رويکردي دو گانه در دفاع از حقوق بشر
به روز شده در      سه شنبه 2 آبان 1402     -   Tuesday October 24 2023

نویسنده: بیژن خلیلی
تبلیغات در خبرگزاری ایرانشهر
HEIDARI SAMAN
مطلب زير را که در دومين سالگرد واقعه کشتي ماوي مرمره با موضوع «رويکرد دوگانه به حقوق بشر از سوي جمعي از کنشگران» نوشتم و نشريه اخبار روز  نیز این مقاله را با عنوان « مدافعان حقوق بشر و فعالين سياسي» منتشر کرد، اکنون  که مجددا موضوع غزه و هجوم تروريستهاي حماس به اسرائيل و کشتن بيش از 1300 نفر از اهالي اسرائيل و به گروگان گرفتن 200 نفر از اسرائيليان و کشورهاي ديگر در ابعادي جهاني مطرح شده است، لازم ديدم که این مقاله را مجددا به  اين افراد سينه چاک مشتي تروريست ضد بشر که در چارت سازماني شان، کشتن کليه يهوديان جهان و نابودي کشور اسرائيل اصلي ترين آرمانشان است، يادآور شوم. 
طی دو هفته اخیر، از اين گروه 72 نفري، علي افشاري، مهرزاد بروجردي و  کاظم علمداري بر همان نظريات خود کما بيش در نوشتارها و يا گفتگوهای خود با محکوم کردن هر دو سو پافشاری می کنند و چند نفر بمانند رضا براهني و محمد برقعي روي در نقاب خاک کشيده اند و تنها مجيد محمدي و شاهين نجفي راه خود را تغيير داده اند و در مورد باقي امضا کنندگان شخصا اطلاعي ندارم.
نگارنده در 72 ساعت نخست حمله حماس به اسرائيل نيز بارها و بارها سامانه هاي عفو بين الملل و ديده بان حقوق بشر را رصد کرد و متاسفانه کوچکترين اشاره اي به اين واقعه مهيب نشده بود، چرا که اين سيستم فقط و فقط بايد نقض حقوق بشر را در جامعه غرب ببيند و نه جاي ديگر. و لازم مي دانم که اين جمله را تکرار کنم، شما که خود را مدافعان حقوق بشر نام نهاده ايد چرا در اين موقع خطير هيچ واکنشي به اقدام ددمنشانه حماس نشان نداده اید.  
 

رويکردي دو گانه در دفاع از حقوق بشر

فروردين 22, سه شنبه 1391
هفته آينده در همين شهر لوس آنجلس قرار است از عبدالحسين سرداري به خاطر جوانمردي و انسانيتي که در قبال يهوديان ايراني و فرانسوي به خرج داده و آنها را از چنگال رژيم هيتلري نجات داده است ، قدرداني کنيم .
روز دوشنبه 19 مارچ در آدينه نوروز در همان فرانسه (شهر تولوز) جنايتي تکان دهنده اتفاق افتاد و مردي الجزايري با شعار پشتيباني از آرمان فلسطينيان سه کودک بي گناه يهودي و معلم يهودي آنان را به قتل رساند.
در آستانه دومين سالگرد واقعه کشتي ماوي مرمره ، بيانيه 72 تن و بلافاصله پاسخي از جانب آقايي به نام سعيد مبشري را که در سايت اخبار روز منتشر شد را اين جا مي آورم.
 
