تکذیب وزیر خارجه آمریکا و تأیید مقامات اسرائیلی بر نزدیک شدن توافق ایران و آمریکا
به روز شده در      چهارشنبه 7 تیر 1402     -   Wednesday June 28 2023

روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونت نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، گزارش ها درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق را تکذیب کرد، اما مقامات اسرائیلی همچنان معتقدند که این توافق ظرف چند هفته آینده به نتیجه می رسد. این مقامات ادعا می کنند که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از قبل به دلایل سیاسی و در آستانه نامزدی مجدد در انتخابات 2024، چنین تصمیمی را گرفته است.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
در ادامه این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی گفتند، بایدن به دنبال این است که تا حد ممکن، از دستاوردهای سیاسی از جمله کاهش تنش با ایران رونمایی کند تا پس از آن بتواند به سمت پیشبرد عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی که مستلزم دادن امتیازات قابل توجهی به ریاض است، حرکت کند.
مقامات اسرائیلی می گویند توافق امریکا با جمهوری اسلامی ایران محدود خواهد بود. هیچ نشستی با حضور اعضای ارشد دو کشور برگزارنخواهد شد و مراسم امضای رسمی توافقنامه در کار نخواهد بود. ایران غنی سازی اورانیوم خود را به 60 درصد محدود می کند، همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش می دهد و زندانیان آمریکایی را آزاد می کند. سپس ایالات متحده میلیاردها دلار دارایی مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد.
نگرانی اسرائیل نسبت به این توافق به این دلیل است که توافق پیش رو، به برنامه موشک های بالستیک ایران، تولید پهپاد یا حمایت این کشور از گروه های تروریستی در خاورمیانه نمی پردازد. با این حال، مقامات اسرائیلی می گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که روابط بهتر بین واشنگتن و اورشلیم، از جمله دعوت از نتانیاهو برای دیدار با بایدن در کاخ سفید، منجر به نتیجه ای متفاوت درباره این توافق شود.
یکی از مقامات گفت: «توافق با ایران هدف دولت بایدن است» و افزود که اسرائیل به شدت به این توافق مخالفت خواهد کرد و گفت که اورشلیم به این توافق پایبند نخواهد بود.
این مقام اسرائیلی گفت: «این توافق پر از نقص است». وی افزود: « این توافق به مسائلی نظیر رفتار ایران در منطقه از جمله تأمین مالی حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و ساخت پهپادها و موشک های بالستیک نمی پردازد. بنابراین ما به آن پایبند نیستیم.»
یک مقام غربی نیز در گفتگو با خبرگزاری رویترزگفت که هدف از چنین توافقی جلوگیری از وخامت اوضاع و ممانعت از رویارویی نظامی احتمالی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. این مقام گفت: «اگر ایرانی ها اشتباه محاسباتی داشته باشند، احتمال پاسخ قوی اسرائیل  وجود دارد و این چیزی است که ما می خواهیم از آن جلوگیری کنیم.»
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پنجشنبه گذشته در بروکسل، نگرانی تل آویو از حمایت ایران از تروریسم در لبنان، کرانه باختری و غزه را تکرار کرد. گالانت در این دیدار بر لزوم حفظ تهدید نظامی معتبر علیه جمهوری اسلامی ایران و حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل در خاورمیانه تاکید کرد. 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©