مواضع گروه های اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
به روز شده در      چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402     -   Wednesday May 17 2023

سلفی های جهادی قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، واکنش هایی را نسبت به کاندیداها نشان دادند. برخی از اردوغان به عنوان یک کاندیدای «اسلام گرا» حمایت کردند، برخی دیگر، انتخابات دموکراتیک را نوعی «شرک» خواندند و ترکیه را به عنوان کشوری سکولار معرفی نمودند که با اسلام مخالف است و همه نامزدها را نیز «کافر» خواندند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
در 14 می 2023، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی حزب راستگرای عدالت و توسعه  49.5 درصد آراء را به دست آورد، در حالی که رقیب اصلی او، کمال قلیچدار اوغلو از حزب جمهوری خواه خلق 44.9 درصد از آراء را از آن خود کرد. از آنجایی که هیچ یک از این دو کاندیداها اکثریت آراء را به دست نیاوردند، انتخابات به دور دوم در روز 28 مه، کشیده شد. 
با توجه به اینکه اردوغان در انتخابات 2014 و 2018 با اکثریت قابل توجهی پیروز شد، عدم موفقیت او در انتخابات این دوره، حاکی از کاهش محبوبیت وی در سال های اخیر می باشد. 
 
حمایت گروه های جهادی سوریه از اردوغان 
 
برخی از جهادی ها با اشتیاق یا با اکراه از اردوغان حمایت می کنند. یک هیئت مذهبی وابسته به جهادی های سوریه از رئیس جمهور ترکیه تمجید کرد و خواستار رأی دادن به او شد، در حالی که روحانیون جهادی حامی هیئت تحریر الشام و القاعده او را بهترین نامزد این انتخابات معرفی نمودند و در عین حال از او انتقاد نیز کردند.
شورای اسلامی سوریه (SIC)، یک نهاد حامی شورشیان وابسته به ارتش ملی سوریه (SNA) که مورد حمایت ترکیه است، در 11 مه بیانیه ای صادر کرد و از همه افراد دارای تابعیت ترکیه خواست در انتخابات این دوره شرکت کنند و تأکید کرد که به اردوغان رأی دهند. 
بیانیه SIC که در نسخه های عربی و ترکی منتشر شد، انتخابات ترکیه را برای منطقه و کل جهان دارای "اهمیت بسیار" دانست و تأکید کرد: « رأی دادن برای هر کسی که حق رای دارد، واجب است، در حالی که "بی طرفی" در مورد این موضوع حیاتی غیر قابل قبول می باشد.»
 
شورای اسلامی سوریه (SIC) که به شدت بر انتخاب اردوغان تأکید می کند، از همه ترک‌ها و همچنین سوری‌ها و سایر عرب‌هایی که تابعیت ترکیه را دارند، خواست به کاندیدایی که طی سال‌های گذشته توانایی خود را برای حفظ ثبات و انسجام ترکیه نشان داده‌است، رأی دهند. این گروه اذعان کرد:« اردوغان کاندیدایی قوی تر و تواناتر است که عدالت و توسعه را شعار و رفتار خود قرار داده است». گروه SIC با اشاره آشکار به اردوغان، خواستار رای دادن به رئیس جمهوری شد که باعث "احیای ترکیه" شده است، و این کشور را به یکی از "ملت های پیشرفته" و "بازیگر اصلی نظام جهانی" تبدیل کرده است و با صدای بلند اعلام می کند: جهان بزرگتر از پنج است.»
گروه SIC همچنین رئیس جمهور فعلی را به دلیل جانبداری از اهداف امت اسلامی، دفاع از مظلومان، حمایت از حقوق پناهندگان سوری و رد اظهارات نژادپرستانه تحسین کرد. 
 
