اجبار یهودیان تهران برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، برگزاری مسالمت آمیز نیایش اعراب مسلمان در مسجد الاقصی
به روز شده در      جمعه 25 فروردین 1402     -   Friday April 14 2023

به رغم تبلیغات شدید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر « به خاک و خون کشاندن مراسم نیایش در مسجد الاقصی در روز به اصطلاح جهانی قدس»، بنا بر گزارش های خبرگزاری های بین المللی، حدود 250 هزار نفر از اعراب در این مراسم به صورت مسالمت آمیز شرکت نمودند و مراسم نیایش آخرین جمعه ماه رمضان را برگزار کردند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
خاطر نشان می گردد، از زمانی که اورشلیم در سال 1967 آزاد شده است، نمازگزاران و باورمندن هر سه دین یهود، مسیحی و اسلام می توانند آزادانه در مکان های مقدس این شهر به نیایش بپردازند. 
 پیش از آزادی اورشلیم توسط اسرائیل، اورشلیم شرقی زیر سلطه کشور اردن بوده و یهودیان به هیچ وجه حق ورود به شهر اورشلیم را نداشتند، چه برسد به اینکه به مراسم دعا و نیایش بپردازند. 
از سویی دیگر، رژیم جمهوری اسلامی ایران، جامعه کوچک یهودی داخل کشور را تحت فشار قرار داد تا مراسم روز پایانی جشن عید پسح را در روز جمعه 14 اپریل (25 فروردین) برگزار ننمایند و به جای آن، در راهپیمایی سالانه روز قدس علیه اسرائیل که خواستار نابودی آن می باشند، شرکت کنند.
بن سبطی، کارشناس مسائل ایران از موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم، در روز یکشنبه 9 اپریل با اعلام  این خبر به جروزالم پست گفت: «بدلیل فشارهایی که از سوی این رژیم بر یهودیان داخل ایران وارد می شود،همه می دانند در صورتی که در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند، آسیبی به آنها نخواهد رسید.»
سبطی که متولد تهران است و فارسی را روان صحبت می کند، تاکید کرد: «جامعه یهودی ایران مجبور است از تظاهرات روز قدس حمایت کند تا در دولت توتالیتر اسلامی "بقا" داشته باشد و زنده بماند.» وی خاطرنشان کرد: « درواقع، بسیاری از یهودیان ایرانی با شرکت در تظاهرات قدس از خطر بزرگتری دوری می کنند.»
در پی این خبر، انجمن کلیمیان ایران روز دوشنبه 10 اپریل در شبکه اجتماعی تلگرام به 9000 عضو خود اعلام کرد: با توجه به همزمانی اولین جمعه بعد از موعد پسح با ماه رمضان و روز قدس( 25 فروردین برابر با 14 اپریل ) از هر گونه تجمع در مراکز تفریحی در این روز خودداری نمایند و حضور در تفرجگاهها و فضاهای تفریحی را در روز جمعه هفته دیگر (اول اریبهشت برابر 21 اپریل) برای این امر اخصاص دهند.
در پیامی دیگر، روابط عمومی این انجمن ضمن دعوت برای شرکت در راهپیمایی روز قدس نوشت: « جامعه کلیمیان ایران با شرکت گسترده در راهپیمایی این روز و اعلام انزجار از اعمال ظالمانه افرادی که به هیچ دین و آیینی پایبند نیستند، بنابه کلام امام راحل مبنی بر اینکه «حساب جامعه یهود از صهیونیست جدا است» را یک بار دیگر به گوش همه جهانیان یادآور خواهند شد.»
 
بن سبطی در این خصوص گفت: « یهودیان در ایران باید "خیلی مراقب" باشند. زیرا آنها «همیشه تحت محدودیت هستند». وی افزود: « رژیم گاهی سپاه یا بسیج را به کنیسه‌ها می‌فرستد تا ببیند درباره اسرائیل صحبت می‌کنند یا علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران.»
سبطی، کارشناس مسائل ایران تصریح کرد که معمولاً حدود 50 نفر یهودی ایرانی در راهپیمایی روز قدس حضور می یابند تا به اصطلاح «همدردی با این رژیم» را نشان دهند زیرا یهودیان ایرانی تحت کنترل شدید رژیم جمهوری اسلامی زندگی می کنند و همچنین مجبورند که به سازمان ها و مساجد علیه اسرائیل کمک مالی کنند.
گفتنی است، حداقل 80 هزار نفر یهودی ایرانی در زمان شاه در ایران زندگی می کردند که اکثر آنها پس از انقلاب 1979 از ایران مهاجرت کردند. رژیم جمهوری اسلامی پس از انقلاب، یهودیان بسیاری را در داخل کشور بازداشت و با اتهامات واهی جاسوسی بسیاری از آنها را زندانی کرد. 
خبرگزاری ایرانشهر: لازم به یادآوری است که رژیم جمهوری اسلامی ایران ، حبیب القانیان رئیس انجمن کلیمیان تهران، کارآفرین و سرمایه دار بزرگ ایرانی و نخستین بنیانگذار کارخانجات پلاستیک سازی پلاسکو و صنایع پروفیل آلومینیوم که از او به عنوان یک «خیر» نام می بردند، را در روز 9 می 1979 (19 اردیبهشت 1358 برابر با 12 ایار 5739) اعدام کرد. وی به عنوان نخستین یهودی اعدامی پس از انقلاب 1357 بود که تمام اموال و کارخانه هایش توسط این رژیم مصادره گردید. اعدام این یهودی خیّر و نیکوکار در مهاجرت گسترده یهودیان ایران تأثیر بسیار زیادی داشت. 
 
ترجمه : خبرگزاری ایرانشهر 
 

 

بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©