گفت که ممکن است این مواد شیمیایی پیش از این، به کلیه بسیاری از افرادی دیگری که از این موضوع  بی‌خبر بوده اند، آسیب رسانده باشد.
شاویت معتقد است که ممنوعیت اسید گلیوکسیلیک جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. وی ابراز امیدواری کرد که همه سالن‌ها این ممنوعیت را رعایت کنند.
لازم به ذکر است که وزارت بهداشت اسرائیل ماه گذشته طبق پیش نمایش این تحقیق که در مجله آمریکایی بیماری‌های کلیوی منتشر شده است، تمام محصولات حاوی اسید گلیوکسیلیک را ممنوع کرد.
ترجمه: خبرگزاری ایرانشهر
منبع: تایمز اسرائیل
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©