از سویی دیگر یک روحانی مستقر در لندن اسماعیل کلام ملقب به ابومحمود الفلسطینی، از حامیان سرسخت گروه جهادی سوری HTS، در 15 مه پست تلگرامی را منتشر کرد که در آن تاکید می کند که علیرغم برخی مشکلات سیاسی، اردوغان بهترین نامزد است .
ابومحمود در این پست نوشته است: اردوغان از حریفش بهتر است و پیروزی او خیر بزرگی به همراه خواهد داشت. این جهادی مستقر در لندن، با رد نظرات برخی اسلامگرایان اردوغان که کاهش محبوبیت رئیس جمهور را به گردن اعراب ها یا گروه های اسلامی عرب می اندازند، تاکید کرد : « مشکل اردوغان به دلیل مسائل داخلی ترکیه است.»  پیشتر ابومحمود، رئیس جمهور ترکیه را در اصول خود ریاکار و دیکتاتور خواند و او را متهم کرد که از اعراب و دیگران "استثمار" کرده تا از آنها برای پیشبرد منافع ملی گرایی ترک استفاده نماید. وی گفته بود: « کسانی که در مورد نتیجه انتخابات ترکیه تصمیم می گیرند، مردم ترکیه هستند که بیشتر آنها ملی گرایان نژادپرست می باشند، در حالی که اعراب هیچ مسئولیتی در قبال شکست اردوغان در دور اول نداشته اند. »
 
جهادیان سلفی وابسته به القاعده و داعش در مقابل اردوغان
 
برخلاف کسانی که خواستار رای دادن به اردوغان شدند یا با اکراه او را بهترین نامزد معرفی کردند، دیگر جهادیان سلفی وابسته به القاعده و دولت اسلامی (داعش) شرکت در انتخابات ریاست جموری ترکیه را کاملا رد و تاکید کردند که بین نامزدها هیچ تفاوتی وجود ندارد. چون همگی کافران مخالف اسلام هستند.
 
ثعالب میمز یک کانال تلگرامی حامی داعش در 15 مه پستی را  منتشر کرد که در آن یک دستگاه  Slurpee با دو نام «اردوغان» و  «قلیجدار اوغلو» (به زبان عربی) در میان نوشیدنی های دیگر با طعم های مختلف را نشان می دهد که یک نفر با برچسب «انتخابات» بر روی دستش هر دو را فشار می دهد، ولی از هر دو، یک مایع یکسان و همرنگ در فنجانی به نام «کفر» می تراود و بیرون می آید. در زیر عنوان آن آمده است: « بهترین و بدترین، هر دو  کافر هستند و فرقی بین آنها نیست!». 
 
دولت اردوغان در چندین نوبت توسط رسانه های رسمی داعش به شدت محکوم شده است. جهادی‌ها به شدت نسبت به تبدیل مجدد ایاصوفیه به مسجد توسط اردوغان در سال 2020 اختلاف نظر داشتند و بسیاری او را تحسین کردند و این تصمیم را یک پیروزی برای اسلام تلقی کردند، در حالیکه برخی دیگر از این اقدام به عنوان «نقض اسلام» از سوی رئیس جمهور ترکیه یاد کردند. بدین ترتیب، برخی از حامیان داعش ادعای اردوغان در 30 اپریل مبنی بر کشته شدن خلیفه داعش، ابوالحسین الحسینی القرشی در سوریه را رد کردند و آن را تبلیغاتی برای افزایش شانس وی برای پیروزی در انتخابات عنوان کردند. 
 
لازم به ذکر است، سلفی جهادی گونه‌ای از سلفی‌ها هستند که ضمن اعتقاد به لزوم پیروی از اصول اسلام، تأکید ویژه‌ای بر جهاد به‌عنوان یکی از ارکان دین اسلام دارند. سلفی‌های جهادی فقط پیروان اصول و مبانی خود را مسلمان واقعی دانسته و افراد، گروه‌ها و مذاهبی که مبانی آنان را نمی‌پذیرند را تکفیر کرده و با آنها مبارزه می کنند. 
ترجمه خبرگزاری ایرانشهر
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©