عبدالستار دوشوکی: شناسنامه برای اجنبی، «آری»، برای بلوچ ایرانی«نه»؟!
به روز شده در      پنجشنبه 9 شهریور 1402     -   Thursday August 31 2023

در حالی که در روستای آزاتی سیستان و بلوچستان، تعدادی بی شماری از اهالی این روستا بدون شناسنامه می باشند. شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که در استان قم برای 445 نفر شناسنامه صادر شده است که 300 نفر آن عراقی و 145 نفر افغانی می باشند.
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
دکتر کامران یدیدی
هفته گذشته امام جمعه ولایتمدار غیر بومی زابل در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت:"نباید به بلوچها شناسنامه داد، نباید بسم الله گویان شناسنامه را بین همه پخش کرد، باید به آنهایی که ایرانی هستند شناسنامه بدهیم." 
این در حالی است که بنا به گزارش شبکه خبر 20:30 صدا و سیمای جمهوری اسلامی، براساس  اطلاعات و آمار اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم، در سال 1401 برای 445 نفر شناسنامه صادر شده است که از این تعداد 300 نفر عراقی و 145 نفر از مردم افغانستان بوده اند. همچنین در خبری دیگر از این شبکه اعلام شد که تعداد  تعداد 215 جلد شناسنامه برای اتباع خارجی در استان همدان صادر شده است که بیشتر اتباع از کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان بوده اند. 
حال عبدالستار دوشوکی، فعال سیاسی و پژوهشگر مرکز مطالعات بلوچستان لندن این پرسش را مطرح می کند که «چرا شناسنامه برای افغانی، عراقی، پاکستانی و سوریه ای، آری؛ اما برای بلوچ ایرانی نه؟»
وی می گوید:" رژیم جمهوری اسلامی هیچ گونه مشکلی جهت صدور شناسنامه برای اتباع بیگانه مثل افغانی، عراقی، پاکستانی، سوریه ای و یمنی ندارد، اما برای بلوچ ها که نسل اندر نسل در بلوچستان زاده شده اند، مشکل دارد." 
دوشوکی با اشاره به اظهارنظر هفته گذشته امام جمعه ولایتمدار غیر بومی زابل که گفته است، نباید به بلوچها شناسنامه داد، می گوید: " نداشتن شناسنامه، موضوعی است که سالها در ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان  که دارای بالاترین آمار افراد بدون شناسنامه است، به عنوان یک معضل اساسی مطرح می باشد." وی در ادامه می پرسد:" در حالی که، نمایندگان سینه چاک ولی فقیه رژیم جمهوری اسلامی برای شناسنامه دار کردن اتباع بیگانه ولایی مصر می باشند، آیا نباید به تعداد صد و پنجاه تا دویست هزار نفر بلوچ ایرانی شناسنامه داده شود!"
 
لازم به ذکر است که در روزنامه اقتصاد 9 شهریور 1402 (31 آگوست 2023) اعلام شد که تعداد  ۱۴۵نفر در روستای آزاتی سیستان‌ و بلوچستان بدون شناسنامه می باشند.
روستای آزاتی، یکی از نمونه روستاهای استان سیستان و بلوچستان است که مردم آن نان شب خود را به زحمت و بدبختی بدست می آورند و از همه دردناکتر اینکه مردم این روستا با تحمل بی‌آبی، ریزگردها، خشکسالی و ناامنی و دیگر محرومیت ها، پس از 40 سال هنوز نه شناسنامه دارند و نه کارت ملی!
مردم این روستا نمی توانند فرزاندانشان‌ را به مدرسه‌ و یا دانشگاه بفرستند و حتی نمی توانند کار پیدا کنند، چون هیچ هویتی ندارند!
آیا حق مردم این روستا نیست که پس از 40 سال زندگی، هویت ایرانی داشته باشند؟! 
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©