چهار شنبه 12 خرداد (2 ژوئن 2010)
بيانيه 72 تن از مدافعان حقوق بشر و فعالين سياسي در محکوميت جنايت ارتش اسرائيل و حمايت از جنبش رهايي بخش مردم فلسطين و ايران
"حمله بامداد دوشنبه 10 خرداد ارتش اسرائيل به کشتيهاي امدادي که حامل مواد غذايي و درماني براي مردم ستمديده غزه بودهاند، و کشتار بيرحمانه چند تن از سرنشينان صلحطلب و غير نظامي در آبهاي بين المللي، بار ديگر سرشت ستيزهگر اشغالگران سرزمينهاي فلسطيني را به روشني تمام نزد مردم جهان آشکار ساخت. جامعهي جهاني نسبت به نقض قوانين بين الملل با انزجار واکنش نشان داده، و بعضي کشورها چنانکه شايسته است سفيران اسرائيل را براي اداي توضيح و ابلاغ اعتراض به دولت متبوعشان احضار کردهاند. اينک وجدانهاي بيدار همه جا در همدلي با مردم فلسطين به پا خاسته اند تا نداي حق طلبيشان بر جريده ي روزگار ثبت گردد، و اقدامي باشد در جلوگيري از تداوم بيداد.
جنبش سبز مردم ايران به اقتضاي آزاديخواهي و احترام به حقوق اساسي همه ي مردم با نهضتهاي رهايي بخش سرتاسر جهان، بخصوص با حرکت آزادي جويانه ي فلسطين همراه و همقدم است، و خشونت ورزي رژيم اشغالگر اسرائيل را با سرکوبگريهاي رژيم حاکم بر ايران مشابه مي يابد، و هر دو نظام ستم پيشه را تقبيح مي کند. هر دو رژيم در به گلوله بستن مردم صلح طلب ترديد به خود راه نمي دهند و از خشن ترين روش ها براي نابودي انسان هاي آزاديخواه استفاده مي کنند. هر دو حکومت در پايمال کردن آراي حقيقي شهروندان و بي اعتنايي به داوري جامعهي جهاني گوي سبقت از يکديگر ميربايند.
ما امضا کنندگان اين نامه به عنوان جز کوچکي از جنبش سبز مردم ايران، جنگبارگي رژيم اسرائيل و قساوت ارتش آن را محکوم مي کنيم، و تلاش مردم ايران براي احقاق آزاديهاي مدني را دوشادوش مقاومت تحسين برانگيز آزادي خواهانه و دموکراسي خواهانه و مبارزه ي دليرانه ي ملت فلسطين عليه اشغال سرزمين خود پي مي گيريم.
امضا کنندگان:
يرواند آبراهاميان، نسرين الماسي، کاوه احساني، محمد اعظمي، فريبا اميني، بهمن اميني، علي افشاري، عبدالعلي بازرگان، گلبرگ باشي، رضا براهني، محمد برقعي، مهرزاد بروجردي، سهراب بهداد، مازيار بهروز، آصف بيات، شهرنوش پارسي پور، علي پرسان، فواد تابان، کامران تلطف، نيره توحيدي، مهدي جامي، رامين جهانبگلو، هوشنگ حسن ياري، فاطمه حقيقت جو، مهدي خانبابا تهراني، بهروز خليق، حميد دباشي، مصطفي رخ صفت، سعيد رضوي فقيه، حسين زاهدي، فرج سرکوهي، بيژن شاه مرادي، معصومه شفيعي، شهلا صالح پور،احمد صدري، محمود صدري، بهزاد کريمي، کاظم علمداري، رضا علامه زاده، رضا فاني يزدي، مسعود فتحي، منصور فرهنگ، هادي قائمي، حسين قاضيان، فيروز قريشي، مهرانگيز کار، ناصر کاخساز، کاظم کردواني، علي کشتگر، عبدي کلانتري، حسين کمالي، تقي کيميايي اسدي، عفت ماهباز، اکبر مهدي، مجتبي مهدوي، اکبر گنجي، مجيد محمدي، مهرداد مشايخي، علي اکبر موسوي خوئيني، روزبه ميرابراهيمي، علي ميرسپاسي، غفور ميرزايي، محسن نامجو، ابراهيم نبوي، مهدي نوربخش، شاهين نجفي، فرهاد نعماني، محمد رضا نيکفر، فرزين وحدت، نادر هاشمي، عطا هودشتيان، محسن يلفاني "
اگر شما مدافعان حقوق بشر هستيد و فقط دو روز پس از واقعه کشتي ماوي مرمره اين چنين از خود واکنش نشان داديد چگونه است که پس از گذشت 20 روز از واقعه جنايت تولوز يعني ده برابر زماني که براي واکنش به واقعه ماوي مرمره فرصت داشتيد، هيچ واکنشي نشان نداديد؟
به آقاي مبشري نيز که به درستي بيانيه شتابزده شما را نقد کرده بود، در درازاي دو سال پاسخي نداديد، اگر اشتباه کرده ايد، قدم پيش بگذاريد و جنايت تولوز را بدون قيد و شرط و با شجاعت محکوم کنيد.
براي اعتراف به اشتباه «شجاعت» لازم است که بايد یک مدافع واقعي حقوق بشر به مانند عبدالحسين سرداري که از جان خود براي در امان نگه داشتن ديگران مي گذرد وجود داشته باشد و به همين دليل است که ياد و خدمات انساني او را پس از گذشت قريب 70 سال گرامي مي داريم.
 
بیشتر بخوانید.....
تبلیغات
HEIDARI SAMAN
دکتر کامران یدیدی
خبرگزاری ایرانشهر در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوطه به خبرگزاری ایرانشهر می باشد
Iranshahr News Agency Copyright ©