سازمان عفو بین‌الملل : ایران، عربستان سعودی و چین دارای بیشترین اعدامها در سال 2022 بوده اند
به روز شده در      سه شنبه 26 اردیبهشت 1402     -   Tuesday May 16 2023

به گزارش سازمان عفو بین الملل، دو کشور خاورمیانه، ایران و عربستان به همراه چین بیشترین اعدام ها را در سال گذشته به خود اختصاص دادند. عفو بین‌الملل تعداد دقیقی در مورد کشور چین اعلام نکرد، اما می گوید احتمال می رود که صدها اعدام توسط دولت این کشور در سال 2022 انجام شده باشد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
با آغاز اعتراضات مردمی پس از مرگ مهسا امینی در ماه سپتامبر، جمهوری اسلامی ایران با اعدام 576 نفر بیشترین اعدامها را داشته است و پس از آن عربستان سعودی با 196 اعدام در سال گذشته در رتبه دوم قرار دارد. 
 
سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود که در 16 می، منتشر شد، گفت که این کشورها خود در «قتل عام» مردم «مجرم» محسوب می شوند.-
اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل و گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های غیرقانونی و خودسرانه گفت: «عربستان سعودی 81 نفر را در یک روز اعدام کرد». این مطلب اشاره ای است به وقایع 12 مارچ 2022 عربستان، زمانی که تعداد زیادی به دلایل مختلفی از قتل گرفته تا مخالفت سیاسی با رژیم مربوطه اعدام می شدند. 
یک گروه کمپین رپریو( Repreive ) ، پیشتر اعلام کرده بود که از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان در سال 2015، میزان اعدام ها در عربستان سعودی تقریبا دو برابر شده است.
کالامار  با اشاره به اعدامهای اخیر در ایران افزود: جمهوری اسلامی در تلاشی مذبوحانه برای پایان دادن به قیام مردم ایران، صرفاً به دلیل استفاده از حق اعتراض، بسیاری از معترضین را اعدام کرد.
علاوه بر ارقام بالای اعدام در دو کشور ایران و عربستان سعودی، در مصر 24 نفر و در ایالات متحده 18 نفر اعدام و یا به قتل رسیده اند.  
 
در مجموع 883 اعدام در سال 2022 اجرا شده است که بیشترین میزان این اعدامها طی پنج سال اخیر بوده و نسبت به سال 2021 ، 51 درصد افزایش یافته است. 
 
در این گزارش آمده است که تنها 20 کشور مسئول همه این اعدامها می باشند، اما با توجه به عدم شفافیت در مورد استفاده از مجازات اعدام در چندین کشور دیگر، تعداد واقعی بیشتر از این آمار اعلام شده می باشد. علاوه بر چین، ارقام مربوط به دو کشور کره شمالی و ویتنام نیز در گزارش عفو بین‌الملل گنجانده نشده است، زیرا آمار مشخصی از آنها در دسترس نمی باشد. 
 
ترجمه : خبرگزاری ایرانشهر 
منبع : سایت خبری فوربز  Forbes
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©