عضو هیأت موسس سازمان «نه به یهودستیزی» با شاهزاده رضا پهلوی دیدار کرد
به روز شده در      پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402     -   Thursday May 18 2023

جورج هارونیان عضو هیأت موسس سازمان «نه به یهود ستیزی» و کنشگر سیاسی فرهنگی جامعه ایرانی خارج از کشور با شاهزاده رضا پهلوی در واشینگتن دی.سی ملاقات و گفتگو کرد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
در این دیدار شاهزاده رضا پهلوی با تأکید بر شکستن تابوی «یهودستیزی» و «اسرائیل ستیزی» اظهار داشت: « لازم است تمسخر جوامع مختلف و توهین به دیگر پیروان ادیان در جامعه و فرهنگ ایرانی از بین برود و بر خلاف رژیم جمهوری اسلامی که مروج «دگرستیزی» و «دشمن پروری» است، ما باید به یکدیگر با هرگونه گرایش دینی و مذهبی  احترام بگذاریم و «انسان مداری» را رواج دهیم. »
شاهزاده رضا پهلوی در ادامه سخنان خود با نکوهش یهودستیزی و اسرائیل ستیزی از سوی حکومت جمهوری اسلامی اظهار داشت: «باورنکردنی است که گروهی از انسان ها با اقدامات یهودستیزانه خود ، رفتارهایی بدتر از حیوانات از خود نشان می دهند. »
 
جورج هارونیان نیز با اشاره به سفر شاهزاده رضا پهلوی به کشور اسرائیل، این اقدام را آغاز فصلی جدید در فرهنگ سیاسی ایران آینده خواند و گفت: «این سفر باعث همدلی و تقویت روابط بین مردم  دو کشور  ایران و اسرائیل خواهد شد. »
 
در این دیدار که مسائل متعدد سیاسی و اجتماعی دیگری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، جورج هارونیان به اقدامات شجاعانه «عبدالحسین سرداری» به عنوان کسی که در جنگ جهانی دوم موجب نجات یهودیان ایرانی و غیر ایرانی از دست دژخیمان نازی شد، اشاره کرد و گفت: « تلاش‌های سرداری، نمادی از شکیبایی و مدارای تاریخی در میان ایرانیان نسبت به اقوام و مذاهب مختلف می باشد. »
 
لازم به یادآوری است، در جنگ جهانی دوم در ادامه تسلط نیروهای هیتلر بر بخش های وسیعی از اروپا، شماری از خانواده‌های یهودی ایرانی که در فرانسه زندگی می‌کردند، زندگی خود را به ناگاه با خطری بزرگ روبه‌رو دیدند و با مراجعه به سفارت وقت ایران در پاریس، خواهان دریافت اوراق رسمی برای کمک به بازگشت خود به ایران شدند. عبدالحسین سرداری با استناد به توافق‌نامه حقوق شهروندی میان دولت شاهنشاهی ایران با آلمان نازی بین ۵۰۰ تا هزار گذرنامه سفید را به یهودیان ایرانی و غیرایرانی در فرانسه داد؛ در هر گذرنامه نام دو سه نفر از یهودیان به عنوان فامیل، مانند همسر یا پدر و یا مادر، نوشته می‌شد.
نهادهای یهودیان ایرانی در اسرائیل و آمریکا به پاس خدمات انسان دوستانه عبدالحسین سرداری از موزه «ید و شم»، موزه هولوکاست اورشلیم، درخواست کردند که عنوان عالی «نیکوکار بشریت» را به نام « زنده یاد عبدالحسین سرداری» اعطا کند.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©