ابراهیم گلستان، یکی از بنیانگذاران موج نو در سینمای ایران، درگذشت
به روز شده در      پنجشنبه 2 شهریور 1402     -   Thursday August 24 2023

ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم ساز شناخته شده ایرانی پس از یک قرن زندگی در روز سه شنبه 22 آگست در انگلستان درگذشت. او با اینکه نزدیک به نیمی از عمرش را خارج از ایران گذراند، اما حضورش در جهان فکری و هنری ایرانیان پیوسته احساس می شد.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به «ابراهیم گلستان»، نویسنده و فیلم‌ساز مشهور ایرانی متولد ۲۶ مهر ۱۳۰۱ بود. او در سال ۱۳۲۰ برای تحصیل حقوق به تهران رفت. در آنجا با دختر عمویش فخری گلستان (تقوی شیرازی) ازدواج کرد و بعدها به شرکت نفت رفت، کتاب نوشت، فیلم ساخت و با بسیاری از روشنفکران و اهل سیاست ایران دوستی کرد. 
ابراهیم گلستان یکی از پایه‌گذاران جریان موج نو در سینمای ایران بود. ساخت فیلم‌هایی همچون "موج و مرجان و خارا"، "از قطره تا دریا"، "یک آتش"، "خواستگاری"، "تپه‌های مارلیک"، "خشت و آینه" (۱۳۴۴) و "اسرار گنج دره‌ی‌ جنّی" (۱۳۵۰) از کارهای سینمایی او می باشد. 
گلستان همچنین تهیه‌کننده فیلم "خانه سیاه‌ است" بود که فروغ فرخزاد آن را کارگردانی کرد. او به خوبی اندیشه‌های فروغ را می‌شناخت. ابراهیم گلستان در پنجاهمین سالگرد درگذشت فروغ فرخزاد درباره خاطراتش از این شاعر و اندیشه‌هایش سخن گفت.  یکی از نکاتی که وی درباره آن سخن گفت، موضوع «مرگ‌اندیشی در فروغ و اشعار او» بود. 
گلستان در یک جمع‌بندی کلی از فروغ فرخزاد و اندیشه مرگ‌اندیشی او چنین یاد کرد: " اگر مرگ نباشد زندگی بی‌معنی است زیرا زندگی مانند خورشید است که تا زمانی که در آسمان است، یعنی وجود دارد."
یکی از آخرین آثار ابراهیم گلستان که در ایران منتشر شد، کتاب «برخوردها در زمانۀ برخورد» می باشد. گلستان در این کتاب خاطرۀ روزهایی را تعریف می‌کند که در آبادان برای شرکت نفت ایران و انگلیس کار می‌کرده و فرستادگان دکتر مصدق، تحت هدایت مهدی بازرگان برای «خلع ید» به آنجا رفته بودند.
از دیگر آثار گلستان می توان به «مد و مه»،  «گفته ها»، «شکار سایه»، «خروس»، «جوی و دیوار تشنه» و «آذر، ماه آخر پاییز» اشاره کرد. 
 
ابراهیم گلستان در سال ۱۳۵۷ با وقوع انقلاب برای همیشه ایران را ترک کرد و ساکن انگلستان شد. او نظرات خود را در مصاحبه‌های پرشمارش با صراحت و پرشور ابراز می‌کرد و فعالان فرهنگی را گاه با ادبیاتی تند و تیز به باد انتقادی بی‌پروا می‌گرفت.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©